skördetid

Nyttigheter i skördetid: 10 goda livsmedel som hör hösten till

Pumpor, rödbetor och äpplen. Det är skördetid och våra svenska lantmän har mycket godsaker att erbjuda, både för smaklökarna och hälsan. Ta del av höstens mest hälsosamma livsmedel.  

Morot
Moroten har ett högt innehåll av karotenoiden betakaroten som är det ämne som ger moroten dess orangea färg. Morötter är allmänkänt för att ge bra mörkerseende och karotenoider över lag förknippas med bra hjärt- och kärlfunktion. Betakarotent omvandlas dessutom till vitamin A som förutom att ha en positiv effekt på mörkerseendet även är viktigt för en frisk hy, ett bra immunförsvar och reproduktionsförmågan.

Rödbeta
Betacyanin är det ämne som ger rödbetan dess djupt röd-lila färg och även ett av de ämnen som står för många av rödbetans hälsoegenskaper. Två andra hälsoämnen i rödbetor är nitrat och betain, nitrat som bland annat sänker högt blodtryck, förbättrar cirkulationen och syreupptagningsförmågan genom att öka kväveoxidhalterna i blodet. Rödbetans näringsämnen har även kraftfullt lever- och blodrenande egenskaper samt en positiv effekt på blodfetterna.

 

Äpple
Äpplet är en av de mest konsumerade frukterna i Sverige och många sorter finns det. Gemensamt för dem alla är innehållet av pektin och flavonoider som ger äpplet dess goda hälsoegenskaper. Pektin är en vattenlöslig fiber som sänker kolesterol, balanserar blodsockret och är välgörande för magen. Flavonoiderna som främst återfinns i äpplets skal minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar genom att hindra oxidation av det farliga LDL-kolesterolet.

Lök
Löken är en av våra allra nyttigaste livsmedel med hälsoegenskaper som gjort att man i vissa länder till och med försökt läkemedelsklassa livsmedlet, då främst vitlöken. Lök är rikt på svavelhaltiga ämnen, däribland allicin. Den bäst veteskapligt dokumenterade löksorten är vitlöken som forskare är överrens om att den minskar risken för åderförkalkning och hjärtsjukdom genom att minska förhöjda blodfetter och minska risken för blodpropp.

Svamp
Svamp är ett mycket populär livsmedel just på hösten. Nyttigt är det också. Också i japan är intresset för de nyttiga och näringsrika svamparna stort och det bedrivs mycket forskning kring svamparnas hälsoeffekter på människan. Svamp är den vegetabilier som innehåller allra mest D-vitamin och i japanska studier har man sett en positiv effekt på benskörhet vid intag av svamp. I studier på shiitakesvamp har sänkning av förhöjda blodfetter noterats.

Kål
Kålsorter finns det många, bland de populärare hittar vi grönkål, rödkål, vitkål, broccoli och blomkål. Kål är kalorisnålt och otroligt rikt på vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Den perfekta bantningsmaten med andra ord. I samtliga kålsorter finns rikligt med C-vitamin, folsyra, järn, kalium och kalcium. Man finner också en rad svavelhaltiga ämnen som skyddar levern, ökar avgiftningen, är involverade i olika hormonella processer och skyddar mot cancer.

Pumpa
Höstens melon som inte bara är dekorativ utan också nyttig och kalorisnål. Tillför grytor och soppor mycket B-vitamin, C-vitamin, betakaroten och kalium. Dess frön är också riktiga näringsbomber. Pumpafrökärnor innehåller flera olika B-vitaminer, E-vitamin, järn, fosfor, kalium, zink, selen och essentiella fettsyror. Fröna och extrakt av pumpafrön rekommenderas till män då de kan hjälpa vid godartad prostataförstoring samt ge skydd mot prostatacancer.

Kronärtskocka
Magens bästa vän! Kronärtskocka är rikt på kostfibern inulin som verkar prebiotiskt i tarmen och främjar tillväxten av goda bakterier som krävs för upprätthållandet av en balanserad tarm och ett fungerande immunförsvar. Därutöver innehåller också kronärtskockan bitterämnen, bland annat cynarin, som stimulerar lever och gallblåsa vilket ökar reningen och förbättrar matsmältningen. Kronärtskocka ingår därför inte helt otippat i en rad produkter för matsmältningen.

Rättika
Rättikan är mest känd för sin förmåga att rena levern och hjälpa kroppen att bryta ner fett i maten. Denna milda rotfrukt är mycket populär i det asiatiska köket, främst det japanska, kinesiska och koreanska, och serveras ofta råriven för att dess naturliga innehåll av enzymer ska komma matsmältningen till nytta. Rättikan är precis som kål både kalori- och kolhydratssnål vilket gör den till den perfekta smal-maten.

Jordärtskocka
Den här knölen har en söt och nötaktig smak och ett högt innehåll av kostfibern inulin. Det är ett perfekt alternativ för den som vill hitta ett alternativ till potatisen som dessutom har lägre GI. Inulin är bra för de goda bakterierna i tarmen och för personer med diabetes eller dålig blodsockerbalans samt kan bidra till lägre kolesterolhalter. Utöver inulin är jordärtskockan också mycket rik på järn, de innehåller till och med mer än vad magert nötkött gör.

Av Johanna Gustafsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.