Ny forskning: Socker ligger bakom dålig hjärthälsa – inte mättat fett

Fakta

Bakom varje hjärtinfarkt och många fall av stroke ligger ateroskleros, eller åderförfettning, som det heter i folkmun. Blodfetter lagras i kärlväggarna som blir trängre tills blodet inte längre kan komma fram.

Det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner. Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket kan leda till olika hjärt-kärlsjukdomar.

Mängden blodfetter påverkas mycket av ärftliga anlag men vad du äter och hur mycket du rör på dig är också av betydelse. Högt kolesterol märks sällan av men vissa kan få senknutor eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt.

Riskfaktorer
Om du har föräldrar eller syskon som har fått en hjärt-kärlsjukdom i tidig ålder är det bra att få blodfettvärdena kontrollerade. Med tidig ålder menas före 55 år för män och före 65 år för kvinnor. Om du vet att höga kolesterolvärden finns i släkten är det också ett skäl att ta reda på vilka värden du har.

Andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom är diabetes, rökning, högt blodtryck, felaktiga matvanor och fetma eller övervikt.
Källa: Vårdguiden och Hjärt-lungfonden.

Hur mycket socker vi stoppar i oss spelar större roll när det gäller uppkomsten av hjärtsjukdomar än vad mättat fett gör, visar ny forskning.
Dagens kostrekommendationer behöver uppdateras, menar nu experterna bakom studien.
– Medan originalstudierna som våra kostråd sedan länge bygger på bestod av observationer, har vi idag mer än ett halvt sekel av data och en ökad förståelse för hur näring påverkar kroppen – och särskilt hjärtat, säger forskaren James DiNicolantonio.

Så kallad aterosklerotisk kranskärlssjukdom (CHD) står för ett av sex dödsfall i USA och är den ledande dödsorsaken i hela västvärlden. Experter har i många år försökt att begränsa och kontrollera CHD genom att fokusera på åtgärder för att förebygga och – ur ett kostperspektiv – begränsa mängden mättat fett.
Nu visar allt mer forskning att det är socker och inte mättat fett som ligger bakom hjärtsjukdomen.

Sockret den egentliga boven
I en artikel publicerad i tidskriften Progress in Cardiovascular Diseases skriver forskarna James J DiNicolantonio och James H O’Keefe att forskning visar att det är socker och inte mättat fett som ger hjärtsjukdom.
Teorin om att det är mängden mättat fett i vår kost som huvudsaklig orsak till förhöjt kolesterol och hjärtsjukdom härrör från forskning från 1950-talets början och den amerikanske forskaren Ancel Keys. Det var dennes teorier som sedan blev vägledande för de hälsoråd som både American Heart Association och USA:s regering ställde sig bakom under 1960- och 70-talen.

 

► Läs också: Historien om hur sockerindustrins egna forskning satte EU:s rekommendationer om sockerintag

1950-talets observationsstudier
Vid samma tidpunkt fanns det dock en brittisk fysiolog vid namn John Yudkin som hävdade att det snarare var sockerintaget man skulle skylla på, gällande både förekomsten av och dödligheten i kranskärlssjukdom.
Både Yudkin och Keys tog stöd för sina teorier med hjälp av observationsstudier, eftersom människor äter mat snarare än enskilda näringsämnen.
Men mat med mycket mättat fett brukar också vara detsamma som mat med mycket socker – vilket får som följd att de som äter mycket socker också äter mycket mättat fett.

Har utvärderat gammal och ny forskning
Tillsammans med studiens medförfattare, läkaren Sean C Lucan från Albert Einstein College of Medicine har DiNicolantonio och O’Keefe utvärderat alla de forskningsbevis som finns som länkar mättat fett och socker till hjärtsjukdom. Av dessa bevis drar de slutsatsen att sockerkonsumtion, särskilt i form av raffinerat socker, är en större riskfaktor för hjärtsjukdom än mättat fett.

Läs också: 5 tips för naturlig hjärthälsa

Forskare: ”Vi har ökad förståelse idag”
– Medan originalstudierna som våra kostråd sedan länge bygger på till stor del bestod av observationer, har vi idag mer än ett halvt sekel av data och en ökad förståelse för hur näring påverkar kroppen och särskilt hjärtat, säger DiNicolantonio.

Vissa typer av mättat fett tvärtom bra för hjärtat
De metaboliska aspekter av mättat fett är komplexa men befintlig forskning tyder på att vissa av fettsyrorna faktiskt kan ge mätbara fördelar för lipidprofiler och risken för hjärt-och kärlsjukdom. Till exempel ökar vissa mättade fettsyror HDL-kolesterolet, som ofta kallas det ”goda kolesterolet”, eftersom detta lipoprotein också är kopplat till minskad risk för hjärtkärlsjukdom.

► Läs också: Näringsexperten: ”Så blir du av med sötsuget en gång för alla”

Höjer kolesterolet och triglyceriderna
Att byta ut de mättade fetterna innebär, nästan oundvikligen, att man istället ersätter dem med någonting annat. När det då istället blir kolhydrater, och särskilt raffinerade kolhydrater som socker, som ersätter det mättade fettet får detta istället en negativ inverkan på kolesterolet. Det goda kolesterolet (HDL) tenderar att minska och de farliga triglyceriderna ökar.
Som tidigare nämnts äter inte människor enskilda fettsyror utan livsmedel som är en blandning av olika fettsyror och andra livsmedelskomponenter. Medan höga intag av processat kött, som charkuteriprodukter, kan öka risken för hjärtsjukdom sägs risken inte öka på samma sätt när det mättade fettet kommer från mejerikällor, även om intaget är högt. Tvärtom verkar risken minska.

