Niklas Cederberg

One way ticket

image

”Jag vill springa hyfsat långt idag. Kan du köra mig 21 kilometer så springer jag hem.

Ungefär så lät det när jag igår bad Tina om skjuts för att köra en halvmara på lite nya vägar i sommarvärmen.

Det är ett väldigt enkelt upplägg som kan passa både långlöpare och nybörjarlöpare. Nolla trippmätaren och bestäm hur långt du vill springa. Be någon att köra dig X antal kilometer med bilen och ta därefter apostlahästarna hem.

Glöm inte att placera ut några vätskestationer på vägen om du inte vill släpa med dig vätska själv under hela passet. Jag har själv även ett vätskebälte men med sommarens värme behöver man ofta lite mer vätska än vad man får med sig i ett sådant. Jag försöker sätta ut mina vätskestationer med ungefär 5-6 kilometers mellanrum. Alltså ungefär som det brukar se ut på ett långlopp. I går blev det tre stationer. Två sportdryck och en station med kokosvatten.

Starten gick vid Grinda utanför Malmköping (bilden). Riktigt passande då de har ett trevligt glasskafé med egenproducerad glass där. Efter två kulor av gårdens härliga sorbet gav jag mig av och fick mig en fin halvmara i vettigt tempo.

 


Sätt inte ner. Lyft!

20140409-232951.jpg

Ett litet tips till er som kanske inte sprungit så länge och vill få ett lite bättre flyt i löpningen. Tänk på att ni börjar ert löpsteg med att lyfta foten och föra den bakåt istället för att sätta ner den. Pröva nästa gång ni är ute så får ni se. Man blir överraskad hur stor skillnaden är.

På grund av en Londonresa med späckat schema kommande helg brakade jag på med en halvmara i kväll. Man får ju inte missa veckans viktigaste pass. Jag kommer självklart se till att få tid för löpning i Hyde Park men hur mycket jag än vill så kommer den bli av det lite kortare slaget.

I morgon väntar härliga men slitsamma tusenmetersintervaller och för att vara redo för det har jag tagit till ”stora återhämtningspaketet”. Magnesium och magnesiumbad, BCAA-dryck och surkörsbärsshot. Avslutningsvis blev det en beninsmörjning med arnikaolja. Kanske lite overkill men man vill ju inte lämna något åt slumpen efter 21 kilometers onsdagslöpning.


Söndagspass blev måndagspussel

Det är inte ofta jag är sjuk men i helgen var jag inte alls pigg. Ont i kroppen och allmänt körd. Jag fick därför ställa in det efterlängtade långdistanspasset som faktiskt är en liten ”högtidsstund” under söndagarna i många långdistanslöpares liv.

Allt blev bättre under söndagskvällen så det var bara att hitta en lösning på hur man skulle få i sig två timmars löpning på måndagskvällen istället. Fixade sig ganska smidigt faktiskt. Hem från jobbet, handla, på med grejerna, spring fjorton kilometer och middag. Tina lagade maten och bjöd på fantastisk tacogratäng. Mums! Därefter snabbsmältning av maten, på med nya tröjor, mössa och vantar, koppla Freddie och sju kilometers löpning till. Vips var en halvmara fixad. Lite fusk med matpaus förstås men man kan lugnt säga att jag sedan somnade snabbt, mycket nöjd med kvällen.

Såg föresten att det är deltagarrekord i Stockholmsmaran.Kul! Det blir jag och 21.517 andra som får trängas på Stockholms gator den 1 juni.


niklas_freddie_130107