Kärlek, par pussas

Växten som är en av naturens bästa lusthöjare

Hälsa 12 december, 2012

Fakta Rosenrot

Rosenrot är en mycket komplex växt med över 140 aktiva beståndsdelar.
Innehållet och fördelningen av de aktiva ämnena varierar beroende på växtplats och extraktionsmetod. Det är därför viktigt att välja en rosenrotprodukt som genomgått ett flertal dubbelblinda studier. Först då vet man att produkten kommer att ge avsedd effekt.

Du har säkert hört att rosenrot är lusthöjande, men dess användningsområde är bredare än så. Få läkeväxter är så väl dokumenterade inom den medicinska vetenskapen som just rosenrot. Visste du att den också skyddar mot miljögifter, höjer din lust och hjälper dig att gå ner i vikt?

Rosenrot tillhör vår inhemska flora, men förvånansvärt få är bekanta med den. Man måste upp i fjällen för att få se den växa i sin rätta miljö. Förr åt samerna de C-vitaminrika bladen och tuggade på roten för att hålla sig friska och starka och rosenrot har en lång tradition som medicinalväxt.
Gammal läkeväxt – och afrodisiakum

 
Facebook kurera

Överallt där den växer, från Sibirien, Rosenrotväxt och norra Skandinavien till Island och Grönland har folk sedan urminnes tider använt den som medicin. I Sibirien användes den mot ett fyrtiotal olika krämpor och ryktet om dess helande egenskaper spred sig vidare till Kina.
Redan för 5 000 år sedan fanns rosenrot omnämnd i Gula Kejsarens bok bland de högst rankade läkeväxterna, där den ordinerades som ett afrodisiakum och för att öka vitaliteten.

Adaptogener – extremt stresskyddande
Rosenrot har ett brett användningsområde, men att samma växt kan användas både som uppiggande och rogivande är mycket ovanligt. Rosenrot tillhör en grupp växter som kallas adaptogener, hit hör även schisandra och rysk rot. De utmärker sig genom att vara extremt stresskyddande. De ökar kroppens försvar mot alla former av stress och kan ätas under mycket lång tid utan biverkningar.

Kan tas vid upprepade tillfällen eller som engångsdos
Man måste dock skilja på effekterna man får av rosenrot vid engångsdos och vid upprepade doser. Behöver du snabbt energi inför ett träningspass, viktigt möte eller annan påfrestande situation tar du en engångsdos. Är kroppen i obalans, stressad eller exponerad för gifter bör man äta rosenrot regelbundet. Långdistanslöpning, eller andra sporter där du är igång under lång tid, gynnas av upprepade doser eftersom kroppen får ett skydd mot skador och utmattning.

Ökad koncentration och minne
I ett flertal studier på extraktet SHR-5, bland annat på studenter, läkare under nattjänstgöring och officerare i tjänst har rosenrot visat sig öka minnes- och koncentrationsförmågorna.

Tjej fokuserarVad är det då som gör att man känner sig piggare och mer fokuserad när man äter rosenrot?
Enkelt uttryckt kan man säga att ämnena salidrosid och rosaviner, som nämns i rosenrot, väcker upp hjärnan, vilket du tydligt känner effekten av när du ätit ett par tabletter.

Kognitiva processer
Utsöndringen av signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin ökar, vilket resulterar i att signalöverföringen mellan nervcellerna i hjärnan också ökar och kommunikationen förbättras. Det här gäller speciellt kognitiva processer, som är vårt sätt att uppfatta, tänka, planera och uttrycka oss, men de har även att göra med vårt medvetande och våra känslor.

Eliminerar de fria radikalerna – och hjälper prestationen
Andra neurala system som påverkas av rosenrot är minnesfunktionen. Ämnen som blockerar eller minskar kommunikation mellan nervcellerna försämrar minnet. Rosenrot har i studier visat sig kunna eliminera dessa ämnen, vilket gör att rosenrot stärker minnesfunktionerna i hjärnan direkt, och har dessutom en skyddande verkan på lång sikt. Rosenrot innehåller ämnet P-tyrosol som effektivt tar bort de fria radikalerna.
Rosenrot stimulerar även bildandet av vissa enzymer som hjälper till i energiomvandlingen. Rosenrot ökar alltså den mentala prestationsförmågan, samtidigt som den skyddar nervcellerna.

