Niklas Cederberg

Julklappstips för löpare i sista sekunden

20131214-154809.jpgJag fick en fråga om jag hade några julklappstips till en löparintresserad vän så här i sista sekunden. Visst har jag det. Här följer ett antal tips, utan inbördes rankning,  för dig som kanske inte är klar med julklappsinköpen ännu. 

1: Icebugs eller broddar. Med ett par Icebugs (bilden) kan man aldrig skylla på halt underlag. Jag körde med mina i helgen och hade nog det absolut stadigaste löpsteget av alla jag mötte. Finns i bra löparbutiker. Fast köp gärna presentkort så de kan provas utifrån löpsteg. Broddar funkar också riktigt bra och är ju ett finfint alternativ även prismässigt. Löparbroddar hittar du bland annat i sportaffärer och i välsorterade hälsobutiker. Kostar strax över 200 kronor och uppår.

maraton-och-andra-langlopp_liten2: Böcker om löpning. Martina Haags Heja, heja! är perfekt för den som precis börjat löpa. Haruki Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är min allra mest lästa och mest inspirerande bok. 50 nyanser av löpning av Kenneth Gysing är både rolig och inspirerande och Maraton och andra långlopp av Anders Szalkai är perfekt för den som tänker ge sig på ett maraton framöver.

3: Rödbetsjuice eller magnesium. Två bra tillskott för den som springer. Juicen för energin och magnesiumet för att slippa kramper. Magnesiumet skall gärna vara citratbaserat för bästa upptag. Finns i hälsobutiken.

4: FlipBelt. Ja, jag är lite tjatig. Detta är en perfekt förvaring för prylar när man är ute och springer. Årets löparpryl om man frågar mig.

hundlopet_stockholm_2014 liten5: Startplats. Varför inte ge bort en startplats? Kolla bara så att personen i fråga verkligen är löpintresserad. Det finns mängder av lopp att anmäla sig till. Har ni hund så kan jag verkligen rekommendera Hundlöpet. Ett riktigt kul lopp tillsammans med familjens bäste vän.

6: Prenumeration på Runner’s World. Sveriges löpartidning nummer ett. Bra artiklar, kul krönikor och massor av tips.

7: Löparklocka. För den som kommit lite längre med sin löpning är ju en GPS-klocka en väldigt lyxig present. Själv drömmer jag om en Garmin Fenix 2 men det finns massor av andra enklare och bra modeller på marknaden. Finns i sportaffären.

8: Eget hemmagym. Ett lite dyrare paket men det finns enkla lösningar som inte tar plats. Kolla här. Perfekt för löpare då de flesta övningarna även stärker bålen vilken ju är så viktig för oss som springer långt och länge.

9: Träningskläder. I sportaffären finns det massor av bra och funktionella löparkläder. Kanske ett par kompressionsstrumpor, dom där tajtsen du drömt om att se hen i eller varför inte en snygg löparjacka?

10: ICEdot-armband. Perfekt till den du är extra rädd om. Kolla här.

11: Privatlektion i löpning. Själv har jag fått mig några duvningar av Fredrik Zillén men det finns ju massor av andra där ute som ger lektioner. Rekommenderas varmt.

Det här var några av mina tips. Hoppas det var till lite hjälp. Själv är jag helt klar med julklappsinköpen och jag har faktiskt införskaffat två av prylarna här ovan. Kanske kan du gissa vilka?

 


Träningslediga veckor

Ibland behöver man ladda batterierna lite extra. Dels för att kroppen kan vara lite sliten som nu mot slutet av säsongen men också för att få gång det där härliga träningssuget igen.

niklas_vilar_Loch ness

Själv har jag varit träningsledig i en hel vecka nu. Egentligen så hade jag tänkt att sätta full fart redan idag men när jag kollade in Anders Szalkais råd och tips om löpvila beslöt jag mig att även ta det lugnt denna vecka. Helt lugnt kommer det förstås inte bli för jag skall springa Tunnelloppet i helgen och då behöver jag i alla fall röra på mig lite lätt innan. Räknar med ett lättare joggingpass på cirka 4-5 kilometer under onsdagen och sedan ett  härligt intervallpass på fredag för att få igång benen lite mer.

