Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Fakta

Tillskotten som kan hjälpa:

Probiotika
En normal tarm innehåller 400-1 000 olika bakteriearter.
Bakterierna är hela tio gånger fler än de egna celler som bygger upp vår kropp. I tarmen finns även 70-90 procent av immunförsvarets alla celler.
Nyttiga bakterier som har en positiv inverkan på vår tarmflora kallas probiotika.

Ofta tas tillskott av probiotika i form av tabletter eller kapslar.
Det finns också en rad matprodukter, som yoghurt, fruktsoppor och juicer, där organismerna tillsatts.
För att bakterierna ska ha effekt och kunna kallas probiotiska måste de kunna passera magens sura miljö och nå ner till tarmen.

Syftet med probiotika är att förbättra den egna tarmfloran och hjälpa till med nedbrytningen av maten och skydda mot sjukdomsframkallande bakterier.
Probiotika har exempelvis visat sig kunna minska risken för att drabbas av "turistdiarré" vid resor.

Fibrer
Fibrer är så kallade bulkmedel, vilket innebär att de binder vatten och ger ökad volym. Det stimulerar tarmrörelserna och ger avföringen mjukare konsistens.
Lösliga fibrer är gelbildande. Med det menas att de bildar en gel tillsammans med vatten runt maten vi ätit vilket ger smidigare passage och en långsammare magsäckstömning. De ger även jämnare blodsocker och kan ha en kolesterolsänkande effekt. I maten finns lösliga fibrer i exempelvis havregryn, frukt och grönsaker.
Lösliga fibrer finns också som kosttillskott, exempelvis Vi-Siblin, Lunelax och Husk Lindroos.
Olösliga fibrer finns i exempelvis fullkornsflingor och fullkornsbröd. Sterkulagummi, som finns i tillskottet Inolaxol, är ett annat exempel på olösliga fibrer.
Källa: Expressen

Ungefär en miljon svenskar lider av IBS, det vill säga känslig tarm.
Problemen yttrar sig på flera sätt. Vissa får uppsvullen mage eller magknip, andra blir förstoppade eller det motsatta – och måste ständigt besöka toaletten.
Men – lösningen kan vara enklare än många känner till.
Tillskott med probiotika samt rätt sorts fibrer hjälper, visar två nya forskningsrapporter. 

Egentligen inget nytt under himlen eftersom många studier talat om samma sak förut. Men nu bekräftar ytterligare studier tesen.
Det visar två nya rapporter om forskningsläget från SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, som nyligen publicerats.
Myndigheten redovisar nya metaanalyser, när forskare sammanställer resultatet av ett större antal välgjorda studier.

► Läs också: Här är maten du ska välja – och undvika – vid IBS

 

”En svårbehandlad patientgrupp”
Dessa nya studier bekräftar nu att tillskott av probiotika, alltså så kallat goda magbakterier – och även livsmedel eller tillskott med ”rätt sorts fibrer” kan hjälpa.
– Det är intressanta resultat. Ämnet är angeläget eftersom det är en stor och svårbehandlad patientgrupp, säger Anna Westlind Johnsson på SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering till Expressen.

► Läs också: 7 goda råd för magen

Skapar lidande och sjukfrånvaro
Omkring 0-15 procent av befolkningen lider av det ofarliga – dock ofta livskvalitet-sänkande – tillståndet irritable bowel syndrome, också kallat IBS.
En del har bara smärre problem medan andra lider oerhört och måste till och med stanna hemma från jobbet.
Så mycket som varannan har också en överkänslighet i tarmarna, så att man upplever gaser som mer smärtsamma, uppger Expressen.

► Läs också: Näringsfysiolog: ”Välj kapslar framför bakteriejuicer”

Rätt bakterier gör tarmfloran lik en frisk persons
Det finns inget botemedel mot IBS idag och forskarna har inte helt förstått exakt vad som orsakar problemen.
Däremot står det klart att en del av de drabbade har störd bakterieflora i tarmen. Tillskott med probiotiska bakterier påverkar tarmfloran så att den blir mer lik en frisk persons tarmflora.

► Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Långvarig effekt
Att probiotika faktiskt hjälper vid IBS och lindrar symtom som smärtor, förstoppning och gaser bekräftas av 35 granskade studier. I de flesta studier fick försökspersonerna ta tillskott med antingen probiotika eller placebo, alltså sockerpiller, under fyra-åtta veckor innan effekten utvärderades. Vilka personer som skulle ta vilka tillskott lottades.
Resultaten visade att de personer som tog tillskott av goda magbakterier inte bara blev hjälpta med sin IBS, de minskade även risken för att besvären skulle kvarstå efter avslutad behandling med i genomsnitt 21 procent jämfört med de som gavs placebo.

► Läs också: Goda bakterier för en glad mage

Kombinationsmedel med olika bakteriestammar effektivt
Mer forskning behövs för att veta säkert om den goda effekten håller i sig på lång sikt, eller om kuren behöver upprepas. Inte kan man säkert säga exakt vilken typ av bakterier eller exakt vilka preparat som bör rekommenderas IBS-drabbade. I studierna framkom dock att en bakterie med namnet Lactobacillus plantarum, DSM 9843 hade god effekt. Även kombinationsmedel med olika probiotiska bakterier visade sig vara effektivt.

► Läs också: Magbesvär? Här är allt du behöver veta

Även fibrer hjälper – men inte från fullkornsprodukter
Resultatet av 14 granskade studier visade även att tillskott med extra fibrer förbättrar IBS-symtomen. Men de ska vara av rätt sort och så kallade lösliga fibrer. Dessa är fibrer som löser upp sig i vatten och ger en geléaktig konsistens. De finns naturligt i till exempel havre, frukt och grönsaker och i i tillskott är det vanligt att de kommer från skalet på psylliumfrön.
Däremot visade sig olösliga fibrer, i till exempel vetekli och fullkornsprodukter, inte ha någon positiv effekt.

Teorin: Minskad inflammation
En teori till varför lösliga fibrer kan hjälpa mot IBS är att de kan bidra till minskad inflammation i tarmen.

► Läs också: IFD-maten som lindrar inflammation

Vill du lära dig mer om probiotika?
Läs:

 

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Tillskotten som kan hjälpa:

Probiotika
En normal tarm innehåller 400-1 000 olika bakteriearter.
Bakterierna är hela tio gånger fler än de egna celler som bygger upp vår kropp. I tarmen finns även 70-90 procent av immunförsvarets alla celler.
Nyttiga bakterier som har en positiv inverkan på vår tarmflora kallas probiotika.

Ofta tas tillskott av probiotika i form av tabletter eller kapslar.
Det finns också en rad matprodukter, som yoghurt, fruktsoppor och juicer, där organismerna tillsatts.
För att bakterierna ska ha effekt och kunna kallas probiotiska måste de kunna passera magens sura miljö och nå ner till tarmen.

Syftet med probiotika är att förbättra den egna tarmfloran och hjälpa till med nedbrytningen av maten och skydda mot sjukdomsframkallande bakterier.
Probiotika har exempelvis visat sig kunna minska risken för att drabbas av "turistdiarré" vid resor.

Fibrer
Fibrer är så kallade bulkmedel, vilket innebär att de binder vatten och ger ökad volym. Det stimulerar tarmrörelserna och ger avföringen mjukare konsistens.
Lösliga fibrer är gelbildande. Med det menas att de bildar en gel tillsammans med vatten runt maten vi ätit vilket ger smidigare passage och en långsammare magsäckstömning. De ger även jämnare blodsocker och kan ha en kolesterolsänkande effekt. I maten finns lösliga fibrer i exempelvis havregryn, frukt och grönsaker.
Lösliga fibrer finns också som kosttillskott, exempelvis Vi-Siblin, Lunelax och Husk Lindroos.
Olösliga fibrer finns i exempelvis fullkornsflingor och fullkornsbröd. Sterkulagummi, som finns i tillskottet Inolaxol, är ett annat exempel på olösliga fibrer.
Källa: Expressen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.