Kvinna ligger och sover gott

Trött på att ligga sömnlös? Här är 5 naturliga knep för bättre sömn

Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Är du egentligen en glad och härlig person men tillfälligt energilös på grund av sömnproblem?
Du är inte ensam. Ofrivillig sömnbrist är vanligare än många tror och en god nattsömn gör enorm skillnad för den upplevda livskvaliteten. Men – många räds att ta hjälp på grund av att läkemedel kan vara vanebildande och medföra dåsighet dagen efter. 
Många lider dock i onödan, för det finns naturlig hjälp du inte blir beroende av.
Här är några knep som hjälper vid sömnbesvär.

Vi sover för lite och sömnbristen är ett allvarligt hot mot vår hälsa, vårt humör och allmänna välbefinnande, skriver Science Alert. Det påverkar vårt minne och prestationsförmåga negativt. Bland mycket annat.

► Läs också: Kvalitetssömn är avgörande för fysisk och psykisk hälsa

 

En av tre har sömnbesvär
En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Är du en av dem och önskar inget hellre än att få lättare att varva ner och kunna somna gott? Att motionera regelbundet, ha svalt och mörkt i sovrummet och undvika att äta precis innan du går och lägger dig, är några tips som kan förbättra din nattsömn. Andra tips som kan hjälpa är dessa:

Ashwagandha
Ashwagandha är en av världens mest kända växtbaserade adaptogena örter och används sedan tusentals år inom den ayurvediska läkekonsten, främst för att råda bot på sömnproblem och utmattningssyndrom. Örten bidrar till normal sömn, avkoppling, minskning av stress samt ökat samt mentalt och fysiskt välbefinnande. Den stärker även ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning.
Naturliga växtextrakt från ashwagandha-rötter finns bland annat i preparatet Somnia, ett kosttillskott som har länge varit bland Sveriges mest sålda mot sömnproblem, stress och ångest men som stoppades i slutet av 2015 på grund av att Läkemedelverket ansåg att Somnia var ett läkemedel snarare än ett kosttillskott. Detta på grund av att en av preparatets två ingredienser, läkepassionsblomma, registrerats som ett växtbaserat läkemedel av ett annat företag i Sverige. Något som i praktiken innebar att även Somnia ansågs vara ett växtbaserat läkemedel, dock fortfarande registrerat som ett kosttillskott.
Efter månader av utprovningar på drygt 150 testpersoner har nu preparatet Somnia uppdaterats och återlanserats. Valet på ersättare för läkepassionsblomman föll på ett nytt spännande kamomillextrakt. Den största skillnaden från den gamla formulan är att detta kamomillextrakt halverar verkningstiden från 40 minuter till 20 minuter vid oro, stress och ångest.

► Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

B-vitamin
Lider du av sömnlöshet orsakad av stress? Införskaffa ett bra B-vitamin-komplex. Chansen är nämligen stor att du blir hjälpt av extra B-vitaminer.
Värt att känna till är även att vitamin B5 (pantotensyra) är ett motgift mot kortisol, det stresshormon som gör att vi ofta ligger vakna och har svårt att sova. Några symtom på just B5-brist är oro, trötthet, depression – och grått hår.
Märken med bra kvalitet på sina produkter är bland andra Great Earth, Holistic och Alpha Plus.

Magnesium
Magnesium har en lugnande inverkan på kroppen, verkar kramplösande och mineralet behövs för att vi ska slappna av och bli redo för sömnen. Men vi kan behöva fylla på. När vi stressar formligen rinner magnesiumet ur oss och vi får lätt brist, vilket utöver sömnsvårigheter även kan ge migrän och muskelkramp. Magnesium finns i flera olika former, bland annat i sprayform från Holistic. Även Magnesium Diasporal, ett magediumcitrat i flytande form, brukar ofta rekommenderas som ett tillskott med väldigt bra upptag.

Läs också: Så köper du rätt sorts magnesium!

