Annons
Annons

Psst! Hört talas om greenwashing?

Vet du vad greenwashing är? Inte? Är du hälsointresserad är det en term du borde känna till. Det är nämligen en trend som växer sig allt starkare i takt med konsumenternas växande intresse för hälsa och miljö. Dessutom är det lätt att låta sig luras. Här får du veta mer.

Redaktionen

5 juni, 2016
Psst! Hört talas om greenwashing?
Dela inlägget

Vet du vad greenwashing är? Inte?
Är du hälsointresserad är det en term du borde känna till. Det är nämligen en trend som växer sig allt starkare i takt med konsumenternas växande intresse för hälsa och miljö. Dessutom är det lätt att låta sig luras.

Här får du veta mer.

Fenomenet greenwashing blir allt vanligare. Termen myntades av Jay Westervelt i en essä från 1986 om hotellindustrins praxis att sätta upp plakat i varje rum för att promota återanvändning av handdukar för att rädda miljön.
Jaha, så vad är det då?

Vad är då greenwashing?
Greenwashing – eller grönmålning, gröntvättning eller grön marknadsföring som det också kallas – innebär att företag framställer sina produkter och varumärken som naturliga, ekologiska och miljövänliga utan att de egentligen är det. Detta är vanligt inom skönhetsbranschen just på grund av det ökade intresset för naturliga, ekologiska och miljövänliga produkter.

Läs också: Skärp er Forever Living! Ert vilseledande skitsnack är inte okej

Namn som pure, natural eller förpackningar i grönt kan vara ett försök att vilseleda
Inte sällan rör det sig om företag som bedriver miljöfarlig, eller mindre miljövänlig verksamhet men som försöker skapa en bild av sig som miljövänliga genom bland annat vilseledande marknadsföring. De kan till exempel framhäva någon miljöåtgärd de gjort, vilken i själva verket är mycket liten och obetydlig i jämförelse med de andra miljöstörningar företaget orsakar.
Och produktnamn som pure och natural och förpackningar i grönt med frukter på behöver alltså heller inte innebära att produkten är naturlig.

Läs också: Ingredienser att undvika i hud- och hårvårdsprodukter

USA har fått skärpa regelverket för att komma åt fuskarna
I USA har fenomenet blivit så omfattande att den federala handelskommissionen har fått skärpa regelverket för att kunna ta till tvångsåtgärder mot de företag som ägnar sig åt ”gröntvätt”.
Trenden är växande även i Sverige där allt fler företag använder miljöargument i sin marknadsförning för att dra fördel av konsumenternas accelererande miljö- och hälsointresse.

Läs också: Helt vanlig väggfärg kan förorena ditt hem

150 procent fler anmälningar
Antalet anmälningar gällande falsk eller vilseledande miljöreklam till Konsumentverket har ökat kraftigt de senaste åren. Jämfört med perioden 2007-2009 gjordes 150 procent fler anmälningar under perioden 2010-2012.

Läs också: Därför ska du välja naturliga doftljus

Klimatneutral och hållbar – två vanliga ord
De ord som företagen vanligaste använder i sin marknadsföring förr att ge sken av ett miljöargument är klimat och miljö, två ord som används lika ofta. Andra återkommande ord är klimatneutral, hållbar, ekologisk, miljövänlig, grön, utsläppsfri och koldioxidfri.

Vill du köpa grönt på riktigt?
Vill du ha the real deal bör du ta reda på vad företaget bakom produkten lovar. På riktigt alltså, inte i sin vilseledande marknadsföring.
Och glöm inte att en naturlig produkt inte är detsamma som att den är ekologisk eller miljövänlig.

Läs också: Forever bemöter Anna Hallén

Av Isabelle G Hedander

Källor: Miljöaktuellt , Dagens ETC, Wikipedia

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons