Niklas Cederberg

Rullskidsparadiset?

rullskidor i Rimbo liten

Kolla bilden! Jag fick den idag av en kollega och hon skrev ”den perfekta rullisbanan?” i mejlet.

Å visst blev jag sugen. Tyvärr är det lite långt att ta sig till Rimbo för mig men jag kommer absolut göra det vid första bästa tillfälle. Kanske en liten utflykt en lördag eller söndag framöver.

Om nu inte snön kommer snart förstås…

 

 


Det bästa och smidigaste hemmagymmet?

I går kväll släpade jag hem ett helt hemmagym i högerhanden. Starkt jobbat Niklas! Är du så stark så behöver du ju inte träna någon styrka kanske ni tänker nu. Fast det behöver jag ju förstås och gymmet var ju faktiskt inte så tungt.

Varför behöver jag då träna styrka?
Ni vet ju att jag åker skidor på vintrarna och satsar mot Vasaloppet varje år. Där blir det ju mestadels stakning och därför behöver ju både armar och speciellt bålen extra träning. Visst är rullskidor bra men ombyte i träningen är ju aldrig fel. När det gäller löpningen har jag ju tidigare berättat att jag faller ihop lite och springer lite ”sittande” efter några mils löpning. Återigen är det bålen som behöver stärkas.

Lite mer än fyra månader kvar till Vasaloppet
För att komma i så god form som möjligt inför Vasaloppet, som ligger lite mer än fyra månader bort och faktiskt även för löpsäsongen 2015 (mer om den och dess mål senare), så började jag fundera på gymkort. Tyvärr känner jag mig inte riktigt bekväm med sånt så jag sökte alternativ. Det var då jag stötte på Bodyweight – ett komplett gym i en liten påse.

bodyweight

Bodyweight – det perfekta hemmagymmet?
Själva träningsredskapet är uppbyggt av band som du fäster i dörren eller i vägg/takfästen som du köper till. Till detta använder du din egen vikt som den viktigaste delen i redskapet.
Enkelt för mig som gärna tränar på landet eller när jag bor borta på hotell. Bara att packa ner i påsen och ta med sig. Detta måste vara det perfekta hemmagymmet. Eller?

Massor av övningar
Det finns mängder av övningar både som en app för oss med paddor eller iPhones alternativt webbaserat för er som har Android. Jag har kollat appen och den verkar riktigt bra oavsett om du är som jag, nybörjare, eller en van styrketränare.

Utvärdering på gång
Nu har jag inte testat så mycket ännu men ge mig några dagar så skall jag berätta hur det känns. Kanske bjuder jag på någon läcker bild då också. Jag tror det här kan vara ett grymt komplement till den vanliga löpningen och skidåkningen. Det viktigaste för mig är smidigheten och att träningen även främjar balans och rörlighet vilket detta ska göra.

Kolla YouTube-klippen
Ni som inte kan vänta och vill se hur det funkar kan kolla lite YouTube-klipp här. Låt er dock inte skrämmas av de på övningarna är relativt ”biffiga”. Kolla in bilden på mig i föregående inlägg så ser ni att även ”tunnisar” kan våga köra…


Mindre än en vecka kvar

niklas vasaloppet 2013Då är det mindre än en vecka kvar till startskottet går för årets Vasalopp. Det är otroligt vad tiden rinner i väg. Jag skall inte prata om axel- och armproblem eller brist på träningssnö i detta inlägg utan håller mig till uppladdningen de kommande dagarna istället.

Vad det gäller träningen så kommer jag köra lättare pass så ofta som möjligt det vill säga ett pass per dag. I kväll blir det rullskidor, i morgon lättare löpning och så vidare. Man vill ju hålla igång kroppen utan att förta sig och då är det ganska bra att variera mellan rullisarna och löpningen.