► Läs också: Statiner kan öka risken för diabetes med 50 procent

Kraftigt försämrade hälsomarkörer efter bara några veckor på sockerrik kost
Att konsumera en sockerrik kost har på bara några veckor visat att det innebär en mängd avvikelser hos patienter med hjärt-och kärlsjukdom, som till exempel förhöjt totalkolesterol, triglycerider, LDL (det ”onda” kolesterolet), oxiderat LDL, urinsyra, insulinresistens samt onormal glukostolerans, lågt HDL (det ”goda” kolesterolet) samt förändrad blodplättsfunktion (trombocyter).
Den totala effekten av att att äta en sockerrik kost, när det gäller nämnda hälsomarkörer, är alltså sannolikt mer skadlig för allmänhälsan än en ökad konsumtion av mättat fett, vilken kan öka LDL men samtidigt höja HDL.

► Läs också: 10 anledningar till att inte äta godis

Socker kan orsaka fettlever – den största riskfaktorn för hjärtsjukdom
Tillsatt fruktos – vanligtvis i form av sackaros (vanligt bordssocker framställt från sockerbetor) eller det som kallas high fructose corn syrup, HFCS, (ett ”värstingsocker” som framställs genom att industrin bryter ner exempelvis majsstärkelse till glukos och sedan omvandlar en del av glukosen till fruktos) – i processad mat och dryck verkar speciellt farligt och potent att orsaka skada. Konsumtion av dessa typer av socker kan leda till leptinresistens, ett nyckelhormon för upprätthållandet av normal kroppsvikt.
Överkonsumtion av tillsatt fruktos ökar otvivelaktigt risken för fetma, som också är en riskfaktor för hjärtkärlsjukdom. Ett överskott av fruktos ökar också markant risken för att drabbas av fettlever, som är den vanligaste leversjukdomen i USA och en väldigt stark, oberoende riskfaktor för hjärtsjukdom. Sambandet mellan fettlever och hjärt- och kärlsjukdom är starkare än sambandet mellan hjärt- och kärlsjukdom och rökning, högt blodtryck, diabetes, att vara av manligt kön, högt kolesterol eller metabolt syndrom.

► Läs också: ”Livsmedelsverket missar målet när de skyller på saltet – det är sockrets fel”

Dolt socker största orosmolnet
Socker som finns naturligt i frukter och grönsaker utgör ingen ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Problemet är raffinerat socker, där det dolda sockret i processad mat är det största orosmolnet. Produkter med tillsatt socker utgör 75 procent av all förpackad mat och dryck i USA och innehåller för det mesta sackaros eller HFCS, vilket verkar öka risken för hjärtsjukdom till och med mer än andra typer av socker – till exempel glukos.
En kost rik på socker har också visat sig främja så kallad prediabetes och diabetes, två tillstånd som innebär kraftigt ökad risk för hjärtsjukdom – och speciellt en allvarlig förträngning av vänster huvudkranskärl.

► Läs också: Ny studie: Tillsatser kopplas till fetma och tarmsjukdom

Bästa rådet för hjärtat: ”Ät riktig mat och undvik processade livsmedel”
Processade livsmedel är ofta källan till mättat fett men skadan som associeras med att äta dessa produkter har framför allt att göra med att de är just processade, vilket innebär mycket tillsatsämnen och dolt socker. Det bästa råden anses därför vara att undvika hel- och halvfabrikat och att styra bort från mat som kan vara skadlig – det vill säga light-produkter och fabrikspackade livsmedel med stora mängder dold, tillsatt, sötning.
– Efter en noggrann analys av bevisen verkar det lämpligt att rekommendera att kostråden skiftar sitt fokus från att rekommendera att man minskar mängden mättat fett mot att istället rekommendera att man undviker tillsatt socker, säger doktor DiNicolantonio.
–Viktigast är att rekommendationerna uppmuntrar till att äta riktig mat och till att undvika processade livsmedel.

Läsa mer?
Studien: ”The Evidence for Saturated Fat and for Sugar Related to Coronary Heart Disease” James J. DiNicolantonio, Sean C. Lucan, James H. O’Keefe.
Artikeln: Low saturated fat diets don’t curb heart disease risk or help you live longer (extern länk)

Av Isabelle G Hedander

Källa: MedicalXpress

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Bakom varje hjärtinfarkt och många fall av stroke ligger ateroskleros, eller åderförfettning, som det heter i folkmun. Blodfetter lagras i kärlväggarna som blir trängre tills blodet inte längre kan komma fram.

Det finns framför allt två sorters fett i blodet – kolesterol och triglycerider. Triglyceriderna används som energi i kroppen, och kolesterolet behövs för att bygga celler och bilda hormoner. Blir blodfetterna för höga kan det börja lagras fett inne i blodkärlen, vilket kan leda till olika hjärt-kärlsjukdomar.

Mängden blodfetter påverkas mycket av ärftliga anlag men vad du äter och hur mycket du rör på dig är också av betydelse. Högt kolesterol märks sällan av men vissa kan få senknutor eller vit-gula avlagringar kring ögonen, men det är ovanligt.

Riskfaktorer
Om du har föräldrar eller syskon som har fått en hjärt-kärlsjukdom i tidig ålder är det bra att få blodfettvärdena kontrollerade. Med tidig ålder menas före 55 år för män och före 65 år för kvinnor. Om du vet att höga kolesterolvärden finns i släkten är det också ett skäl att ta reda på vilka värden du har.

Andra riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom är diabetes, rökning, högt blodtryck, felaktiga matvanor och fetma eller övervikt.
Källa: Vårdguiden och Hjärt-lungfonden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.