Kamomill
Du har säkert någon gång hört att kamomillte ska drickas på kvällen? Det finns en anledning till det. Du blir nämligen trött och avslappnad av kamomill, som är en av de äldsta och mest kända läkeväxterna när det gäller lugnande och sömngivande egenskaper. Den har använts traditionellt för ångest, känslomässig balans, spänning, huvudvärk och sömnlöshet. Örten är dessutom kramplösande och milt muskelavslappnande, vilket gör den effektiv vid sömnbesvär orsakade av spänningar i kroppen.
Kamomillens avslappnande ver­kan kan också göra nytta vid magkramp och PMS. Tas med fördel ihop med ett tillskott av magnesium, som också är muskel- och nervavslappnande.
Kamomill finns bland annat i preparaten Melissa Dream och Somnia (se ovan).

► Läs också: Sömnforskare: ”Vi borde börja jobba tidigast klockan 10.00”

Valeriana
Valeriana är en av de mest använda och även bäst dokumenterade växterna vid sömnbesvär. I Sverige har preparat med örten använts länge inom både folk- och skolmedicinen och har funnits registrerats som läkemedel sedan 1930-talet i Sverige. Det är främst växtens rötter som innehåller ämnen (exempelvis valerensyra och valeranal) med lugnande och muskelavslappnande effekt.
Flera studier på valeriana visar att man efter intag av rotextrakt somnar snabbare och sover djupare. Valerianaört inte är vanebildande eller ger någon känsla av trötthet eller dåsighet dagen efter. Valeriana finns bland annat i Valerina Forte och i Dormeasan (som även innehåller humle).

► Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn än män

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Den viktigaste sömnen får du mellan klockan 22.00 och 06.00. De flesta behöver en nattsömn på sex till nio timmar.

Ha inte för varmt i sovrummet – 18-20 grader är lagom.

Ät inte kolhydrater på kvällen – de ger kroppen energi och piggar upp.

Olika typer av avslappning, som andningsövningar, yoga eller mindfulness är bra för sömnen.

Ha sömnrutiner. Bra sömndisciplin, att man går upp samma tid vardag som helg, är gynnsamt för sömnkvaliteten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Traditionella semlor på fat

Fettisdagen – och officiell semmelstart! Här är 7 alternativa varianter

Glutenfritt

Idag, på fettisdagen, startar semmelsäsongen officiellt – även om de sålts och ätits ända redan tidig januari. De senaste åren har bagerierna tävlat om att skapa den mest kreativa semlan. Vi har till exempel sett semmelwrappen, prinsesstårtssemlan, kanelbullesemlan, semmelmuffinsen med flera. Kurera vill så klart inte vara sämre. Här är sju kreativa varianter – med hälsotouch.

Ulrika Davidsson – ny expert inom kost, hälsa och vikt

Ulrika Davidsson – ny expert inom kost, hälsa och vikt

Intervju

Ulrika Davidsson är kostrådgivare, hälsoprofil och med 26 böcker utgivna sedan 2006 även en av Sveriges mest produktiva kokboksförfattare. Hon är dessutom ny medlem av Kureras expertpanel och kommer att svara på läsarnas frågor om kost, hälsa och vikt. Hennes eget intresse för kost och hälsa startade för 15 år sedan när hon vägde nästan 100 kilo. För att framgångsrikt lyckas med en viktminskning började hon att lära sig mer om näringslära och vad olika livsmedel faktiskt innehåller. Idag brinner hon för att lära andra människor samma viktiga kunskap.

Ung man slår sig för pannan

Hur har du det med minnet? Brist på fettsyran lecitin kan ge glömska

Naturlig hälsa

En av de första indikationerna på för hög stress är när man ofta är trött och glömmer små saker i sin vardag. Har stressen pågått under en längre tid utarmas kroppen på viktiga fettsyror, vitaminer och mineraler. Om du har fått näringsbrist medför det inte bara små minnesstörningar. Det kan också ge obehagliga minnesluckor. Vår hjärna består till 40 procent av fettsyran lecitin. Lecitin förbättrar förmågan att ta in ny information samtidigt som den bidrar till bättre minne. Kosttillskott med lecitin, som framställs från sojabönor, kan ge dig tillbaka ett normalt fungerande minne inom några veckor.

rum med stolar bord och tavla

Så påverkas du av din konst

Krönikan

Du är vad du ser. Har du tänkt på hur du påverkas av visuella intryck? Den flod av bilder som sköljer över oss dagligen på sociala medier, i nyheter och reklam kan vara svår att kontrollera och värja sig mot. Något som du däremot kan påverka är de bilder som du har uppsatta i ditt hem.

