Niklas Cederberg

Nyckel nummer 3: Väv in teknikträningen

sunkig_kroppshallning

Teknikträningen är något som jag behöver lägga lite extra vikt på (se bilden;)). Jag har lätt att falla in i gamla dåliga mönster under längre pass och då har jag verkligen inte något optimalt löpsteg. Det är till och med så att jag ibland motverkar min egen framåtrörelse och det ska man ju passa sig för.

Jag kommer därför lägga in teknikmoment i mina pass fram till Öland. Det spelar ingen roll om det, som i lördags, är intervallträning eller som i går en långdistansrunda, det finns alltid möjlighet att lägga in teknikövningar. Under helgens pass har jag exempelvis jobbat med kroppshållning och armpendling och under kommande vecka blir det lite andra saker jag kommer finslipa. Vi får se om det kommer räcka till för att få fason på gubben.


Vårkänslor (igen)

Efter några dagar med någon sorts vinterväder är våren här igen. Det känns verkligen härligt och nu suger det ordentligt i löpartarmen. Därför satte jag mig vid frukostbordet i morse och skissade lite på de kommande träningsdagarna.

Så här blev upplägget:

niklas_traningsupplagg_v13

Som ni ser är det dags för teknikträningsdags med Fredrik Zillèn igen. Detta är en fortsättning på den kurs jag gick i slutet av 2012. Fredrik är en suverän instruktör så jag räknar med ett riktigt nyttigt och lärorikt pass.

På söndag skall jag besöka mina föräldrar i Näsby Park så planen är att ta Roslagsbanan dit och springa tillbaka hem till Örby. En riktigt härlig löptur som jag gjort de senaste två åren. Håller tummarna för härligt vårväder. Det får vara slut med snö och sånt nu.

I övrigt är träningsveckan hyfsat lik mina vanliga veckor. Morgonlöpningen är iofs ny och jag tänkte testa om det är något för mig. Dagarna blir ju ljusare så det bör ju bli lite enklare att komma upp i lite vettigare tid framöver. Våren är ju äntligen här. Eller?

 


Nytt mål i sikte

Niklas målgång Stockholm Marathon 1 jubi 2013Efter en hel veckas vila är det idag dags att sätta igång träningen igen. Jag ska inte sticka under stol med att jag blivit rejält sugen så fort jag sett en löpare svischa förbi. Men jag har, tro det eller ej, lyckats hålla på mig 😉

I kväll är det i alla fall dags igen. Första passet mot mitt nya mål. Maran den 29:e september i Loch Ness, Skottland under 3:30. Bara 19 minuter snabbare än i Stockholmsmaran kanske någon tänker. Fast det innebär ju faktiskt cirka 30 sekunder bättre per kilometer också. Kan bli tufft fast jag har ju trots allt 3,5 månader på mig.

Jag har plockat ihop några nycklar som skall hjälpa mig på vägen för nå mitt mål:

Bättre och mer löpekonomisk teknik. Jag har ju faktiskt gått två kurser i detta och nu är det dags att lägga lite extra kraft på vad jag lärt mig. Jag kommer involvera teknikträning i så många av veckans löppass som möjligt.

Fler och ”obekvämare” intervall- och backträningspass. Jag måste ju bli snabbare och starkare. Slut på mellanmjölkspassen.

Inte slarva med styrketräningen. Bål, rygg och ben är ju viktiga för att orka med långdistanslöpningen. Minst ett pass i veckan. Gärna två.

Långpassen på tid och inte på kilometer. Långpassen handlar ju om att vara ute och hålla igång länge. Man kan alltså springa ganska långsamt och samtidigt vänja kroppen vid en längre tids belastning. Snabbheten får intervall- och teknikpassen hjälpa till med.

Nu är det bara att dra igång och som sagt, start redan i kväll. Vad tror ni? Går det att få lite extra fart i ”gubben” på detta sätt?