Niklas Cederberg

Morgonintervaller och motivation

tennisboll

Svårplanerad fredag. Massor att göra både på lunchen och i kväll. Hur får man då ihop ett vettigt löppass? Jo, man går helt enkelt upp lite tidigare på morgonen…

Jag gillar egentligen inte att springa på morgonen. Eller rättare sagt, gillade inte. De gånger jag testat har faktiskt inte varit så jätteroliga. I morse blev det bättre. Upp klockan 06.00 för att bomba lite tusenmetersintervaller. Jag vet inte om det var vädret eller att formen är i antågande som gjorde att det kändes riktigt bra även om förstås passet var tufft.

Jag tror att de flesta känner till eller i alla fall förstår vad tusenmetersintervaller är för något. Full fart framåt under tusen meter, därefter lite jogg/gå/stå-vila och sedan nästa tusing igen. Jag körde sex tusingar med två minuters vila mellan varje. Till det självklart upp- och nedjogg i cirka fem minuter vardera. Det är viktigt är att man försöker hålla en jämn fart under alla intervallerna. Det duger inte att köra slut på sig under de två första och sedan stappla sig fram under de kommande. Ungefär samma tryck under alla sex intervallerna är det som gäller.

Idag var intervallerna lite speciella. Jag hade nämligen sällskap. Familjens ena labrador Freddie var också sugen på lite morgonträning. Han är inte världens snabbaste men med lite extra motivation så gick det bra att få upp honom i 4:20/30-fart vilket är lämpligt för mig och mina tusingar just nu.

Motivationen som var något så enkelt som en tennisboll i handen på husse och sedan lätt lek med den under de två minuterna vi vilade gjorde att Freddie sprang på och hängde med i min fart utan knorr.

För mig blir det säkert fler morgonpass framöver. Jag tycker att jag kom igång bra utan att stressa på morgonen och när vädret är så fint som det är nu är det ju kanon att starta dagen med lite utomhusaktiviteter. Testa själv vet ja! En promenad, några kilometers stavgång eller lite löpning kan säkert ge även dig en riktigt bra start på dagen.

 


Veckans nyttigaste lunch!

loparbanor_satra_ip

En bild säger mer än tusen ord. Eller hur? Jag tror ni förstår hur jag utnyttjade lunchen idag. Tusenmetersintervaller på Sätra IP var huvudrätten. Tufft men grymt nyttigt. Självklart pillade jag i mig lite lunch efter duschen för tuff träning kräver ju bra näring.

Jag har mindre än en kilometer till Sätra IP från jobbet och är lite förvånad över att jag inte utnyttjat det tidigare. Fler besök kommer absolut ske framöver.


Nyckel nummer 5: Superset

Niklas målgång Stockholm Marathon 1 jubi 2013

Eftersom det vankas midsommar och två dagars löpledigt (kanske i alla fall ;)) ville jag bränna ur kroppen lite i går. Först var det tänkt att jag skulle köra ett bra långpass men eftersom  jag kom ut lite sent fick det bli ”Superset” istället. Jag har hittat upplägget i ett gammalt nummer av tidningen Aktiv Träning och nu bestämde jag mig för att testa. Tanken med Superset är förstås att förbättra kondition, uthållighet, fart och mental styrka genom olika intervaller i sträck. UTAN vila emellan! Jobbigt? Jepp, det är bara förnamnet.

Så här ser upplägget ut för mig som gillar att löpa maraton:
Först börjar man med lite uppvärmning. För mig handlar det om lugn löpning i en till två kilometer. Därefter sätter du igång ”supersetet” med 4 kilometers löpning i ditt maratontempo. Direkt efter dessa 4 kilometer ökar du farten och springer 2 kilometer i halvmaratontempo. Jag vet ju inte riktigt vad detta är för mig men körde ungefär 10 sekunder snabbare än min vanliga maratonfart. Därefter vankas 1 kilometer i milfart och slutligen 500 meter det snabbaste man kan. Slutligen är kanske fel ord för det är ju inte slut här. Efter 5 minuters vila kör du ett likandant set till…

Som ni säkert förstår så var det en sanslöst utschasad Niklas som kom hem efter avslutat träningspass i går. Trött men riktigt nöjd.

Jag brukar tycka att tusenmetersintervaller är tufft men det här slår det mesta. Det bara måste vara bra för mig som vill utmana kroppen lite extra med obekväm träning vid rätt tillfällen. Detta får bli min nyckel nummer 5. Ett pass i veckan bör jag få till av detta superpass.

Är detta då bara för maratonlöpare. Icke sa Nicke. Det finns ”superset” för halvmarafolket, millöparna och nybörjarna. Jag skall försöka testa det på både Tina och Kärrtorpsdoktorn och se vad de tycker. Kärrtorpsdoktorn har inte idrottat nämnvärt sedan han åkte slalom på 70-talet men har han precis kommit igång och kämpar på för att få upp flåset. Jättekul tycker jag. Ser ni en ganska stor kille i 50-årsåldern med blå skor och lite hår löpandes kring Fyrskeppsvägen i Kärrtorp får ni inte glömma att heja ordentligt. Det är han värd.

Ha nu en riktigt skön midsommar allihopa så ses vi kanske på långpasset på söndag.