Niklas Cederberg

Bromsa inte i nedförsbacken!

Country Road on an Afternoon in Spring

Vi är många som lägger mycket tid på träning i backe. Uppför ja, men hur är det egentligen med nedförstekniken?

Nu är jag inget direkt löpteknikgeni men jag kan ju lätt se att de flesta springer ganska galet när det är dags för nedförslöpning. Det vanliga man ser är ju en bakåtlutat stil där fötterna sätts i med hälen före alldeles för långt framför resten av kroppen. Sluta med det omedelbart! Ni bromsar ju bara er löpning och lägger på så sätt kraft på något negativt.

Försök istället att luta er framåt med kroppen i backens lutning. Ta inte alltför långa steg utan satsa på att landa mitt på foten, håll blicken långt fram, slappna av  och låt gravitationen sköta jobbet. Kanske lättare sagt än gjort men testa gärna. För er som sprungit på ”det gamla sättet” kan jag lova att en aha-upplevelse väntar.

Competitior.com har några fina korta tips för nedförslöpning som ni hittar här.

Lycka till!

P.S. Lunchpass med intervaller idag. Eftersom Sätra IP var upptaget av en skolklass fick det bli tvåhundringar på parkväg med upp- och nedförsbackar inkluderade istället. Ett riktigt bra pass. Kommer absolut upprepas.


Smart DIY-lösning för vinterlöpare

I Nikebutiken i Seattle fick jag tag i en riktigt bra gratistidning om löpning som hette Competitor. På sidan 16 hittade jag ett kul tips för alla som vill få lite bättre fäste under sin vinterlöpning utan att lägga en förmögenhet på speciella skor, broddar eller dubbsystem.

sexkantsskruvar som dubbar

Man tar helt enkelt vanliga sexkantsskruvar från järnaffären och skruvar in i sulan på lämpliga ställen. Kolla artikeln med beskrivning här.

Jag har inte en aning om hur det funkar, vad som händer när man springer på ren asfalt osv men kanske den som gillar att exprimentera lite vill testa? Har vi några MacGyvers där ute?

Själv är jag väldigt glad över mina Icebugs där dubbarna fjädrar in i sulan då man springer på vinterröjda asfaltspartier men så kostar ju skorna ”några kronor” också. Dessa är nog mest för oss som springer väldigt mycket under denna årstid och inte för er som bara är ute några få gånger.

Jag måste få passa på att tacka alla ni som på olika sätt kommit med förslag för att lindra eller lösa min Frozen Shoulder. Tack Margaretha, Fia Hobbs och alla ni andra som hört av er. Lidingö-Lena var allra rarast som förutom att kopiera in texten även skickade med röntgenbilden som låg i inlägget till sin osteopat och bad om hjälp 🙂

Tyvärr var ju inte bilden på mig utan en vanlig iStockbild jag stoppat in för att symbolisera röntgen, men ändå.

Lidingö-Lena verkar förresten på väg tillbaka efter skada. Nu väntar tydligen en skidhelg i Mora (jag är rejält avis) och förhoppningsvis kan hon komma igång med löpningen under våren. Kanske blir det något kul lopp under 2014 Lena? Jag håller tummarna.