Under den sista veckan är också nyttig och stärkande mat med en liten ökning av kolhydrater samt massor av vätska viktigt. Man tappar ju en hel del under loppet. Jag är tyvärr ganska kass på att få i mig vatten men kämpar på för att fylla på depåerna så gott det bara går. Min standardiserade rödbetsjuicekur är redan i gång. 2 deciliter om dagen är det som gäller. Jag maxar också upp med lite chiafrön och lime varje morgon. Bra grejjer!

Något som man inte heller får glömma är sömnen. Egentligen är jag ju lite av en nattsuddare men denna vecka får man gilla läget och skärpa sig lite. 7,5-8 timmar är det som gäller för mig.

Så ser min vecka ut. På söndag får vi se om upplägget håller…


Rejäl träningshelg i sikte

bild på träningsskor, stavar och elbas

Då var det snart dags för årets första stora träningshelg. Totalt fyra pass skall avverkas under lördag och söndag.

När så många pass skall köras under en hyfsat kort tid är det ju viktigt att man planerar så att man skall orka alla passen. Det går ju inte att exempelvis bara gå ut och mangla fyra pass om tjugofem kilometer. Det pallar ju inte kroppen (i alla fall inte min).

En anan utmaning jag har är ju vädret. Jag hade ju gärna kört två rullskidpass och två löppass men eftersom rullskidorna kräver ett hyfsat plant underlag och eftersom det just nu är slask och att det hotas med kyla inom kort så har jag en reservplan med löppass i backfickan. Skall bli kul att se vilka skor och utrustning som får användas från bilden ovan.

Så här ser i alla fall min plan ut:

Lördag förmiddag: Löpning med backintervaller i lång halvbrant backe. 2 km uppvärmning och 2 km ner.

Lördag eftermiddag: Rullskidåkning 15 km med 4x1km intervaller efter 7 km. Reservplan: Löpning 15 km varav 5 km i tänkt maratontempo (5 min/km).

Söndag förmiddag: Rullskidor 20 km. Reservplan: Löpning 10 minuter uppvärmning, 5×4 minuter intervall med 2 minuters joggvila och 10 minuters nerjogg.

Söndag eftermiddag: Långpass löpning 2-2,5 timmar i lugnt tempo.

Vad tror ni? Kan detta vara okej? Är det för mesig eller för bryskt?

rödbetsjuice, chiafrön, sportdryckNågot annat som är viktigt för att orka en sån här helg är näringsintaget. Bra, mat kommer ätas och självklart har jag redan börjat hårdladda med min favvo, rödbetsjuicen. Innan passen blir det ju även ”Born-to-run-drinken” med chia och lime som jag skrivit om tidigare. Sen kompletterar jag ju med sportdryck med vettigt innehåll under passen.

I morgon är det bara att köra. In i sk..n bara 😉 Delrapporter kommer!

P.S. Ni som är uppmärksamma ser ju också att det smugit sig in en katt bland hermelinerna på bilden med skor. Å visst. På söndag kväll är det lite rock’n’roll med grabbarna på programmet också.

 

 

 


Snart väntar skogen

Veckan börjar lida mot sitt slut och helgen skall tillbringas i sommarhuset i Sörmlands Twin Peaks, Hälleforsnäs. Efter ett antal hektiska veckor längtar man verkligen efter det lugn som finns där i skogen. Det är till och med så lugnt att det knappt finns någon mobil- och nätuppkoppling. Man kan alltså lätt säga att man loggar ut för helgen.

Helt lugnt lär det ju i och för sig inte bli. Träningskläderna skall självklart med då jag mätt upp en fantastisk 16-kilometerslinga som ska utmanas och motorsågen är ju alltid härlig att få jobba med. Det går ju en hel del ved i ett gammalt 1700-talshus som ligger ensamt mitt ute i skogen.

Nästa vecka startar för övrigt min skidsäsong på riktigt. Långlöparloppen för i år är ju avklarade och nu är det full fokus på Vasaloppet. De kommer alltså bli en hel del rullskidåkning framöver.

Hoppas nu ni alla får en lika härlig helg som jag räknar med att få.

Må bäst!