Niklas Cederberg

Bromsa inte i nedförsbacken!

Country Road on an Afternoon in Spring

Vi är många som lägger mycket tid på träning i backe. Uppför ja, men hur är det egentligen med nedförstekniken?

Nu är jag inget direkt löpteknikgeni men jag kan ju lätt se att de flesta springer ganska galet när det är dags för nedförslöpning. Det vanliga man ser är ju en bakåtlutat stil där fötterna sätts i med hälen före alldeles för långt framför resten av kroppen. Sluta med det omedelbart! Ni bromsar ju bara er löpning och lägger på så sätt kraft på något negativt.

Försök istället att luta er framåt med kroppen i backens lutning. Ta inte alltför långa steg utan satsa på att landa mitt på foten, håll blicken långt fram, slappna av  och låt gravitationen sköta jobbet. Kanske lättare sagt än gjort men testa gärna. För er som sprungit på ”det gamla sättet” kan jag lova att en aha-upplevelse väntar.

Competitior.com har några fina korta tips för nedförslöpning som ni hittar här.

Lycka till!

P.S. Lunchpass med intervaller idag. Eftersom Sätra IP var upptaget av en skolklass fick det bli tvåhundringar på parkväg med upp- och nedförsbackar inkluderade istället. Ett riktigt bra pass. Kommer absolut upprepas.