Näringen du behöver för att hålla dig pigg i höst och vinter!

Många upplever sig extra trötta och energilösa så här års. Det finns flera orsaker till varför våra energinivåer påverkas negativt.
Mörker är en, för mycket stress och för lite fysisk aktivitet är två till – och näringsbrist ytterligare en. Det är den sistnämnda vi fokuserar på i den här artikeln.
Här är tio näringsämnen du – inte helt osannolikt – behöver påfyllning av. 

Först ska vi notera att motion är ett av de absolut bästa sätten att motverka såväl psykisk som fysisk trötthet. Fysisk aktivitet utsöndrar omedelbart dopamin i hjärtat och eliminerar effektivit stresshormonet kortisol.
En annan aktivitet som är a och o för att öka sin energinivå givetvis god sömn (få bra sömntips här).
Med det nämnt handlar nu resten av artikeln framför allt om näringen som kan minska din trötthet, stress och göra dig pigg igen.
► Läs också: Ställ dig upp – bli friskare, piggare OCH tappa tio kilo på ett år

Vanligt med näringsbrist
Näringsbrist är ingenting ovanligt, tvärtom är det vanligare än de flesta tror. Och vissa årstider blir risken för brist större än annars. Vanliga tecken på brist är symtom som lågt immunförsvar, trötthet och en känsla av att vara deppig och blasé.
Läs också: Få energi, lust och ork tillbaka – med adaptogener

 

Stress försämrar näringsupptaget – vilket gör att vi lättare bränner ut oss
Stress försämrar näringsupptaget och gör att näringsbrist lättare uppstår, detta eftersom kroppen behöver en större mängd vitaminer och mineraler för att hantera stressen. Vid vitamin- och mineralbrist blir vi dessutom ännu mindre stresståliga. Ett moment 22. Stress och näringsbrist är två bidragande orsaker till varför vi bränner ut oss.
Människor i särskild riskzon för näringsbrist är – utöver personer som stressar mycket, även gravida, äldre, personer som tränar väldigt hårt, rökare, samt personer som tar vissa läkemedel.
► Läs också: Utmattad? Här är näringen för dig

Näringen som kan ge dig energin tillbaka

 

B-vitamin
Stress gör att B-vitaminet förbrukas snabbare. Tillräckliga B-vitaminnivåer gör dig mer motståndskraftig stress – medan brist gör dig trött, deppig, irriterad, sömnlös, okoncentrerad samt kan bidra till akne och håravfall. B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras genom kosten, gärna dagligen. Även B1, B3 och B5 är viktigt då de, redan vid liten brist, kan bidra till stor trötthet, oro och irritation. Fråga på hälsokosten efter ett tillskott av B-vitaminkomplex.
► Läs också: Har du brist på B12?

C-vitamin
Till skillnad mot många andra arter kan människor inte själva tillverka askorbinsyra, det vill säga C-vitamin.
C-vitaminet hjälper oss att hantera fysisk och psykisk stress och lindrig brist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade.
Vitaminet är en viktig del i i immunförsvaret samt även delaktigt i omvandlingen av tyrosin till noradrenalin, ett hormon som minskar trötthet, samt tryptofan till lyckohormonet serotonin. C-vitamin underlättar även upptaget av järn (se nedan).
Läs också: Det visste du inte om C-vitamin

D-vitamin
Ett vitamin kroppen bara kan tillverka vid vistelse i solen. Vi nordbor har således, på grund av vårt futtiga antal soltimmar, ofta D-vitaminbrist och behöver tillskott av D-vitamin under åtminstone halva året.
Det finns vetenskapligt stöd för att D-vitamin har stor betydelse för såväl immunförsvar som hormonbalans (vid brist blir vi till exempel ofta trötta och deppiga) och att brist kan bidra till att vi utvecklar en rad sjukdomar, bland annat benskörhet, demens, autism, diabetes etcetera.
Många som lider av så kallat årstidsbundna depressioner lider av just D-vitaminbrist. Det är särskilt vanligt på våren, då nivåerna är extra låga efter den långa mörka vintern och hösten.
► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

Vitamin E
Vitamin E förbättrar din kropps syresättning, något som ökar din ork och uthållighet. Vitaminet minskar trötthet samt verkar antiinflammatoriskt och kramplösande. Hudproblem, inflammation, åderbråck och benkramp kan vara symptom som uppträder vid brist.
Läs också: Därför ska du äta E-vitamin

Järn
Järnbrist är enligt Världshälsoorganisationen, WHO, det vanligaste bristtillståndet i världen efter proteinbrist. Brist påverkar hela kroppen och kan ge både kroppsliga och psykiska (kognitiva) symptom – samt är speciellt vanlig hos kvinnor. Svenska studier visar att en tredjedel av alla svenska kvinnor i fertil ålder och hälften av alla tonårstjejer lider av järnbrist. Särskilt vanligt är det bland fotbollsspelare och långdistanslöpare. Vid järnbrist blir du ofta jättetrött. Andra symtom är yrsel, öronsus och huvudvärk. Idrottsutövare upplever det många gånger som att konditionen försämrats. De känner sig mer andfådda och har sämre uthållighet.
► Läs också: 12 tecken på järnbrist

