Kärlek, par pussas

Växten som är en av naturens bästa lusthöjare

Fakta

Rosenrot är en mycket komplex växt med över 140 aktiva beståndsdelar.
Innehållet och fördelningen av de aktiva ämnena varierar beroende på växtplats och extraktionsmetod. Det är därför viktigt att välja en rosenrotprodukt som genomgått ett flertal dubbelblinda studier. Först då vet man att produkten kommer att ge avsedd effekt.

Du har säkert hört att rosenrot är lusthöjande, men dess användningsområde är bredare än så.
Få läkeväxter är så väl dokumenterade inom den medicinska vetenskapen som just rosenrot.
Visste du till exempel att den också skyddar mot miljögifter, höjer din lust och hjälper dig att gå ner i vikt?

Rosenrot tillhör vår inhemska flora, men förvånansvärt få är bekanta med den. Man måste upp i fjällen för att få se den växa i sin rätta miljö. Förr åt samerna de C-vitaminrika bladen och tuggade på roten för att hålla sig friska och starka och rosenrot har en lång tradition som medicinalväxt.

Gammal läkeväxt – och afrodisiakum
Överallt där den växer, från Sibirien, Rosenrotväxt och norra Skandinavien till Island och Grönland har folk sedan urminnes tider använt den som medicin. I Sibirien användes den mot ett fyrtiotal olika krämpor och ryktet om dess helande egenskaper spred sig vidare till Kina.
Redan för 5 000 år sedan fanns rosenrot omnämnd i Gula Kejsarens bok bland de högst rankade läkeväxterna, där den ordinerades som ett afrodisiakum och för att öka vitaliteten.

 

Adaptogener – extremt stresskyddande
Rosenrot har ett brett användningsområde, men att samma växt kan användas både som uppiggande och rogivande är mycket ovanligt. Rosenrot tillhör en grupp växter som kallas adaptogener, hit hör även schisandra och rysk rot. De utmärker sig genom att vara extremt stresskyddande. De ökar kroppens försvar mot alla former av stress och kan ätas under mycket lång tid utan biverkningar.

Kan tas vid upprepade tillfällen eller som engångsdos
Man måste dock skilja på effekterna man får av rosenrot vid engångsdos och vid upprepade doser. Behöver du snabbt energi inför ett träningspass, viktigt möte eller annan påfrestande situation tar du en engångsdos. Är kroppen i obalans, stressad eller exponerad för gifter bör man äta rosenrot regelbundet. Långdistanslöpning, eller andra sporter där du är igång under lång tid, gynnas av upprepade doser eftersom kroppen får ett skydd mot skador och utmattning.

Ökad koncentration och minne
I ett flertal studier på extraktet SHR-5, bland annat på studenter, läkare under nattjänstgöring och officerare i tjänst har rosenrot visat sig öka minnes- och koncentrationsförmågorna.

Tjej fokuserarVad är det då som gör att man känner sig piggare och mer fokuserad när man äter rosenrot?
Enkelt uttryckt kan man säga att ämnena salidrosid och rosaviner, som nämns i rosenrot, väcker upp hjärnan, vilket du tydligt känner effekten av när du ätit ett par tabletter.

Kognitiva processer
Utsöndringen av signalsubstanserna dopamin, serotonin och noradrenalin ökar, vilket resulterar i att signalöverföringen mellan nervcellerna i hjärnan också ökar och kommunikationen förbättras. Det här gäller speciellt kognitiva processer, som är vårt sätt att uppfatta, tänka, planera och uttrycka oss, men de har även att göra med vårt medvetande och våra känslor.

► Läs också: Därför blir du friskare av orgasmer!

