Niklas Cederberg

Magnesiumbrist!

Slarv, slarv, slarv! Det finns två näringstillskott som jag väldigt sällan missar att ta. Det ena är rödbetstjuice som jag tar för att kroppen ska orka lite mer under långa krävande pass och tävlingar. Det andra är magnesium och det är här slarvet kommer in.

Magnesium är ett mycket bra tillskott för mig som långdistanslöpare. Det minskar kramprisken och gör att jag nästan aldrig får träningsvärk. Två ganska viktiga saker för mig som vill springa länge, långt och dessutom ganska ofta.

I går var en sån dag. Springa-långt-dag alltså. I regn och rusk tog jag en runda på två timmar och strax över 22 kilometer. Skönt att få blåsa ur kroppen lite. Fast inte så skönt när jag väl hamnade i sängen och skulle sova. Kramp i vaderna och sedan sendrag 🙁 Jag har inte haft sendrag på säkert fyra/fem år men nu kom det alltså. Det var då jag kom på det. Magnesiumbrist!

Som ni säkert sett har jag varit ute och farit och det var ganska stressigt veckan innan vilket gjorde att jag missat att ta mina tillskott. Noll extra magnesium på typ två veckor alltså. Surt sa räven. Visst får man i sig en hel del i sin vanliga kost men för mig som tränar mycket räcker det inte för att upprätthålla rätt nivåer. Jag behöver mer.

diasporal_magnesium_kopp

Eftersom magnesium är så viktigt tar jag det som magnesiumcitrat vilket ger det snabbaste och bästa upptaget. Magnesiumcitrat är i pulverform som man sedan enkelt löser upp i ett glas vatten.

Magnesium har självklart också en massa andra fördelar och om du vill få mer på fötterna och kanske fördjupa dig lite kan du läsa mer i Kureras näringsguide här. För mig är det i alla fall slutslarvat nu.

 


Nyckel nummer 2: Mindre kaffe mer vatten

kaffemaskin_med_vatten

Idag har vi kommit till nyckel nummer två bland mina fem nycklar för optimeringen inför Ölands Marathon i slutet av juli. Denna gång handlar det om att minimera risken för kramp.

Jag fick ju tyvärr detta under sista delen av Stockholm Marathon vilket medförde att jag tyvärr fick gå en bit. Jag brukar inte drabbas av kramp så detta blev en väckarklocka för mig. Det finns ju massor av saker detta kan bero på men uttorkning är nog en av de vanligaste.

Nu är det så att jag gillar kaffe. Väldigt mycket dessutom. Tre till fyra koppar om dagen skall ju inte ställa till några problem men ofta får jag i mig minst tio och det är säkerligen inte så bra för vätskebalansen i kroppen. Jag kommer därför försöka minska kaffeintaget och istället dricka mer vatten under dagarna. Varannan vatten är det som gäller framöver. Ungefär som en del gör på krogen. Vi får se om detta kommer hjälpa.

diasporal_magnesium

Jag kommer också vara ännu noggrannare med mitt magnesiumintag. Jag har faktiskt slarvat lite under den senaste tiden och eftersom det funkat så bra tidigare så kommer jag nu gå tillbaka till ”kingen” bland magnesiumtillskott, hödoserade Diasporal 400. Magnesium fungerar ju bland annat kramplösande och bidrar till en bra nattsömn och vem vill ju inte ha det?


Sätt inte ner. Lyft!

20140409-232951.jpg

Ett litet tips till er som kanske inte sprungit så länge och vill få ett lite bättre flyt i löpningen. Tänk på att ni börjar ert löpsteg med att lyfta foten och föra den bakåt istället för att sätta ner den. Pröva nästa gång ni är ute så får ni se. Man blir överraskad hur stor skillnaden är.

På grund av en Londonresa med späckat schema kommande helg brakade jag på med en halvmara i kväll. Man får ju inte missa veckans viktigaste pass. Jag kommer självklart se till att få tid för löpning i Hyde Park men hur mycket jag än vill så kommer den bli av det lite kortare slaget.

I morgon väntar härliga men slitsamma tusenmetersintervaller och för att vara redo för det har jag tagit till ”stora återhämtningspaketet”. Magnesium och magnesiumbad, BCAA-dryck och surkörsbärsshot. Avslutningsvis blev det en beninsmörjning med arnikaolja. Kanske lite overkill men man vill ju inte lämna något åt slumpen efter 21 kilometers onsdagslöpning.


Grymt långpass från norr till söder

20140323-213111.jpg

Vilken härlig dag det blev. Först långfrukost och hundpromenad, sedan iväg till Näsby Park i Täby för att hälsa på mamma och pappa.

Efter lite fika så var det dags att sätta igång årets ”Täby till Örby-runda”. 26 kilometers löpning genom ett vårvackert Stockholm. Vädret var perfekt och benen pinnade på rätt så bra trots att det är ganska tidigt på säsongen. Visst kroknade jag lite mot slutet men det är ju över två månader kvar till Stockholm Marathon så det finns verkligen möjlighet att vässa formen.

En riktigt grym löpsöndag alltså. Riktigt grym för mina ben också. Har masserat, smort och tryckt i mig rejält med magnesium för optimal återhämtning. I morgon är det ju dags igen…

Bilden överst är förresten från Uggleviken strax söder om Universitetet.