Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Fakta

Studier på omega-3
I studien GISSIPrevenzione, som utfördes 1999, deltog 11 323 personer som nyligen hade drabbats av en hjärtinfarkt. De fick näringstillskott bestående av ett gram fiskolja under drygt tre år. Gruppen som åt fiskoljan reducerade risken för hjärtinfarkt med 44 procent och risken för kardiovaskulära dödsfall med 30 procent.
I studien DART som genomfördes 1989 fick 2033 män som nyligen drabbats av hjärtinfarkt äta mycket fet fisk eller fiskoljekapslar. Efter två år hade dödligheten minskat med 20 procent.
Flera studier på omega-3-tillskottet Pikasol Forte har utförts på Aalborg Hospital i Danmark. De visar bland annat att de testade personerna fick sänkt blodtryck, samt sänkta triglyceridnivåer efter endast sex veckor.

Pikasol
Pikasol Forte Original är ett näringstillskott med högkoncentrerade omega-3-fettsyror, främst EPA och DHA. Fiskoljan utvinns ur vild djuphavsfisk, som ansjovis och sardiner, från Stilla havet utanför Chile och Peru.
Dessa fisksorter ger en bra omega-3-olja då de är rika på DHA och EPA.
Pikasol kommer från kontrollerade anläggningar som certifierings-
organet ITP i Peru och IMARPE, marina forskningsinstitut i Peru godkänt.
Fiskoljan är noga kontrollerad och testas under processen till färdig kapsel. Det finns 15 kontrollpunkter för att garantera omega-3-innehållet samt renhet. 3 500 prover per år analyseras för att förhindra härskning och mätningarna visar mycket låga nivåer av oxidation. Det rekommenderas att man äter fet fisk flera gånger i veckan för att få i sig omega-3.

Forskningen på omega-3 har tydligt uppvisat goda effekter på hjärt- och kärlhälsa. Men nyare studier visar förvirrande resultat och effekten tycks ha minskat med åren. Ändå rekommenderas man att äta fet fisk eller näringstillskott för att få i sig det viktiga fettet. Här får du veta varför.

Redan på 70-talet kunde man se att omega-3-fettsyror möjligen kunde ge en god effekt på hjärta och kärl. Danska forskare konstaterade att eskimåer hade lägre triglycerid- och kolesterolvärden än danskar. Eskimåerna hade även höga halter av omega-3 i sitt blod, tack vare sin fiskrika diet, samt kost bestående av val och säl. Sedan dess har forskningen pekat åt ett och samma håll – att ja, omega-3 påverkar vår hjärt- och kärlhälsa på ett positivt sätt.

Läs också: Omega-3 mot inflammation

 

Effekt vid hjärta- och kärlsjukdom
De senaste årens studier visar emellertid något förvirrade resultat och effekten av omega-3 tycks minska.
– De första studierna visade att omega-3 reducerar risken för hjärtinfarkt. Effekten av omega-3 har emellertid försvunnit med åren och det beror på att den traditionella behandlingen med medicin har blivit bättre. Omega-3-effekten drunknar i effekten av de andra läkemedlen, förklarar Professor Jan Palmblad, professor emeritus vid Karolinska institutet.
Omega-3 har med andra ord svårt att konkurrera i fråga om effektivitet när någon samtidigt behandlas med vanlig medicin. Men den låga effekten kompenseras till viss del av dess låga risk.
– Har omega-3 effekt vid hjärt- och kärlsjukdom? Svaret är ja, det är bevisat. Men det är högst beroende av vad man ger patienten i övrigt, ju mer läkemedel desto mer minskar effekten. Det är alltså bäst att äta omega-3 i förebyggande syfte, om man tittar på just hjärta och kärl.

Läs också: D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre

Fisk eller näringstillskott
De flesta fettsyror som kroppen behöver kan bildas från kolhydrater och protein. Undantaget är vissa omega-3- och omega-6-fettsyror, som vi måste få i oss via maten. Fet fisk, eller oljig fisk som kanske är en bättre beskrivning, innehåller rikligt med omega-3. Jan Palmblad tycker att ett intag av fisk tre till fyra gånger i veckan tillgodoser behovet.
– Men om man inte äter fisk så är näringstillskott ett utmärkt alternativ. Man kan ju även fundera över om det är något annat i en riklig fiskdiet som ger en positiv effekt på hjärta och kärl. Kanske handlar det också om att vi byter ut rött kött mot vitt några dagar i veckan? Det är en intressant aspekt.

Läs också: Samband mellan barns sömnkvalitet och omega-3

Makrill, lax och sill
Mängden omega-3 i fisk varierar med årstid och vattentemperatur. Huruvida fisken är vildfångad eller odlad är också av betydelse. Fisk som odlas föds till stor del upp på vegetabiliskt foder, vilket medför att odlad fisk innehåller mer omega-6 och mindre omega-3 än vildfångad fisk av samma art. Idag är mer än 95 procent av den lax som äts i Sverige odlad lax från Norge. Den fisk som innehåller mest omega-3 är makrill, lax, sill och regnbågsforell. För framställning av fiskolja används just dessa feta fiskar.