Ni som är lite intresserade av detta med löpvila kollar Anders Szalkais tankar på marathon.se här.

 


Nybörjarrekord är alltid kul

brevladeinnehallIbland är det roligare än vanligt att vittja brevlådan. Istället för en massa räkningar låg där istället senaste numret av Runners World och startbeviset för Stockholm Halvmarathon.

Jag har tilldelats ett riktigt bra startnummer så man kan ju hoppas att man får bra draghjälp av de som startar i min startgrupp.

Tidningen verkade ovanligt matig men det blev ju inget läsa i går kväll. Jag hade ju lovat Kärrtorpsdoktorn, aka Per, ett torsdagspass så jag sprang bort till Kärrtorp för att piska på honom lite.

Tanken var att han skulle springa lite längre än vanligt och utan uppehåll. Han hade tidigare klarat 2,7 kilometer men när han var klar med sin del av passet så hade han fått ihop 3,5. Nytt rekord! Bra jobbat Per!

Nu skall vi inte ”dutta” mer utan nu är det tre mål för honom som gäller. 5 kilometer, 1 mil och om cirka ett halvår, en halvmara. När man läser och kollar runt lite så verkar halvmaran vara ett  klart realistiskt mål även om det förstås är en kraftfull utmaning för någon som inte tränat sedan 70-talet.

Nu verkar det dessutom som att Lidingö-Lena är beredd på att göra come back och jag hoppas att Tina snart också kan ge sig in i leken. Kul! Snart har vi kanske fått ihop en hel löpargrupp.

 

 


Bra backträningstips för de flesta löpare

anders szalkai backe

Jag har hittat ett bra tips för att vässa formen på marathon.se. Löpargurun Anders Szalkai tipsar om hur du kan utnyttja en kortare men hyfsat brant backe för att stärka formen oavsett om du är van löpare eller nybörjare. Instruktioner och film hittar du här.

Eftersom jag själv jagar formen in i det sista fick detta bli kvällens pass. Precis som instruktionerna så blev det lite lugn uppvärmningslöpning (vi pratar sexminuterstempo) i 2 kilometer, därefter 10 backsvängar och sedan 2 kilometer lugn löpning hem igen. Ett perfekt pass för mig och dig som vill variera löparveckan och få lite extra ”push” i kroppen. Testa!

P.S. När jag startade varje 10-sekundersintervall kom jag på mig själv att jag vräkte ur mig ett kraftfullt ”huöa”. Det lät ungefär som Stiv Bators i Lords Of The New Church för er som kommer ihåg. En förbipasserande tittade på mig med konstig blick och jag vet inte vad det övriga grannskapet tyckte. Man kanske får passa sig lite så man inte åker dit för störande av ordning framöver…


180 sidor härlig långlöparinspiration

maraton och andra langlopp

I går landade vårens förmodligen allra bästa löparläsning i min brevlåda. Anders Szalkais ”Maraton och andra långlopp”. Anders är en tidigare elitlöpare som bland annat vunnit Stockholm Marathon och deltagit i EM, VM och OS. Dessutom är han ju en aktad tränare för motionslöpare så mina förhoppningar om en riktigt bra bok var ju högt ställda.

Nu har jag bara hunnit skumma lite i boken men jag kände direkt att det inte är något snack om saken. Det här är en ypperlig bok för mig och alla som vill utveckla sitt maraton- eller långloppslöpande. 180 sidor med massor av  tips, råd  och inspiration om det mesta som rör både själva loppen och alla de viktiga förberedelserna.

Här kan du läsa mer om boken.