Kvinna med vacker hy

24 frågor och svar om hudvård

Hud

I skönhetshyllorna slåss olika sorters krämer, oljor och serum om vår uppmärksamhet - men vad ska man egentligen ha alla produkter till? Fungerar anti-rynk-krämer? Och kräver aknehud särskilda hudvårdsprodukter? Hudvårdsexperten och inspiratören Emma Bergqvist på Weleda reder här ut några av alla frågetecken gällande hudvård.

grönsaker i vagn i livsmedelsbutik

Alliansen överens – vill inte ha ekomål

Eko/miljö

Den ekologiska produktionen och konsumtionen ska öka, menar den nya nationella Livsmedelsstrategin. Men den proposition och handlingsplan som nu lagts fram för att nå målen stöttas inte av allianspartierna. Istället för ökad ekoproduktion och upphandling borde man satsa på produktionen generellt, menar de.

Honungsburkar på hylla i butik

Svenska honungskonsumenter vilseleds av märkning

Kost

Honung är en av de mest förfalskade råvarorna som finns. Trots det nöjer sig Livsmedelsverket i Sverige med den lägsta nivån av ursprungsmärkning som påbjuds av EU. Biodlingsföretagarna driver frågan om en skärpning av märkningen. Förebilden är länder som Italien där man valt att vägleda konsumenter som vill veta var honungen kommer ifrån, något som också förordas i Sveriges nya Livsmedelsstrategi.

Liten flicka håller händerna för ansiktet

De hjälper personer som utsatts för sexuella övergrepp

Gravid/barn

"Du är inte ensam. Det var inte ditt fel." Så inleder organisationen Wonsa sin information till personer som varit utsatta för sexuella övergrepp. De för en envis kamp för att sprida information och erbjuda stöd och behandling till personer som drabbats. För du behöver inte må dåligt över detta för alltid. Det finns hopp!

kvinna i grå kappa ute i kylan

Saffran kan muntra upp – och vara hjälpen ur en depression

Hälsa

Det är helt naturligt och väldigt vanligt att känna trött och håglös mitt i vintern. Kyla, mörker och korta dagar kan ge vem som helst en tillfällig humörsvacka. Om de negativa känslorna inte går över och blir till varaktig oro och nedstämdhet, då finns snabb, naturlig och biverkningsfri hjälp att få. Extrakt av saffran kan ta dig ur en besvärlig situation. Redan efter två veckor kommer effekten. Det har flera vetenskapliga studier bevisat.

Sjuk tjej i sängen snyter sig

Akut hjälp för dig som (trots allt) blivit sjuk

Naturlig hälsa

Du kanske har ätit dina vitaminer, tränat lagom och sovit tillräckligt – men ändå blivit sjuk? Eller kanske har du stressat mycket, övertränat, sovit lite, slarvat med näringstillförseln och därmed sänkt ditt immunförsvar och blivit sjuk? Oavsett vilket – här är åtta egenvårdstips för dig som vill lindra dina besvär och skynda på ditt tillfrisknande.

MSM – därför är det bra för leder, hud, hår och naglar

Hud

MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen organiskt svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. C-vitamin förbättrar upptaget och effekten av MSM. Här får du veta varför det svavelrika tillskottet har så god effekt på kroppens bindväv.

Kosttillskott på sked framför grönsaksdisk

På regeringens uppdrag: Nu utreds om Sverige ska införa maxgränser för vitaminer och mineraler

Naturlig hälsa

Livsmedelsverket har fått i uppdrag av regeringen att ”utreda och vid behov införa föreskrifter om maximalvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott". Men branschorganisationen Svensk Egenvård som har deltagit i dialogen med Livsmedelsverket hävdar att något sådant behov inte finns i Sverige. "Nej, vi ser inget behov av nationella maxvärden i Sverige. Den svenska lagstiftningen med producentansvar är bra och det fungerar absolut inte bättre i andra länder med maxvärden", säger VD Mats Nilsson till Kurera.

Man i läkarrock skakar hand med person i kostym

Svenska läkare får miljoner av läkemedelsföretag

Allmänt

Tiotals miljoner kronor betalades i fjol ut till läkare och annan vårdpersonal – direkt från läkemedelsföretagen. De har fått betalt för att på olika sätt samarbeta med industrin. Schweiziska läkemedelsföretaget Novartis är det bolag som har betalat ut mest till enskilda läkare. Det visar SvD:s granskning av Läkemedelsindustriföreningens nya öppna data.

