Niklas Cederberg

Julklappstips för löpare i sista sekunden

20131214-154809.jpgJag fick en fråga om jag hade några julklappstips till en löparintresserad vän så här i sista sekunden. Visst har jag det. Här följer ett antal tips, utan inbördes rankning,  för dig som kanske inte är klar med julklappsinköpen ännu. 

1: Icebugs eller broddar. Med ett par Icebugs (bilden) kan man aldrig skylla på halt underlag. Jag körde med mina i helgen och hade nog det absolut stadigaste löpsteget av alla jag mötte. Finns i bra löparbutiker. Fast köp gärna presentkort så de kan provas utifrån löpsteg. Broddar funkar också riktigt bra och är ju ett finfint alternativ även prismässigt. Löparbroddar hittar du bland annat i sportaffärer och i välsorterade hälsobutiker. Kostar strax över 200 kronor och uppår.

maraton-och-andra-langlopp_liten2: Böcker om löpning. Martina Haags Heja, heja! är perfekt för den som precis börjat löpa. Haruki Murakamis Vad jag pratar om när jag pratar om löpning är min allra mest lästa och mest inspirerande bok. 50 nyanser av löpning av Kenneth Gysing är både rolig och inspirerande och Maraton och andra långlopp av Anders Szalkai är perfekt för den som tänker ge sig på ett maraton framöver.

3: Rödbetsjuice eller magnesium. Två bra tillskott för den som springer. Juicen för energin och magnesiumet för att slippa kramper. Magnesiumet skall gärna vara citratbaserat för bästa upptag. Finns i hälsobutiken.

4: FlipBelt. Ja, jag är lite tjatig. Detta är en perfekt förvaring för prylar när man är ute och springer. Årets löparpryl om man frågar mig.

hundlopet_stockholm_2014 liten5: Startplats. Varför inte ge bort en startplats? Kolla bara så att personen i fråga verkligen är löpintresserad. Det finns mängder av lopp att anmäla sig till. Har ni hund så kan jag verkligen rekommendera Hundlöpet. Ett riktigt kul lopp tillsammans med familjens bäste vän.

6: Prenumeration på Runner’s World. Sveriges löpartidning nummer ett. Bra artiklar, kul krönikor och massor av tips.

7: Löparklocka. För den som kommit lite längre med sin löpning är ju en GPS-klocka en väldigt lyxig present. Själv drömmer jag om en Garmin Fenix 2 men det finns massor av andra enklare och bra modeller på marknaden. Finns i sportaffären.

8: Eget hemmagym. Ett lite dyrare paket men det finns enkla lösningar som inte tar plats. Kolla här. Perfekt för löpare då de flesta övningarna även stärker bålen vilken ju är så viktig för oss som springer långt och länge.

9: Träningskläder. I sportaffären finns det massor av bra och funktionella löparkläder. Kanske ett par kompressionsstrumpor, dom där tajtsen du drömt om att se hen i eller varför inte en snygg löparjacka?

10: ICEdot-armband. Perfekt till den du är extra rädd om. Kolla här.

11: Privatlektion i löpning. Själv har jag fått mig några duvningar av Fredrik Zillén men det finns ju massor av andra där ute som ger lektioner. Rekommenderas varmt.

Det här var några av mina tips. Hoppas det var till lite hjälp. Själv är jag helt klar med julklappsinköpen och jag har faktiskt införskaffat två av prylarna här ovan. Kanske kan du gissa vilka?

 


Maxat nattduksbord

helglektyr 19-21_sep

När jag kom hem i går möttes jag av en välfylld brevlåda. Förutom reklam och lite annat låg där även de senaste numren av Runner’s World och tidningen Vasalöparen. I Vasalöparen låg dessutom årets Pölderkatalog bifogad. Wow!

Herr Pölder själv kallar sin katalog ”skidbibeln” och det får väl stå för honom även om jag kan hålla med om att den innehåller det mesta och lite till av man som skidåkare kan behöva för vintersäsongen. Jag handlar själv gärna därifrån, inte för att det är bästa pris på utrustningen utan för att de alltid ger så bra service. Snabba svar på frågor, snabba leveranser och det viktigaste av allt, välutprovade skidor som är anpassade för den skidåkare man är. Det ska ju troligtvis införskaffas nya skidor i år så ni förstår nog att det kommer bläddras frenetiskt framöver.

Som det inte vore nog med det så har jag nyligen skaffat två bra böcker om löpning. Kenneth Gysings ”50 nyanser av löpning” och Vagabonds ”Världens Löpning”. Den senaste kommer ju väl till pass nu när vi åker till New York om en vecka. Man behöver ju inte bara springa i Central Park även om det självklart också skall göras. Boken bjuder på tips om 36 löprundor i 12 olika städer världen över och även lite intervjuer med löparprofiler som har anknytning till respektive stad.

Som ni förstår har jag alltså ett maxat nattduksbord med massor av läsning att välja bland. Vi får se vad jag kommer att börja med.

Ha en underbar helg!

 


Löpsugen!

niklas nya vivobarefoot_runners

 

Just nu ligger ju fokus till hundra procent på Vasaloppet om ett par veckor. Jag jagar skidmil för blotta livet (jo visst, Ågesta gick finfint att åka på igår kväll) och kanske blir löpningen lite lidande men man får ju prioritera.

Extra löpsugen blir man ju när nya Runner´s dyker upp i brevlådan och sampackad med den en tidning om Lidingöloppet och dess historia. Båda tidningarna bjuder på massor av inspiration och att jag just nu dessutom håller på att gå in ett par nya VivoBarefootskor gör ju inte suget mindre.

Blev övertygad att prova de läckra skorna på bilden och vi får se om några veckor när det är dags för löptest vad jag tycker. Känns väldigt spännande. Recension kommer!

Jag testar dessa skor av ren nyfikenhet för att se hur de känns och om de kan förbättra min hållning och löpsteg till det bättre. Jag vet också att Lidingö-Lena testar ett par ur samma serie som enligt hennes osteopat skall hjälpa henne bli av med sitt hälproblem. Håller tummarna för att det ska funka.

Trevlig helg!


Vilsen bland måsten?

Niklas vid Stanley Park under Vancouver Marathon

Jag vill, jag vill, jag…

I går eftermiddag kom jag på mig själv med att, under ett samtal med några arbetskamrater, bara kasta ur mig ”i kväll måste jag springa långt”. Hoooops. Vaddå måste? tänkte jag direkt efter den där ”grodan” hoppat ur min mun. Det är ju ingen som tvingar mig. Eller hur?

Triathlon-kingen Jonas Colting har i en årsgammal Runners World-krönika skrivit riktigt bra om detta. Läs den här.

Själv har jag läst den några gånger men ändå lär jag ju mig tydligen inte. Jag måste inte springa. Jag vill springa!

I går kväll ville jag som sagt dessutom springa långt. 25 kilometer blev det. Bland annat genom ett helt underbart sommarstockholm. Attans vilken fin stad man bor i.

Trevlig helg!


Vatten eller läsk – ett lätt val…

lask_vatten_runners Senaste numret av Runners World innehåller, precis som vanligt, massor av bra läsning för oss löpartokar. En av sidorna fastnade jag för direkt. I det nedre högra hörnet hittade jag en artikel om hur läsk innehållande fosforsyra påverkade skelett och knän negativt. Oavsett om det är vanlig eller light. Hua!

På samma sida berättas det även om hur viktigt vattnet är. Min massör, ”Knådar-Tomas”, tjatar jämt på mig att jag skall dricka mer. Det känner han tydligen på mina vader. Jag gör mitt bästa men måste bli ännu bättre. Nu visar tydligen nya rön att vatten även är bra för minnet. Bara att skärpa sig ordentligt alltså.

Mindre läsk och mer vatten. Ganska enkelt låter det som!


Riktigt intressant läsning om antiinflammatoriska tabletter

20130109-212142.jpg

Fick februarinumret av Runners World i brevlådan idag. Den innehöll som vanligt massor av bra läsning för en löparkille som mig. Dock fastnade jag snabbt för Anna Sjögrens text om ”missbruket” av antiinflammatoriska läkemedel. Många tar ju inte dessa förrädiska piller bara som en tillfällig kur utan använder dessa så fort det skall tränas eller tävlas. Ni som använder sånt här frekvent bör läsa och begrunda tycker jag. Sabbar betydligt mer än det hjälper!


Nedrans benhinnor

Det började redan under rundan i Oslo i helgen som var. I nedförsbackarna började det ömma i benhinnorna. Dagen efter kändes det ännu värre. Jag har nu tagit det lugnt några dagar och dessutom ätit Enzymeja vilket gjort att det onda avtagit ganska mycket. Sugen på att röra sig som man är stack jag i kväll hemifrån för en liten provtur. Tyvärr räckte den bara 750 meter sen var det bara att lägga ner. Å jag som var så löpsugen…

Det var ganska länge sedan jag var skadad men nu är man alltså där. Får helt enkelt avstå löpningen en liten tid framöver men jag kan skratta mig lycklig över att jag har rullskidor att tillgå. Det brukar normalt vara perfekt att varva ett löppass med ett rullskidspass men nu får det alltså bli hundra procent rullisar. Helt okej det också. Det är ju trots allt snart bara hundra dagar kvar till Vasaloppet.

Resten av denna kväll kommer gå i läsningen tecken. Jag måste ju kolla hur man blir av med benhinneproblemet. Enligt Anders Eriksson, som skriver i tidningen Runners World, beror det oftast på att muskulaturen på framsidan av benet för svag i relation till vadmuskulaturen.

Hur gick det förresten då med löpningen i Trondheim som jag hoppades hinna med? Tyvärr blev det inget. Det hanns helt enkelt inte med.

Men vad är väl ett löppass i Norge mot att få träffa Claudia Scott?

Söndagskvällen på Rockheim i Trondheim var en hyllningskväll till Casino Steel som firade 40 år som artist. Ett sanslöst bra band och massa fina gästartister spelade och sjöng låtar från Cas karriär. Vassast av dom alla var nog ändå Claudia Scotts ”Hearts On Fire”. Jäklar anåda vilken version hon bjöd på.

På bilden ovan ser ni även Torstein Flakne som förutom att vara en väldigt trevlig prick är en begåvad låtskrivare som spelat med Gary Holton & Casino Steel och Stage Dolls. Torstein bjöd på en mycket bra version av The Boys klassiska ”Brickfield Nights”.

Efter konserten blev det middag tillsammans och därefter avslutade The Boys kvällen med en suverän konsert.

Ni som orkar räkna alla överorden i det här inlägget fattar ni nog hur bra jag haft det i Norge. Nu är det bara att bita ihop och få bukt med de där nedrans benhinnorna.