Niklas Cederberg

Min årsbästalista 2014

niklas_vintermarathon_litenSå här års brukar jag alltid planera inför kommande år men samtidigt även blicka tillbaka lite hur året varit. Detta år slår jag på stort och ger er en liten lista som sammanfattar mitt eget 2014.

Årets bästa lopp: Vintermarathon. Överraskande bra tid i ett trevligt lopp.

Årets sämsta lopp: Ölands Marathon. Loppet var helt okej men min prestation urusel. Att det var typ 30 grader varmt är ingen ursäkt att bryta Niklas…

Årets roligaste lopp: Hundlöpet. Hundar bajsade, jag skällde och hussarna sket i det. Trots detta en riktigt rolig löpupplevelse kring Djurgårdsbrunnsviken.

Årets besvikelse: Vasaloppet. Dåliga förutsättningar och sen ankomst till start gjorde årets lopp till snudd på en mardröm. Trots det anmälde jag ju mig förstås till 2015 års lopp. Eller jag, Lidingö-Lena var faktiskt snabbare och skaffade en startplats åt mig till detta lopp. Tack kompis!!!

Årets och alla års träningspass: Brooklyn Bridge och löpningen tillbaka genom Manhattan upp till 53:e. Wow wow wow! Ett stort tack tack till Tina för den fantastiska födelsedagspresentsresan som gjorde detta möjligt.

Årets träningspass 2: De där tvåhundrametersintervallerna på luncherna på Sätra IP. Vilken effekt dom givit.

Årets knäppaste pass: Sommarstugeidioten.

loparbalte_flipbelt litenÅrets löparpryl: Flipbelt. Grym förvaring av nycklar, mobil gels och allt annat man kan behöva ha med sig på ett löppass. För övrigt ett riktigt hett julklappstips. Finns på flipbelt.se eller på exempelvis Runners Store.

Årets löpartillskott: Rödbestjuice. Den magiska juicen är nog alla års löpartillskott. Tätt följt av magnesium för återhämtning och för att slippa kramper.

wienerbrod-och-saltgurka liten

Årets överraskning: Att jag Niklas som både diabetiker och lågkolhydratförespråkare äter wienerbröd under maratonlopp. Tack för tipset Rune Larsson. Det funkar ju faktiskt.

Årets överraskning 2: Att Kärrtorps-Doktorn skulle få på sig ett par löparskor och börja träna.

Årets matlagningsgrej: Egen bearnaise från grunden. Och då riktigt från grunden! Börja med grädde, gör smör av grädden som du sedan använder till din hemlagade bearnaise. Blir så himla gott! Släng er i väggen all köpebearnaise!

Årets konsert: Vår egen, dvs Bodies i Essen (ibland kan man väl få vara lite självgod? ;)). Ett riktigt bra gig och grym respons kombinerat med en fantastiskt rolig resa. Vi kommer tillbaka!

Årets musik: Egentligen inte min stil men när jag tittar tillbaka så verkar det som att det jag lyssnat allra mest på Public Service Broadcasting. Dom var förband till Manics på Berns och då tyckte jag faktiskt dom var lite konstiga. Men sen smög de sig på mer och mer. Ny platta nästa år.

Det var mitt 2014 i kortare drag. Ge mig några dagar så kommer jag berätta om mina planer för kommande år. Saker och ting börjar ta sin form i min löpar- och skidåkningshjärna. Tills dess kan jag verkligen rekommendera att ta ett lugnt löppass utifrån din egen förmåga. Funkar perfekt vid eventuell julstress!


Besviken, lite skämsig och rejält revanschsugen

start_olandsmarathon_2014

Ibland funkar det helt enkelt inte. Efter 16 kilometers löpning av Ölands Marathon klev jag av. Yr i huvudet och illamående fick jag bita i det sura äpplet. Värmen tog helt enkelt knäcken på mig och jag bröt ett marathon för första gången. Nu vet jag hur det känns och det vill jag inte uppleva igen. Besvikelse är bara fönamnet.

Revansch utlovas!

Annars var det en riktigt härlig bana och ett finfint arrangemang som jag säkerligen kommer ge en chans till.

Tack till Tina, Johnny, Ulli och Anna för ert engagemang och ett stort grattis till alla er som fullföljde loppet. Jag är impad!!!

Själv slickar jag såren och skäms en smula. Redan i kväll ska löparskorna på igen. Jag mår ju så bra av att springa.


Härliga Öland

Efter nästan tre veckors semester är det snart dags. I morgon klockan 16.00 går starten för Ölands Marathon. I dag turist i morgon löpare alltså.

Det kan bli en riktigt tuff mara och frågan är hur man kommer bemästra värmen. Sommarens träning har ju oftast körts i tuff värme men 42 kilometer är ju alltid 42 kilometer.

Tills det är dags turistar vi vidare och njuter av den vackra ön.


Nyckel nummer 2: Mindre kaffe mer vatten

kaffemaskin_med_vatten

Idag har vi kommit till nyckel nummer två bland mina fem nycklar för optimeringen inför Ölands Marathon i slutet av juli. Denna gång handlar det om att minimera risken för kramp.

Jag fick ju tyvärr detta under sista delen av Stockholm Marathon vilket medförde att jag tyvärr fick gå en bit. Jag brukar inte drabbas av kramp så detta blev en väckarklocka för mig. Det finns ju massor av saker detta kan bero på men uttorkning är nog en av de vanligaste.