Eliminerar de fria radikalerna – och hjälper prestationen
Andra neurala system som påverkas av rosenrot är minnesfunktionen. Ämnen som blockerar eller minskar kommunikation mellan nervcellerna försämrar minnet. Rosenrot har i studier visat sig kunna eliminera dessa ämnen, vilket gör att rosenrot stärker minnesfunktionerna i hjärnan direkt, och har dessutom en skyddande verkan på lång sikt. Rosenrot innehåller ämnet P-tyrosol som effektivt tar bort de fria radikalerna.
Rosenrot stimulerar även bildandet av vissa enzymer som hjälper till i energiomvandlingen. Rosenrot ökar alltså den mentala prestationsförmågan, samtidigt som den skyddar nervcellerna.

Får dig på gott humör
Vår hjärna är mycket känslig för stress och behöver vila och återhämtning för att fungera normalt. När nervsystemet är i balans sker en sund växelverkan mellan aktiverande och lugnande hormoner. Men vid återkommande och långvarig stress, där man inte lyssnar till kroppens varningssignaler, kan nervsystemet belastas så mycket att det uppstår allvarliga skador. Ett av de hormon som utsöndras vid stress är kortisol, vilket har en viktig roll i ämnesomsättningen.

Ökar lyckohormon
Rosenrot har här en mycket skyddande inverkan genom att sänka halten av kortisol och samtidigt öka halten av det välbefinnande hormonet serotonin.
Studier visar på att ämnena salidrosid och rosaviner i rosenrot kan höja serotoninnivån med 30 procent. Antidepressiva läkemedel verkar också genom att öka serotoninnivån, men de ger också en hel del biverkningar.

Minskar utbrändhet
Människor som har varit utbrända och deprimerade är mycket känsliga för påfrestningar och stress. Att gå och handla kan räcka för att de ska känna sig fullkomligt utmattade. Det här beror på att kroppen reagerar blixtsnabbt med att sända ut kortisol i blodet. Och det är mycket olyckligt eftersom deras stressystem är ”utslitet”. Kroppen protesterar direkt – jag orkar inte. Det kan ta många år innan kroppen har reparerat alla skador som stressen orsakat. Det är här rosenrot kan hjälpa till.

Vetenskaplig studie
I en vetenskaplig studie som är gjord vid Uppsala universitet 2008 mätte man kortisolnivåerna hos patienter med stressrelaterat trötthetssyndrom och såg att efter en 28 dagars behandling med rosenrot reagerade de inte lika starkt på begynnande stress. Nivåerna av kortisol är som högst vid uppvaknandet. 60 patienter ingick i studien, hälften fick fyra tabletter med rosenrotsextraktet SHR-5 (Arctic Root) dagligen och den andra hälften fick fyra tabletter som inte innehöll något aktivt ämne (placebo). Dag ett och 28 mätte man kortisolnivån i saliven vid deras uppvaknande och en timme framåt. De båda grupperna skilde sig markant åt. Trött kvinna De som hade ätit rosenrot hade mycket lägre nivåer av kortisol i saliven dag 28 än vad de haft dag ett. Deras mentala prestationsförmåga ökade, särskilt förmågan att kunna koncentrera sig. De som hade ätit placebo visade inte några sådana förbättringar, kortisolnivån var fortfarande hög.
Rosenrot kan starkt rekommenderas vid stressrelaterad trötthet och utbrändhet. Ett samband finns också mellan höga kortisolnivåer och depressioner. Kortisol hämmar nämligen produktionen av serotonin som är för lågt vid depressioner. Rosenrot kan därför ge goda resultat vid lätt till medelsvår depression.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

Balanserar PMS och klimakteriebesvär
I Sibirien ger man av gammal tradition brudparet en stor bukett med rosenrot. Genom att äta bladen och roten kommer de nygifta att leva länge, känna stark lust till varandra och föda friska barn.

