Niklas Cederberg

Grattis alla Vasaloppsåkare!

Vill med detta gratta alla som tog sig igenom och grejade sitt lopp under den gångna Vasaloppsveckan. Det verkar ju inte precis som det var någon enkel resa oavsett om ni åkte kortvasa, stafett eller hela loppet. Blött och tufft var bara förnamnet och det gör ju prestationen ännu vassare.

Som ni kanske förstått blev det inget lopp för mig i år. Min älskade mamma blev sjuk och tyvärr gick hon dessutom bort för några veckor sedan. Ganska tungt just nu alltså. 2015 kunde absolut startat bättre på alla sätt och vis.

Nu kommer jag i alla fall att inom kort börja ladda upp för Stockholm Marathon och jag har satt upp tre ledord för vad som gäller träningsmässigt inför det och resten av årets lopp. Snabbare, längre och intensivare är det som gäller för mig under 2015. Nästa vecka går startskottet och ni som vill hänger självklart på!

Kram!


Min årsbästalista 2014

niklas_vintermarathon_litenSå här års brukar jag alltid planera inför kommande år men samtidigt även blicka tillbaka lite hur året varit. Detta år slår jag på stort och ger er en liten lista som sammanfattar mitt eget 2014.

Årets bästa lopp: Vintermarathon. Överraskande bra tid i ett trevligt lopp.

Årets sämsta lopp: Ölands Marathon. Loppet var helt okej men min prestation urusel. Att det var typ 30 grader varmt är ingen ursäkt att bryta Niklas…

Årets roligaste lopp: Hundlöpet. Hundar bajsade, jag skällde och hussarna sket i det. Trots detta en riktigt rolig löpupplevelse kring Djurgårdsbrunnsviken.

Årets besvikelse: Vasaloppet. Dåliga förutsättningar och sen ankomst till start gjorde årets lopp till snudd på en mardröm. Trots det anmälde jag ju mig förstås till 2015 års lopp. Eller jag, Lidingö-Lena var faktiskt snabbare och skaffade en startplats åt mig till detta lopp. Tack kompis!!!

Årets och alla års träningspass: Brooklyn Bridge och löpningen tillbaka genom Manhattan upp till 53:e. Wow wow wow! Ett stort tack tack till Tina för den fantastiska födelsedagspresentsresan som gjorde detta möjligt.

Årets träningspass 2: De där tvåhundrametersintervallerna på luncherna på Sätra IP. Vilken effekt dom givit.

Årets knäppaste pass: Sommarstugeidioten.

loparbalte_flipbelt litenÅrets löparpryl: Flipbelt. Grym förvaring av nycklar, mobil gels och allt annat man kan behöva ha med sig på ett löppass. För övrigt ett riktigt hett julklappstips. Finns på flipbelt.se eller på exempelvis Runners Store.

Årets löpartillskott: Rödbestjuice. Den magiska juicen är nog alla års löpartillskott. Tätt följt av magnesium för återhämtning och för att slippa kramper.

wienerbrod-och-saltgurka liten

Årets överraskning: Att jag Niklas som både diabetiker och lågkolhydratförespråkare äter wienerbröd under maratonlopp. Tack för tipset Rune Larsson. Det funkar ju faktiskt.

Årets överraskning 2: Att Kärrtorps-Doktorn skulle få på sig ett par löparskor och börja träna.

Årets matlagningsgrej: Egen bearnaise från grunden. Och då riktigt från grunden! Börja med grädde, gör smör av grädden som du sedan använder till din hemlagade bearnaise. Blir så himla gott! Släng er i väggen all köpebearnaise!

Årets konsert: Vår egen, dvs Bodies i Essen (ibland kan man väl få vara lite självgod? ;)). Ett riktigt bra gig och grym respons kombinerat med en fantastiskt rolig resa. Vi kommer tillbaka!

Årets musik: Egentligen inte min stil men när jag tittar tillbaka så verkar det som att det jag lyssnat allra mest på Public Service Broadcasting. Dom var förband till Manics på Berns och då tyckte jag faktiskt dom var lite konstiga. Men sen smög de sig på mer och mer. Ny platta nästa år.

Det var mitt 2014 i kortare drag. Ge mig några dagar så kommer jag berätta om mina planer för kommande år. Saker och ting börjar ta sin form i min löpar- och skidåkningshjärna. Tills dess kan jag verkligen rekommendera att ta ett lugnt löppass utifrån din egen förmåga. Funkar perfekt vid eventuell julstress!


I morgon bitti…

… nionollnoll släpps startplatserna till 2015 års Vasalopp. Förra året missade jag anmälan men nu har jag säkrat upp med lappar hemma, snöre runt fingret, väckning av KSMB-Tina och frukostkasse från Lidingö-Lena. Det borde lösa sig med anmälan den här gången. Eller hur?

20140315-192428.jpg


Nu startar löparsäsongen, men…

…först en riktigt rock’n roll-avslutning på veckan!

Nu när Vasaloppet är avklarat blir det full koncentration på löpningen ett tag. Våren är ju här (eller?) så nu är det bara att sätta fart. Stockholm Marathon 31 maj är nästa mål och det känns ju som om det finns bra med tid att träna upp både kondis och snabbhet för ett riktigt bra lopp. 3:30 skall slås på denna fantastiska maratonbana. Därmed basta!

niklas_stockholm marathon 2013

Fast så här direkt efter Vasaloppet tänker jag unna mig tre rock’n’roll-dagar på raken. Tycker nog att jag kan vara värd det. Eller vad tycker ni?