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen och är ett mineral som förbrukas snabbt vid stress. Brist kan leda till symtom som migrän, muskelkramp, sömnproblem, känsla av svaghet, retlighet, utmattning och depression. Magnesium bör tas på kvällen då det kan hjälpa sömnen på traven på grund av mineralets avslappnande effekt. Och vill man vakna pigg bör man ju sova gott, eller hur? Magnesium kan också öka känslan av lugn och harmoni och minskar risken för ångest och depression.
► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Kalcium
Kalcium är viktigt för skelettet och behövs för tillverkningen av ATP, som brukar kallas kroppens energiknippe. Brist kan bland annat ge nervositet, ångest, sömnbesvär, lättretlighet och grinighet.
► Läs mer om kalcium i Kureras Näringsguiden.

Zink
Zink är ett nödvändigt mineral för immunförsvaret samt en viktig beståndsdel i mannens sädesvätska. Brist kan ge nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, impotens och nedsatt smak- och luktsinne.
► Läs också: Har du zinkbrist?

Q10
Coenzym Q10 är ett kroppseget ämne som minskar med åldern. Brist är därför framför allt vanligt hos äldre men även hos fysiskt aktiva samt hos personer som äter kolesterolsänkande statiner. Brist uppträder som trötthet och allmän brist på energi och ork.
Q10 är energigivande, ökar ansträngningstoleransen, stärker immunförsvar och har en läkande effekt på framförallt åldersrelaterade besvär.
► Läs också: Håll energin uppe – med Q10

L-karnitin
Karnitin gör att vi kan omvandla – och bättre utnyttja – fett som energikälla. Tillskott av karnitin kan göra att vi förbättrar denna funktion ytterligare samt förlänger uthålligheten vid fysisk aktivitet. Genom att tillsätta karnitin , och undvika brist, förebygger vi muskeltrötthet, ökar vår syreupptagningsförmåga och ökar vår stresstolerans. L-karnitin anses även kunna ge bra effekt för personer med kroniskt trötthetssyndrom.

► Läs också: Liten guide till viktiga vitaminer

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

en familj som splittras

Så tar du dig igenom skilsmässan

Sex- och relationer

Skilsmässor är vanliga idag, men ändå är det svårt att vänja sig. Man har gift sig för att man trodde att det skulle vara till döden skiljer oss åt och skilsmässan är ofta tuff att gå igenom – man förlorar inte bara kärnfamiljen utan även många släktingar, vänner och traditioner som var knutna till familjen. Men hur tar man sig igenom skilsmässan när det är som mörkast och hur kan man hjälpa någon annan på bästa sätt? Här guidar Anna Bennich Karlstedt oss igenom vägen till skilsmässan.

staplade gurkor

Hur nyttigt är gurka – egentligen?

Kost

Gurka, det innehåller ju bara vatten! Eller? Gurka är antagligen mycket nyttigare än du tror för trots sitt stora innehåll av vatten innehåller den även andra nyttigheter – som fibrer, vitaminer och mineraler.

johanna bjurström

Därför är det viktigt att ha naturliga hudvårdsprodukter

Krönikan

För många år sedan arbetade jag som hudterapeut och kom dagligen i kontakt med kemikalier som påverkade min kropp på olika sätt, vilket bidrog till att det uppstod obalanser i mitt endokrina system, det vill säga körtlarnas system. Detta ledde till symtom som till sist gjorde att det gick upp för mig att vi mår bäst av naturlig hudvård på vår kropp. Här ska jag berätta mer om det.

Man joggar i vacker natur

Män långsammare än de själva tror

Forskning

Manliga långdistanslöpare överskattar sin egen förmåga – de är inte så snabba som de tror. Mitesh Kataria, docent i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, och själv motionerande löpare, har undersökt tävlingar som Göteborgsvarvet och Stockholm maraton, och ser tydliga skillnader mellan kvinnor och män. "Fenomenet att män tenderar att överskatta sin förmåga kan gälla även utanför löparbanan, exempelvis på arbetsmarknaden. Där vore det intressant att undersöka om det till viss del kan förklara lönegapet mellan män och kvinnor", säger han.

kvinna känner utanpå sin hals

Fokus på sköldkörtelproblematik – och behovet av utveckling på området

Allmänt

Cirka 450 000 personer har en sköldkörteldiagnos i Sverige. 80 procent av dessa är kvinnor. Idag, den 25 maj, uppmärksammas internationella Sköldkörteldagen, World Thyroid Day. Det är en dag som verkligen behövs menar Emese Gerentsér, vice ordförande i Sköldkörtelförbundet: "Avsaknaden av forskning och utveckling på det här området är skrämmande, inte minst med tanke på hur många människor och anhöriga som är drabbade. Kanske är det för att större delen är kvinnor?" säger hon till Kurera, och lyfter därmed en fråga som är en het potatis när det gäller många vanliga tillstånd och sjukdomar.

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda och ätbara växter du ska plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.