Vegetabilisk omega-3
Omega-3 förekommer också i alger, rapsolja, linfröolja och valnötter, men då i sin grundform alfalinolensyra, ALA, som vid god näringsstatus och tillgång till enzymer kan konverteras till de aktiva omega-3-formerna EPA och DHA. Man beräknar att cirka 5-15 procent av den ALA kroppen tillförs konverteras.

Läs också: Tillskott av omega-3 kan hjälpa barn med ADD och ADHD

Sänker blodtryck och blodfetter
Något som omega-3 har visat sig förebygga är plötslig hjärtdöd. Det har även visat sig vara positivt i fråga om hjärtinfarkt, samt att det sänker blodtrycket och blodfetterna.
– Omega-3 är kanske allra starkast i fråga om inflammatoriska sjukdomar och därför är det effektivt vid åderförkalkning, eftersom det i grunden är just en inflammatorisk sjukdom. Det är svårt att få den processen att gå tillbaka, men däremot är omega-3 effektivt för att förhindra dess uppkomst, förklarar Palmblad.
Ett varningens ord vill professorn emellertid dela med sig av.
– Omega-3 är inte ett allmänt smörjmedel, det liknar mer ett läkemedel. Man lever inte längre bara för att man får i sig gott om omega-3, framförallt inte om du vid sidan om både super och röker. Det ska ses som ett bra komplement till en i övrigt hälsosam livsstil.

Läs också: Sänkt blodtryck med hälsokost

Hjärtinfarkt
Hjärtat är en muskel som pumpar ut syrerikt blod till kroppens alla organ, men hjärtat behöver även själv syrerikt blod för att jobba. Det är kranskärlen, som ligger på hjärtats utsida, som försörjer hjärtat med blod.
Det kan bildas åderförfettning/åderförkalkning i kranskärlen – det är förträngningar som bildas under längre tid av inlagrat fett och bindväv. Förträngningarna kan ibland proppa igen hela eller delar av kärlen vilket gör att blodet inte kommer fram.
En hjärtinfarkt beror oftast på att en blodpropp har bildats och täppt till hjärtats kranskärl så att blodet inte kan passera. Detta ger syrebrist i den del av hjärtat som skulle ha tagit emot blodet från detta kärl. En skada kan uppkomma som gör att hjärtat inte orkar arbeta lika bra som förut. Hjärtinfarkt kan vara en livshotande sjukdom och kräver omedelbar vård.

Läs också: Omega-3 kan minska kostnaden för hjärtsjukdom med 1,3 miljarder

Riskfaktorer
Risken att få hjärtinfakt ökar om man röker, har högt blodtryck, diabetes och högt kolesterol, stressar, är stillasittande och inte motionerar. Bra kostvanor och regelbunden motion kan motverka risken för hjärtinfarkt.

Symtom

  • Bröstsmärta som kan stråla ut i armarna.
  • Obehagskänsla i bröstet som kan stråla upp mot halsen, käkarna och skuldrorna.
  • Illamående, andnöd, kallsvett och ångest.

 

Läs också: 5 goda vanor som kan skydda mot hjärtinfarkt

Av Emma V Larsson

Fakta

Studier på omega-3
I studien GISSIPrevenzione, som utfördes 1999, deltog 11 323 personer som nyligen hade drabbats av en hjärtinfarkt. De fick näringstillskott bestående av ett gram fiskolja under drygt tre år. Gruppen som åt fiskoljan reducerade risken för hjärtinfarkt med 44 procent och risken för kardiovaskulära dödsfall med 30 procent.
I studien DART som genomfördes 1989 fick 2033 män som nyligen drabbats av hjärtinfarkt äta mycket fet fisk eller fiskoljekapslar. Efter två år hade dödligheten minskat med 20 procent.
Flera studier på omega-3-tillskottet Pikasol Forte har utförts på Aalborg Hospital i Danmark. De visar bland annat att de testade personerna fick sänkt blodtryck, samt sänkta triglyceridnivåer efter endast sex veckor.

Pikasol
Pikasol Forte Original är ett näringstillskott med högkoncentrerade omega-3-fettsyror, främst EPA och DHA. Fiskoljan utvinns ur vild djuphavsfisk, som ansjovis och sardiner, från Stilla havet utanför Chile och Peru.
Dessa fisksorter ger en bra omega-3-olja då de är rika på DHA och EPA.
Pikasol kommer från kontrollerade anläggningar som certifierings-
organet ITP i Peru och IMARPE, marina forskningsinstitut i Peru godkänt.
Fiskoljan är noga kontrollerad och testas under processen till färdig kapsel. Det finns 15 kontrollpunkter för att garantera omega-3-innehållet samt renhet. 3 500 prover per år analyseras för att förhindra härskning och mätningarna visar mycket låga nivåer av oxidation. Det rekommenderas att man äter fet fisk flera gånger i veckan för att få i sig omega-3.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.