Får dig på gott humör
Vår hjärna är mycket känslig för stress och behöver vila och återhämtning för att fungera normalt. När nervsystemet är i balans sker en sund växelverkan mellan aktiverande och lugnande hormoner. Men vid återkommande och långvarig stress, där man inte lyssnar till kroppens varningssignaler, kan nervsystemet belastas så mycket att det uppstår allvarliga skador. Ett av de hormon som utsöndras vid stress är kortisol, vilket har en viktig roll i ämnesomsättningen.

Ökar lyckohormon
Rosenrot har här en mycket skyddande inverkan genom att sänka halten av kortisol och samtidigt öka halten av det välbefinnande hormonet serotonin.
Studier visar på att ämnena salidrosid och rosaviner i rosenrot kan höja serotoninnivån med 30 procent. Antidepressiva läkemedel verkar också genom att öka serotoninnivån, men de ger också en hel del biverkningar.

Minskar utbrändhet
Människor som har varit utbrända och deprimerade är mycket känsliga för påfrestningar och stress. Att gå och handla kan räcka för att de ska känna sig fullkomligt utmattade. Det här beror på att kroppen reagerar blixtsnabbt med att sända ut kortisol i blodet. Och det är mycket olyckligt eftersom deras stressystem är ”utslitet”. Kroppen protesterar direkt – jag orkar inte. Det kan ta många år innan kroppen har reparerat alla skador som stressen orsakat. Det är här rosenrot kan hjälpa till.

Vetenskaplig studie
I en vetenskaplig studie som är gjord vid Uppsala universitet 2008 mätte man kortisolnivåerna hos patienter med stressrelaterat trötthetssyndrom och såg att efter en 28 dagars behandling med rosenrot reagerade de inte lika starkt på begynnande stress. Nivåerna av kortisol är som högst vid uppvaknandet. 60 patienter ingick i studien, hälften fick fyra tabletter med rosenrotsextraktet SHR-5 (Arctic Root) dagligen och den andra hälften fick fyra tabletter som inte innehöll något aktivt ämne (placebo). Dag ett och 28 mätte man kortisolnivån i saliven vid deras uppvaknande och en timme framåt. De båda grupperna skilde sig markant åt. Trött kvinna De som hade ätit rosenrot hade mycket lägre nivåer av kortisol i saliven dag 28 än vad de haft dag ett. Deras mentala prestationsförmåga ökade, särskilt förmågan att kunna koncentrera sig. De som hade ätit placebo visade inte några sådana förbättringar, kortisolnivån var fortfarande hög.
Rosenrot kan starkt rekommenderas vid stressrelaterad trötthet och utbrändhet. Ett samband finns också mellan höga kortisolnivåer och depressioner. Kortisol hämmar nämligen produktionen av serotonin som är för lågt vid depressioner. Rosenrot kan därför ge goda resultat vid lätt till medelsvår depression.

Balanserar PMS och klimakteriebesvär
I Sibirien ger man av gammal tradition brudparet en stor bukett med rosenrot. Genom att äta bladen och roten kommer de nygifta att leva länge, känna stark lust till varandra och föda friska barn.

Minskar sexuella problem
Att rosenrot har använts som afrodisiakum i många kulturer blir lätt att förstå när man studerar dess effekter på vårt hormonsystem. En av dem som fördjupat sig i ämnet är psykiatrikern Richard P. Brown, som anses vara en av USA:s ledande läkare inom alternativmedicin för psykiatriska problem.
Han driver tillsammans med sin fru en praktik i New York där de testat rosenrot på sina patienter med stor framgång. De har märkt att rosenrot minskar PMS och klimateriebesvär som trötthet, oro, irritation och nedstämdhet. De har med rosenrot även hjälpt män och kvinnor med sexuella problem.

Fördröjer åldersprosessen
Richard har haft många kvinnor som sökt för att de inte haft någon blödning på sex månader eller mer. I samtliga fall där de startat en behandling av rosenrot har mensen kommit tillbaka.
Rosenrotens fördelar, förutom att den skyddar mot stress, är att den fördröjer åldersprocessen, normaliserar torrhet i slidan och ökar sexlusten. Rosenrot minskar även klimakteriesymptom som oro, svettningar och hjärtklappningar.

