Niklas Cederberg

Mindre än en vecka kvar

niklas vasaloppet 2013Då är det mindre än en vecka kvar till startskottet går för årets Vasalopp. Det är otroligt vad tiden rinner i väg. Jag skall inte prata om axel- och armproblem eller brist på träningssnö i detta inlägg utan håller mig till uppladdningen de kommande dagarna istället.

Vad det gäller träningen så kommer jag köra lättare pass så ofta som möjligt det vill säga ett pass per dag. I kväll blir det rullskidor, i morgon lättare löpning och så vidare. Man vill ju hålla igång kroppen utan att förta sig och då är det ganska bra att variera mellan rullisarna och löpningen.

Under den sista veckan är också nyttig och stärkande mat med en liten ökning av kolhydrater samt massor av vätska viktigt. Man tappar ju en hel del under loppet. Jag är tyvärr ganska kass på att få i mig vatten men kämpar på för att fylla på depåerna så gott det bara går. Min standardiserade rödbetsjuicekur är redan i gång. 2 deciliter om dagen är det som gäller. Jag maxar också upp med lite chiafrön och lime varje morgon. Bra grejjer!

Något som man inte heller får glömma är sömnen. Egentligen är jag ju lite av en nattsuddare men denna vecka får man gilla läget och skärpa sig lite. 7,5-8 timmar är det som gäller för mig.

Så ser min vecka ut. På söndag får vi se om upplägget håller…


Rejäl träningshelg i sikte

bild på träningsskor, stavar och elbas

Då var det snart dags för årets första stora träningshelg. Totalt fyra pass skall avverkas under lördag och söndag.

När så många pass skall köras under en hyfsat kort tid är det ju viktigt att man planerar så att man skall orka alla passen. Det går ju inte att exempelvis bara gå ut och mangla fyra pass om tjugofem kilometer. Det pallar ju inte kroppen (i alla fall inte min).

En anan utmaning jag har är ju vädret. Jag hade ju gärna kört två rullskidpass och två löppass men eftersom rullskidorna kräver ett hyfsat plant underlag och eftersom det just nu är slask och att det hotas med kyla inom kort så har jag en reservplan med löppass i backfickan. Skall bli kul att se vilka skor och utrustning som får användas från bilden ovan.

Så här ser i alla fall min plan ut:

Lördag förmiddag: Löpning med backintervaller i lång halvbrant backe. 2 km uppvärmning och 2 km ner.

Lördag eftermiddag: Rullskidåkning 15 km med 4x1km intervaller efter 7 km. Reservplan: Löpning 15 km varav 5 km i tänkt maratontempo (5 min/km).

Söndag förmiddag: Rullskidor 20 km. Reservplan: Löpning 10 minuter uppvärmning, 5×4 minuter intervall med 2 minuters joggvila och 10 minuters nerjogg.

Söndag eftermiddag: Långpass löpning 2-2,5 timmar i lugnt tempo.

Vad tror ni? Kan detta vara okej? Är det för mesig eller för bryskt?

rödbetsjuice, chiafrön, sportdryckNågot annat som är viktigt för att orka en sån här helg är näringsintaget. Bra, mat kommer ätas och självklart har jag redan börjat hårdladda med min favvo, rödbetsjuicen. Innan passen blir det ju även ”Born-to-run-drinken” med chia och lime som jag skrivit om tidigare. Sen kompletterar jag ju med sportdryck med vettigt innehåll under passen.

I morgon är det bara att köra. In i sk..n bara 😉 Delrapporter kommer!

P.S. Ni som är uppmärksamma ser ju också att det smugit sig in en katt bland hermelinerna på bilden med skor. Å visst. På söndag kväll är det lite rock’n’roll med grabbarna på programmet också.

 

 

 


Dags att ”boosta” upp sig

chiafrösallad_webb

Snart är det faktiskt bara en månad kvar till Vasaloppet och jag börjar nog bli lite stressad och funderar mycket på om jag tränat tillräckligt för att nå mitt mål på sju timmar. Mycket beror ju självklart förstås på hur föret kommer vara men självklart är ju styrka i ben och armar samt kondisen den allra största delen.

Finns det några genvägar för att orka mer? Nja, träning är ju nummer ett men jag försöker ju också få i mig så mycket nyttigheter jag bara kan med hjälp av kosten. För typ ett och ett halvt år sedan tipsade min kompis LidingöLena mig om rödbetsjuicen och även om den smakar ”gammal jordkällare” försöker jag trycka i mig en deciliter om dagen. Rödbetsjuicen skall ju hjälpa till att förbättra syreupptagningsförmågan och sådan naturlig hjälp gillar man ju. Oavsett hur man nu tycker det smakar.

För några veckor sedan upptäckte jag en ny spännande produkt som jag hoppas skall hjälpa mig till nya oanade höjder – Chiafrön! Ni som är om och kring er kan googla och se allt detta lilla frö kan hjälpa dig med. Känns nästan för bra när man läser om det. Vad jag fastnade för var främst två saker; ökad uthållighet och bättre balans på blodsockret. Jag har ju diabetes och ett jämnare blodsocker är ju perfekt, speciellt då jag ett antal dagar i veckan belastar kroppen ganska hårt med min träning.

Hur får man nu i sig dessa små mirakulösa frön? På min förpackning står det något om en matsked om dagen och den brukar jag ju försöka trycka i mig på stående fot varje morgon. Sen lägger jag till lite där jag kan. Både här och där. Sallad och chiafrön har jag upptäckt är en perfekt combo. Smakar riktigt, riktigt gott. Prova vet jag! Min familj har i alla fall ännu inte protesterat…