Laxfilé på träbord

Förbjudet bekämpningsmedel i odlad lax (– och allt mindre omega-3)

Kost

En analys som Testfakta låtit göra av tolv olika laxprodukter visar att all testad lax innehöll det förbjudna – och potentiellt hälsofarliga – bekämpningsmedlet etoxikin, dessutom i över hälften av fallen i mängder som överskrider gränsvärdet för kött flera gånger om. Ämnet tillsätts i fiskfodret för att det inte ska explodera under transporten. En ny studie visar också att mängden nyttiga fettsyror i odlad lax har halverats de senaste tio åren.

Åsa med sin son Herbert två år

Livet som förälder till ett barn med typ 1-diabetes

Krönikan

Jag vet att det är många föräldrar som liksom oss kämpar med diabetes dygnet runt. Föräldrar som vet precis hur mycket jobb, och rädsla, det innebär. Till alla dem som har den stora lyckan att inte ha ett diabetesdrabbat barn vill jag bidra till att belysa vilken allvarlig sjukdom det är. Och om hur en vanlig dag kan se ut för oss som är föräldrar.

Vegoburgare

Tre stora företag fällda för vilseledande vegoreklam

Kost

De tre stora livsmedelsföretagen Lidl, Max och Orkla Foods har i sina reklamer kallat vissa produkter "vegetariska", trots att de innehåller både mjölk och ägg. Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) anser att informationen i marknadsföringen är otillräcklig, klassar den som vilseledande - och nu fälls företagen för vegofusk.

Illustration av förändringstrappa

Motivationsguide för bestående förändring

Allmänt

Nytt år med löften om att börja ett nya hälsosamt liv. Många går ut hårt och är på gymmet varje dag, äter nyttig mat varje måltid och pressar sig själva ganska hårt. Det kan fungera för några men finns inte den riktiga viljan till förändring så återgår man ganska snabbt till sina gamla vanor. Man orkar inte hålla i sina förändringar och de blir inte bestående. Men varför är det så svårt att genomföra en förändring? Hur blir vi motiverade att förändra oss? Och går det att motivera andra till förändring? Här är Liria Ortiz motivationsguide för bestående förändring.

kvinna vid dator

Så slipper du bli sjuk!

Förkylning

Under vintermånaderna hostas det och snörvlas till höger och vänster. Men inte alla drabbas. I alla fall inte så ofta. De som har ett starkt immunförsvar klarar sig bättre – och får ett kortare sjukdomsförlopp när de väl drabbas. Vill du slippa bli sjuk? Här får du åtta tips på förebyggande hjälp som stärker immunförsvaret.

Ugnsomelett med chevré

Ugnsomelett med chèvre

Mat

Här är ett underbart recept på en ugnsomelett med getost. "Den här omeletten vill jag äta till frukost, lunch och middag - och det har jag också gjort flera gånger inom loppet av en vecka. Enkel att göra, lockande utseendemässigt och oerhört god", berättar Emma V Larsson som testat receptet som kommer från boken "Made by Marys Gröna Frukost”.

Äldre par håller handen

Vissa tarmbakterier kan ge alzheimer

Allmänt

Bakterierna i tarmen tycks spela roll för utvecklingen av Alzheimers sjukdom, enligt forskare i Lund. Upptäckten kan få stor betydelse. "Nu skulle man faktiskt kunna förhindra att folk insjuknar", säger en av forskarna bakom studien till TT.

Två hjärtan formas av fyra par händer mot solnedgångsbakgrund

Älska dig själv och bli lyckligare i dina relationer!

Sex- och relationer

Fungerar dina relationer – eller slutar de tvärtom oftast med katastrof och tandagnissel? Huruvida dina relationer fungerar eller ej beror till stor del på ditt mått av kärlek till dig själv. Det hävdar i alla fall experten Karin Isberg. "Självkärleken sätter en lägstanivå för hur mycket kärlek som vi får i våra relationer. Det bekräftelsebehov som kommer ur låg självkärlek förstör dina möjligheter att få en bra relation", berättar hon för Kurera och tipsar om fem sätt att visa självkärlek.