Så ger den krydda åt sexlivet
Ett bra tips fär den som vill ha en romantisk helg är att äta rosenrot, särskilt om du under en tid haft mycket att göra. Stress är nämligen förödande för sexlivet.
Stresshormoner drar ihop blodkärlen, även i penis, så att den inte kan fyllas med blod. Det gör att erektionen blir svag eller uteblir. Hos kvinnor sker samma fenomen. Slidan svullnar inte lika mycket och blir inte lika känslig för beröring, njutningen försämras.Stress gör även att känslorna inte hinner med.
Sexuell njutning kräver lugn och ro. Rosenrot sänker stressnivåerna i blodet och ökar lustkänslorna. Det här inverkar naturligtvis på förmågan att känna sexuell lust. Vetenskapligt så ökar rosenrot känsligheten i bröstvårtorna och slidan hos kvinnor och blodgenomströmningen till penis så den blir styvare hos män.
Kväveoxid är en viktig faktor bakom erektionen. Kväveoxiden bildas i blodkärlens innerskikt och reglerar bland annat blodflödet. Rosenrot sänker stressen, ökar lusten och är en stark antioxidant som skyddar kväveoxiden från att förstöras.

Främjar viktminskning
Viktnedgång, mäter midjemåttet
Stresshormonet kortisol påverkar även vår vikt. För höga halter kortisol leder även till bukfetma. Vetenskapliga studier visar att kortisol i höga doser förstör aptitregleringen, vilket gör att man inte känner mättnadskänslor på rätt sätt och därför börjar ”tröstäta”.
I ett försök där man gav människor ett överskott med kortisol började de genast äta mer. Eftersom rosenrot effektivt minskar kortisolnivåerna i blodet, minskar även suget efter att småäta. Men rosenrot påverkar fettnedbrytningen även direkt genom att snabba på den. I försök på djur har rosenrot visat sig öka fettförbränningen genom att stimulera liposyl och minska perilitiner.

Fettet kan förbrännas fortare
Fettsyrorna i maten ”triglyceriderna” bryts ner av enzymer till fria fettsyror. Cellerna använder sedan dessa i sin energiomvandling att tillverka ATP. Perilitiner är små proteiner som finns på fettdropparna och kan förhindra att de bryts ner. Genom att rosenrot minskar dessa kan fettet förbrännas fortare.
Så om du bestämt dig för att banta, glöm inte att samtidigt äta rosenrot, det ökar fettförbränningen och skyddar kroppen mot den påfrestning som en kraftig viktnedgång innebär för kroppen.

Av Sara Hedman

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Hälsa, Sex- och relationer, Trötthet | Etiketter: , , , , , , , , , ,

Läs mer  

8 enkla tips för viktminskning

8 enkla knep för viktminskning

Lovisa ”Lofsan” Sandström är PT, bloggare och författare. Tillsammans med vännen Jessica Almenäs har hon skrivit boken ”Stora löparboken för kvinnor”.
Här är hennes tips till dig som vill gå ner i vikt.

Läs mer

Dåligt minne? Börja styrketräna!

Dåligt minne? Börja styrketräna!

Träning kan sätta p för växande magar, mildra begynnande ålderskrämpor och effektivt eliminera stresshormonet kortisol.
Och – tro det eller ej – även motverka dåligt minne.
Och effekten blir tydlig efter ett enda styrketräningspass, visar en amerikansk studie.

Läs mer

Piggare med Q10 och selen!

Piggare med Q10 och selen!

Eftermiddagskoma, klockan-tre-dipp och paltkoma. Det finns många namn på den alltför vanliga eftermiddagssegheten.
Trötthet och orkeslöshet kan bero på många saker.
En som har hittat en lösning på sina problem är Karin Wandt som nu vaknar utvilad varje dag och känner sig pigg igen, med hjälp av en kombination av selen och Q10.

Läs mer

Krydda maten och lev längre

Krydda maten och lev längre

En studie på nära en halv miljon människor visade att om de kryddade maten extra mycket 3 gånger i veckan minskade risken att dö för tidigt i hjärtsjukdom eller cancer. Forskarna tror att det är ämnet kapsaicin som finns i chilipeppar som har antiinflammatoriska egenskaper.

Läs mer

Så blir du attraktivare hos män

Maten som får fart på kärlekslivet

Ät mer frukt och grönt och få fart på kärlekslivet. En nyligen gjord studie visar att kvinnor som åt en hälsosammare kost hade större dragningskraft på män.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Pharma nord

Adobe Flash not available

Orcla Health Gerimax
CoolDown Acrilex
Pharma Pro
Biolife Bringwell
Great Earth

Adobe Flash not available

New Nordic Copper tone
Holistic Benstark
Medica Nord Kyolic
Soma Nordic