Niklas Cederberg

Julklappstips för löpare i sista sekunden

20131214-154809.jpgJag fick en fråga om jag hade några julklappstips till en löparintresserad vän så här i sista sekunden. Visst har jag det. Här följer ett antal tips, utan inbördes rankning,  för dig som kanske inte är klar med julklappsinköpen ännu. 

1: Icebugs eller broddar. Med ett par Icebugs (bilden) kan man aldrig skylla på halt underlag. Jag körde med mina i helgen och hade nog det absolut stadigaste löpsteget av alla jag mötte. Finns i bra löparbutiker. Fast köp gärna presentkort så de kan provas utifrån löpsteg. Broddar funkar också riktigt bra och är ju ett finfint alternativ även prismässigt. Löparbroddar hittar du bland annat i sportaffärer och i välsorterade hälsobutiker. Kostar strax över 200 kronor och uppår.

maraton-och-andra-langlopp_liten2: Böcker om löpning. Martina Haags Heja, heja! är perfekt för den som precis börjat löpa. Haruki Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är min allra mest lästa och mest inspirerande bok. 50 nyanser av löpning av Kenneth Gysing är både rolig och inspirerande och Maraton och andra långlopp av Anders Szalkai är perfekt för den som tänker ge sig på ett maraton framöver.

3: Rödbetsjuice eller magnesium. Två bra tillskott för den som springer. Juicen för energin och magnesiumet för att slippa kramper. Magnesiumet skall gärna vara citratbaserat för bästa upptag. Finns i hälsobutiken.

4: FlipBelt. Ja, jag är lite tjatig. Detta är en perfekt förvaring för prylar när man är ute och springer. Årets löparpryl om man frågar mig.

hundlopet_stockholm_2014 liten5: Startplats. Varför inte ge bort en startplats? Kolla bara så att personen i fråga verkligen är löpintresserad. Det finns mängder av lopp att anmäla sig till. Har ni hund så kan jag verkligen rekommendera Hundlöpet. Ett riktigt kul lopp tillsammans med familjens bäste vän.

6: Prenumeration på Runner’s World. Sveriges löpartidning nummer ett. Bra artiklar, kul krönikor och massor av tips.

7: Löparklocka. För den som kommit lite längre med sin löpning är ju en GPS-klocka en väldigt lyxig present. Själv drömmer jag om en Garmin Fenix 2 men det finns massor av andra enklare och bra modeller på marknaden. Finns i sportaffären.

8: Eget hemmagym. Ett lite dyrare paket men det finns enkla lösningar som inte tar plats. Kolla här. Perfekt för löpare då de flesta övningarna även stärker bålen vilken ju är så viktig för oss som springer långt och länge.

9: Träningskläder. I sportaffären finns det massor av bra och funktionella löparkläder. Kanske ett par kompressionsstrumpor, dom där tajtsen du drömt om att se hen i eller varför inte en snygg löparjacka?

10: ICEdot-armband. Perfekt till den du är extra rädd om. Kolla här.

11: Privatlektion i löpning. Själv har jag fått mig några duvningar av Fredrik Zillén men det finns ju massor av andra där ute som ger lektioner. Rekommenderas varmt.

Det här var några av mina tips. Hoppas det var till lite hjälp. Själv är jag helt klar med julklappsinköpen och jag har faktiskt införskaffat två av prylarna här ovan. Kanske kan du gissa vilka?

 


Tänk navel fram

Ni som har hängt med vet ju att jag för några helger sedan var på löpskolning hos Fredrik Zillén från Team Snabbare. Fredrik är en grymt inspirerande löptränare och man fick verkligen massor av bra tips under några timmars skolning. Jag kan verkligen rekommendera alla löpare, nya som gamla, att låta någon professionell löptränare kolla över er teknik. Själv hamnar jag knasigt med en lite väl framåtlutad överkropp vilket gör att jag kör ner energin i asfalten istället för att använda den för att ta mig framåt. Vilket slöseri va?

korrigering kroppshallning

Det högra strecket är min linje vid fotograferingen och den vänstra den önskade.
”Tänk navel fram” var Fredriks tips och då kan det ju se ut lite mer åt nedanstående håll även om bilden är i lite sämre vinkel.

facit_kroppshallning_lopsteg

Detta försöker jag nu, tillsammans med lite andra saker, förbättra och tänka extra på vid mina pass. Vi fick ju nämligen också tips om ett antal ”gaspåslag” som verkligen funkade och sånt gillar jag ju. Tänk er själva om man kan förändra någon del i löprörelsen och få den att funka lite, lite bättre multiplicerat med de antal steg man tar under 42.195 meters löpning. Bör kunna påverka ganska mycket. Eller hur?


Vårkänslor (igen)

Efter några dagar med någon sorts vinterväder är våren här igen. Det känns verkligen härligt och nu suger det ordentligt i löpartarmen. Därför satte jag mig vid frukostbordet i morse och skissade lite på de kommande träningsdagarna.

Så här blev upplägget:

niklas_traningsupplagg_v13

Som ni ser är det dags för teknikträningsdags med Fredrik Zillèn igen. Detta är en fortsättning på den kurs jag gick i slutet av 2012. Fredrik är en suverän instruktör så jag räknar med ett riktigt nyttigt och lärorikt pass.

På söndag skall jag besöka mina föräldrar i Näsby Park så planen är att ta Roslagsbanan dit och springa tillbaka hem till Örby. En riktigt härlig löptur som jag gjort de senaste två åren. Håller tummarna för härligt vårväder. Det får vara slut med snö och sånt nu.

I övrigt är träningsveckan hyfsat lik mina vanliga veckor. Morgonlöpningen är iofs ny och jag tänkte testa om det är något för mig. Dagarna blir ju ljusare så det bör ju bli lite enklare att komma upp i lite vettigare tid framöver. Våren är ju äntligen här. Eller?

 


Så mycket bättre!

I kväll regnade det. Det blåste som bara den. Ganska kallt oxå. Jag är lite småförkyld.

Som ni hör så fanns det en hel del saker som gjorde att man kanske skulle valt att stanna inne i kväll. Det hade nog varit bekvämast så. Fast det finns ju inget dåligt väder om man har hyfsade kläder…

Efter gårdagens löpteknikträning ville jag ju testa lite av de moment vi lärde oss så jag gav mig ut i örnblåsten och regnrusket på min vanliga runda runt Örbyleden, en löptur på cirka en mil. Redan efter de första två kilometerna kände jag att det var en bra runda. Jag jobbade med lutningen och den raka lodlinjen genom att skjuta fram höften och samtidigt som jag försökte vara så avslappnad som möjligt så höll jag stegfrekvensen i ett jämt och bra tempo. Och detta bara fortsatte…

Resultatet? Över en halv minut bättre än min bästa runda under 2012. Trots regn, stundtals motvind, halvbylsiga kläder och blöta fötter. Man kan ju undra vart detta skall sluta när man fått in tekniken på riktigt.

Tack Fredrik Zillén på Spring Snabbare. Idag känns det som om jag kan kalla mig löpare igen.