Nu är det så att jag gillar kaffe. Väldigt mycket dessutom. Tre till fyra koppar om dagen skall ju inte ställa till några problem men ofta får jag i mig minst tio och det är säkerligen inte så bra för vätskebalansen i kroppen. Jag kommer därför försöka minska kaffeintaget och istället dricka mer vatten under dagarna. Varannan vatten är det som gäller framöver. Ungefär som en del gör på krogen. Vi får se om detta kommer hjälpa.

diasporal_magnesium

Jag kommer också vara ännu noggrannare med mitt magnesiumintag. Jag har faktiskt slarvat lite under den senaste tiden och eftersom det funkat så bra tidigare så kommer jag nu gå tillbaka till ”kingen” bland magnesiumtillskott, hödoserade Diasporal 400. Magnesium fungerar ju bland annat kramplösande och bidrar till en bra nattsömn och vem vill ju inte ha det?


Mina nycklar till nästa maraton

niklas_fem_nyklar

Jag har två hyfsat stora utmaningar framför mig när det gäller löpningen. Den första är att få ner maratontiden på Öland den 26 juli och den andra är att göra ett riktigt bra Lidingölopp den 27 september. Under de kommande sex veckorna kommer jag koncentrera mig på förberedelserna för Ölands Marathon och jag har funderat fram fem nyklar som skall hjälpa mig att stärka min löpning och få en bättre tid. Dessa kommer jag att berätta om här på bloggen under de kommande dagarna.

Nyckel nummer 1: Alltid lite extra
Mina veckor är oftast fyllda med kvalitetspass typ backlöpning, intervaller, tempo- och tröskelpass och det är ju jättebra. Dock vill jag göra dem lite mer obekväma och utvecklande för att ta dessa pass ett ytterligare steg framåt.

Ibland är denna typ av pass lite kortare rent tidsmässigt. Kör jag exempelvis kortbacke eller 5×1000 meter intervall kan man ibland vara klar på 45 minuter inklusive upp och nervarvning. Nu sätter jag ett mål att alla pass skall hålla på under minst sextiofem minuter. Jag skall alltså fortsätta att löpa lite längre än vanligt efter passets huvudel för att härda kroppen och psyket. Det behöver absolut inte gå så fort utan det handlar om att kroppen skall vänja sig att jobba under en lite längre tid och speciellt i samband med lite tuffare pass typ  intervaller, tempo och backar.

Varför då sextiofem minuter kanske ni undrar? En timme hade ju egentligen gått lika bra men för mig känns det psykologiskt riktigt med de där extra minutrarna under träningspasset. Kanske lite knäppt men det bjuder jag på.

 


Stärk benen gubbe!!!

Jag har fått lite bilder från Stockholm Marathon. Kan väl inte precis påstå att man ser ut att vara den piggaste löparen under tredje delen av loppet. På upploppet ser jag ju helt jäkla körd ut som ni kan se på bilden.

niklas_lider_pa_upploppet

Man brukar ju säga att man skall ta ut sig till max om man springer ett lopp och det gjorde jag verkligen. Dock oroar det mig att benen tog slut så pass tidigt. Flåset är det absolut inget fel på men benen orkar inte riktigt med hela loppet. Därför kommer jag lägga extra stor kraft på ”buggarna” under de sju veckor som återstår till Ölands Marathon. Benstyrkan och teknikträning för att springa ekonomiskt kommer alltså vara i största fokus när jag lägger upp träningsprogrammet. Upplägget inför den 26 juli kommer jag lägga upp här på bloggen under nästa vecka. Häng med!

 


På det igen!

olands_marathon

Så där ja! En dags smågnäll för värkande ben får räcka. Två månader kvar och träningsplanen börjar ta form i huvudet. Boende är dessutom bokat hos Bagis-Ulli på Öland. Häng med!


Friskt vågat…

…inte så mycket vunnet.

Kul mara igår. Skönt väder och festligt som vanligt. Publiken hjälper verkligen till att störta oss löpare.

Trots att jag kände mig lite seg innan start så hade jag ett hyfsat tryck i benen. Första halvan gick riktigt bra 1:43 på halvmaran är riktigt bra för att vara mig. Då hade jag dessutom lagt cirka 30 sekunder på blodsockerkoll vid Vallhallavägen. Tyvärr så tog det bara fem/sex kilometer till innan det började göra lite ont i benen. Tufft. Kanske hade jag gått ut lite väl hårt. Fast ”friskt vågat” som man brukar säga.

Västerbron var inga problem men det gick lite väl sakta och med fem kilometer kvar kom krampen. Bara att gå en liten bit innan jag kunde springa med ganska små steg mot mål. 3:48 blev tiden denna gång. En minut bättre än förra året. Inte så mycket att yvas över men självklart är jag ändå nöjd över ett genomfört lopp.

20140601-200621.jpg
Nu tar jag nya tag. Jag ger mig inte. 3:30 skall slås och därmed basta. Kommer anmäla mig till Ölands Marathon som går av stapeln den 26 juli. Kampen går vidare liksom…

P.S. Ett stort grattis till alla er förstagångslöpare som tog er igenom Stockholm Marathon igår. Bra jobbat!