Så här ser veckan i alla fall ut:

Onsdag kväll: Det eminenta rockbandet Supersuckers på Debaser.

Torsdag kväll: Rep med det egna bandet Bodies.

Fredag kväll: Allas vår Lidingö-Lena fyller år och skall firas på bästa sätt. God mat, bra dryck och förhoppningsvis lite rock’n’roll.

Lördag: Löpträning cirka en timme för att få igång benen inför söndagen.

Söndag: Löpträning långdistans i cirka 2 timmar i lugnt tempo.

Som ni ser kan det bli en ganska trevlig vecka. I alla fall för en sån som mig som gillar både rawk och löpning. Nu kör vi.

Ready, set, go!!!

 

 

 


Vasaloppet 2014 avklarat

20140302-213251.jpg

Stökigt lopp i år. Dåligt före, sen ankomst till start och jäkligt jobbigt. På väg hem nu i bilen. Full rapport kommer i morgon.

Tack Christer för bilden!


Mindre än en vecka kvar

niklas vasaloppet 2013Då är det mindre än en vecka kvar till startskottet går för årets Vasalopp. Det är otroligt vad tiden rinner i väg. Jag skall inte prata om axel- och armproblem eller brist på träningssnö i detta inlägg utan håller mig till uppladdningen de kommande dagarna istället.

Vad det gäller träningen så kommer jag köra lättare pass så ofta som möjligt det vill säga ett pass per dag. I kväll blir det rullskidor, i morgon lättare löpning och så vidare. Man vill ju hålla igång kroppen utan att förta sig och då är det ganska bra att variera mellan rullisarna och löpningen.

Under den sista veckan är också nyttig och stärkande mat med en liten ökning av kolhydrater samt massor av vätska viktigt. Man tappar ju en hel del under loppet. Jag är tyvärr ganska kass på att få i mig vatten men kämpar på för att fylla på depåerna så gott det bara går. Min standardiserade rödbetsjuicekur är redan i gång. 2 deciliter om dagen är det som gäller. Jag maxar också upp med lite chiafrön och lime varje morgon. Bra grejjer!

Något som man inte heller får glömma är sömnen. Egentligen är jag ju lite av en nattsuddare men denna vecka får man gilla läget och skärpa sig lite. 7,5-8 timmar är det som gäller för mig.

Så ser min vecka ut. På söndag får vi se om upplägget håller…


Inte den tredjedelen för mig

vasaloppet efter starten 460

Med knappt en månad kvar till Vasaloppet läser jag i DN att uppemot en tredjedel av de som anmält sig inte kommer till start. I och för sig kan jag förstå att det är många som tvekar då snötillgången varit som den varit samt det stora antalet förstagångssåkare detta år. Men ändå. En hel tredjedel!!!

För mig finns det i alla fall ingen återvändå. Kanske får man se detta som ett litet mellanår med stökiga axlar och armar samt dåligt med snö men jag skall i alla fall ta igenom detta. Och jag ska ha det kul under ”resan”. Så det så!

Fotograf: Vasaloppet/Nisse Schmidt


Ju senare desto bättre

20140123-225446.jpg

Vi är många som jagar skidmil så här med lite mer än en månad kvar till Vasaloppet. Vädret har ju varit som det varit och många av oss ger oss därför dagligen iväg till de skidspår som finns i vår närhet. Även om snön nu bara räcker till en åttahundrameters slinga.

De som fixat spåret i Ågesta har gjort ett kanonjobb med små medel. Så bra att det är proppfullt med folk under vissa tider på dygnet. I tisdags var jag där strax efter sju på kvällen och det var så mycket folk att man fick vänta på att få parkering och stört omöjligt att få något flyt på den korta slingan.

I kväll åkte jag därför iväg lite senare och det var en fullträff. Det blev en och en halv timmes mycket bra åkning. Runt, runt och lite tjatigt förstås men eftersom kroppen börjar komma igång och tekniken sätter sig bättre och bättre så känns det riktigt bra.

Jag var lite orolig för formen i början av veckan men nu har självförtroendet kommit tillbaka. Håller bara axlarna så skall det nog bli ett riktigt trevligt Vasalopp i år.


Förtrupperna rapporterar

Fick mejl från Lidingö-Lena som är uppe i Mora och testar delar av Vasaloppspåret.

20140118-165232.jpg

”Hej, har skidat Mora – Eldris tur och retur 18km. Första och sista 4 km på konstsnö vilket var premiär för mig. Det var riktigt snabba spår på konstsnö, Sen när man kom till naturlig snö vart det något tyngre, men oj vilken härlig dag! En kopp varm choklad i Eldris gav energi att kämpa tillbaka 9 km. Man förstår vilken känsla det är för er som har 9 mil i kroppen när ni kommer in i målområdet. Jag var lika glad och stolt över mina 18 km. Det är personligt rekord för mig! Nu vet jag att jag klarar längre distanser än jag tidigare kört. Härligt för självförtroendet!”

Bra där Lena! Kanske ska du ändå anmäla dig skidloppens skidlopp för 2015. Räkna i alla fall med att jag kommer tjata och peppa lite framöver.

Själv har jag äntligen haft skidpremiär på hemmaplan. Det blev två timmars härlig åkning ute på Ågestas golfbana. Helt okej spår även om det var lite kvistigt, grusigt och gräsigt på sina ställen. Nu är man i alla fall på gång och pannlampan är satt på laddning för kommande kvällspass. I morgon är det dags igen.