Minskar sexuella problem
Att rosenrot har använts som afrodisiakum i många kulturer blir lätt att förstå när man studerar dess effekter på vårt hormonsystem. En av dem som fördjupat sig i ämnet är psykiatrikern Richard P. Brown, som anses vara en av USA:s ledande läkare inom alternativmedicin för psykiatriska problem.
Han driver tillsammans med sin fru en praktik i New York där de testat rosenrot på sina patienter med stor framgång. De har märkt att rosenrot minskar PMS och klimateriebesvär som trötthet, oro, irritation och nedstämdhet. De har med rosenrot även hjälpt män och kvinnor med sexuella problem.

► Läs också: Kemikalier i plast kan minska kvinnors sexlust

Fördröjer åldersprosessen
Richard har haft många kvinnor som sökt för att de inte haft någon blödning på sex månader eller mer. I samtliga fall där de startat en behandling av rosenrot har mensen kommit tillbaka.
Rosenrotens fördelar, förutom att den skyddar mot stress, är att den fördröjer åldersprocessen, normaliserar torrhet i slidan och ökar sexlusten. Rosenrot minskar även klimakteriesymptom som oro, svettningar och hjärtklappningar.

Så ger den krydda åt sexlivet
Ett bra tips fär den som vill ha en romantisk helg är att äta rosenrot, särskilt om du under en tid haft mycket att göra. Stress är nämligen förödande för sexlivet.
Stresshormoner drar ihop blodkärlen, även i penis, så att den inte kan fyllas med blod. Det gör att erektionen blir svag eller uteblir. Hos kvinnor sker samma fenomen. Slidan svullnar inte lika mycket och blir inte lika känslig för beröring, njutningen försämras.Stress gör även att känslorna inte hinner med.
Sexuell njutning kräver lugn och ro. Rosenrot sänker stressnivåerna i blodet och ökar lustkänslorna. Det här inverkar naturligtvis på förmågan att känna sexuell lust. Vetenskapligt så ökar rosenrot känsligheten i bröstvårtorna och slidan hos kvinnor och blodgenomströmningen till penis så den blir styvare hos män.
Kväveoxid är en viktig faktor bakom erektionen. Kväveoxiden bildas i blodkärlens innerskikt och reglerar bland annat blodflödet. Rosenrot sänker stressen, ökar lusten och är en stark antioxidant som skyddar kväveoxiden från att förstöras.

Främjar viktminskning
Viktnedgång, mäter midjemåttet
Stresshormonet kortisol påverkar även vår vikt. För höga halter kortisol leder även till bukfetma. Vetenskapliga studier visar att kortisol i höga doser förstör aptitregleringen, vilket gör att man inte känner mättnadskänslor på rätt sätt och därför börjar ”tröstäta”.
I ett försök där man gav människor ett överskott med kortisol började de genast äta mer. Eftersom rosenrot effektivt minskar kortisolnivåerna i blodet, minskar även suget efter att småäta. Men rosenrot påverkar fettnedbrytningen även direkt genom att snabba på den. I försök på djur har rosenrot visat sig öka fettförbränningen genom att stimulera liposyl och minska perilitiner.

Fettet kan förbrännas fortare
Fettsyrorna i maten ”triglyceriderna” bryts ner av enzymer till fria fettsyror. Cellerna använder sedan dessa i sin energiomvandling att tillverka ATP. Perilitiner är små proteiner som finns på fettdropparna och kan förhindra att de bryts ner. Genom att rosenrot minskar dessa kan fettet förbrännas fortare.
Så om du bestämt dig för att banta, glöm inte att samtidigt äta rosenrot, det ökar fettförbränningen och skyddar kroppen mot den påfrestning som en kraftig viktnedgång innebär för kroppen.

Av Sara Hedman

Fakta

Rosenrot är en mycket komplex växt med över 140 aktiva beståndsdelar.
Innehållet och fördelningen av de aktiva ämnena varierar beroende på växtplats och extraktionsmetod. Det är därför viktigt att välja en rosenrotprodukt som genomgått ett flertal dubbelblinda studier. Först då vet man att produkten kommer att ge avsedd effekt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.