Niklas Cederberg

32 dagars running streak avklarat!

kalender 150521Så där ja. 32 pass under 32 dagar är avklarat. Men…

…jag har ju räknat fel i kalendern. Om man tittar på markeringen så ska jag ju köra ett pass i dag också. Det blir alltså 33 dagars running streak totalt. Jag lovar däremot att jag tar lite ledigt i morgon. Eller…

För att kort sammanfatta dessa 32 dagar så handlar det mesta förstås om planering och att mellan de lite hårdare passen ta kortare och lugnare återhämtningspass.

Vissa dagar har jag fått ge mig ut efter tiotiden på kvällen, andra dagar har de enda luckorna varit tidig morgon eller på lunchen men det har alltid funkat att få in ett pass på ett eller annat sätt.

Kroppen har aldrig varit extremt trött. Det enda som egentligen har känts som ett problem var min högerfot efter lördagens trailpass men det gick ju över ganska fort. Okej, igår kväll var väl förstås inte benen de piggaste men lite lugnt lufsande i några kilometer klarade de absolut av.

Nu går jag in mot sista veckans uppladdning inför Stockholm Marathon och hur den kommer se ut får ni se inom några dagar.

Ha en trevlig helg och en stor spark i baken till till alla er som ska springa Göteborgsvarvet. Kör hårt, det är ju det här ni har tränat till så det kommer gå kanonbra.


Häng med på 32 dagars running streak!

runningstreak_1504 Nu är det faktiskt inte så långt kvar till Stockholm Marathon. Jag kämpar på efter en ganska kass vår och har nu beslutat mig för att sätta in en uppbygglig ”running streak” under den kommande månaden.

Vad är nu detta? Jo träning varje dag under en lite längre period. Jag har aldrig provat detta längre än två veckor men nu känns det som det är dags. Planen är att köra 32 dagars träning utan uppehållsdagar fram till en vecka innan maran. Här gäller det att tänka till och planera så man får ihop det utan att bli helt slut under eller när perioden är slut. Det kommer bli en bra mix av bland annat tuffa intervaller, backar, fartlek, hundpass, långa pass i lugnt tempo samt extremt lätt återhämtningslöpning. Jag gissar att jag dessutom får ta till lite speciella knep för att få ihop det under vissa dagar när tiden kommer vara knapp.

Häng med så ska jag berätta hur jag får ihop det.

klockersJag startade igår med ett långpass om 24 kilometer i prattempo, dvs i mitt fall 5:30-fart. Vårens bästa löparväder gjorde att det blev en grymt skön tur i både de södra förorterna och inne på Södermalm. Tanken var att jag skulle vara ute och löpa i två timmar och så blev det ju också även om jag fick lägga till några bonusminuter på slutet för att ta mig hem 😉

Idag blev det lunchpass på Sätra IP med 200-metersintervaller. Jag trodde att jag skulle vara lite stummare än jag var så mina återhämtningsfavoriter fortsätter att brilljera.

Vad tror ni? Fixar jag det här med hedern i behåll? Och viktigast av allt. Kommer det bli rätt träningsbalans som ger mig ett bra resultat på Stockholm Marathon 2015?