Redaktionen
Barnenshinderbana på Fitnessfestivalen 27/11 2016

Något barn som är sugen på utmana gladiatorer kända från TV?

Japp! Barnens hinderbana nu på söndag!

Jag har anmält mina barn till Barnens hinderbanaFitnessfestivalen. Det är en 1,5 km lång bana med 15 häftiga hinder som avslutas med det välkända gatloppet där gladiatorerna står och väntar på ungarna he he he. Vad sägs om repklättring mot vägg, armgång, vattenhinder och vippbrädor?

Den här typen av aktiviteter tycker jag om, det är både lite bus och ändå träning. Vi har varit på några liknande; color run och förra året på Superior OCR Kids.

Jag tror att det mest spännande blir att möta de kända profilerna från tv 🙂 Så alla ni med barn, anmäl er så fixar vi gladiatorerna ihop 😉

//TeamHumble
ps. ni som ska dit, passa på att besöka vår monter i andra hallen ”allt för hälsan”!



TV4 Nyhetsmorgon, Dr Mikael berättar om tillskott

Hur kommer vitaminer in i kroppen? ”Doktor Mikael” på TV4 vet… Or does he?

Jag klurade på en sak angående TV4 nyhetsmorgons ”doktor Mikael”, denna personlighet. Om vi nu går på hans spår att en varierad kost är tillräckligt för att få i sig all näring… Okej… Naturliga vitaminer i pillerform baserat på växter, frukter och bär etcetera ger mig mina intag. Men om jag väljer att inte äta exempelvis fet fisk tre gånger i veckan, hur kan han då säga åt mig att det är fel att äta kosttillskott? När jag snarare verkligen behöver få i mig omega 3. Jag undrar även hur kan han säga att det är verkningslöst med tillskott?

Jag antar att maten vi stoppar i oss har ett syfte och inte bara ska vara bukfylla… Att det bör tillföra kroppen näring i form av… *trumvirvel* …vitaminer och mineraler. Ja just det. Alltså har dessa en påverkan. Och hur ska vi få dem i oss om vi inte får dem via kosten. Eller tror han att de kommer in i kroppen via magi? Kanske genom pommes frittes eller Coca-Cola?
Det handlar alltså om mängden vitaminer och i vilken form jag stoppar dem i mig. Rent logiskt, anser jag, bör jag då tillföra kroppen kosttillskott eller har jag missat något? Fördummar han mig eller fördummar han sig själv? Men han kanske mer är ett så kallat troll för att få just såna här inlägg. Han vill kanske bara skapa debatt? I wish… 😉

Jag tycker att doktor Mikael idiotförklarar svenska folket – och sig själv. På läkarlinjen läser man inte mer än 12,5 timmars näringslära – eller något i den stilen – och det märks. Detta är helt enkelt inte doktor Mikaels område. Han gör snarare skada än nytta när han sitter och säger som han gör. Han kan ju hoppa in som expert även hos Bosse Bildoktorn och sitta och uttala sig om bilens hälsa och saker man kan göra för att förlänga bilens livslängd.

Mvh,
Daniel

Här är klippet i morgonens nyhetssoffa som jag syftar till:



Skärmdump från TV4 Nyhetsmorgon - träna med barn

Bra tips från Paolo Roberto – träna med barnen

Jag såg ett klipp idag från TV4 nyhetsmorgon på deras facebooksida om att träna med barnen – en fantastiskt bra idé! Paolo Roberto hade med sig sin son Enzo och körde lite övningar nu när det är höstlov, bland annat övningen övningen ”Spindelmannen”. Han hade också intressanta tankar kring hur man kan minska sitt barns stillasittande. Ta gärna en koll på klippet ni som har barn.

Personligen tycker jag att det är toppen de gånger som jag får med mig kidsen på träning. Förutom träningen i sig så är närvaron och kvaliteten i att göra saker ihop fantastiskt givande. Så fram med träningskreativteten och lek-träna med ungarna! Och tips på bra övningar mottages. 😀

Ps. Nu ska jag anmäla mina ungar till Barnens hinderbana som är på Fitnessfestivalen (samtidigt som mässan Allt för hälsan, dvs 25-27 november). De sprang Superior ocr kids i våras och älskade det. De kommer älska det denna gång också, det är jag helt säker på! 🙂

//Daniel



wp-image-1209028149jpg.jpg

Varför säljs Rosa bandet med hjälp av så mycket onyttigheter?

Jag var på Willys igår och handlade och under min handling gick mina tankar. Det har ju varit mycket snack om Rosa bandet på sista tiden, bland annat om dess egentliga uppsåt – och cancermånaden är ju nu i oktober. Vi hade en debattartikel här på Kurera som skrevs förra året men som för någon dryg vecka sedan fick virala fötter igen. Debattören riktar i artikeln kritik mot hela upplägget – läs den här: http://kurera.se/rosa-oktober-bluffen-gatt-pa-den. Och det är kanske inte så konstigt egentligen… Vore mer konstigt om ingen ifrågasatte det och jag kan tycka att det är konstigt att inte fler ifrågasätter hela grejen, utan bara liksom litar blint. För blint är ordet. Jag menar, här på Willys så står en helpall för att kränga sockerbomber. Dessutom skyltat med mängdrabatt. Kopplat till forskningen för att kunna minska cancer.

Bevisligen ger onyttigheter större chanser att drabbas av cancer – och mindre chans att bli av med den. Rosa Bandet säljs med hjälp av att vi ska äta choklad, bullar, godis etcetera. Massor av sötsaker.
Är det så konstigt då att det inte blir trovärdigt?

Jag tycker det är bra att vi får in pengar till forskning. Båda mina föräldrar har gått bort i cancer och nästan alla har någon i sin direkta närhet som drabbats. Det pratas om vart forskningspengarna går till, men hur mycket läggs på förebyggande? Vad man till exempel kan göra genom kost och näring? Hur kommer den informationen ut? Inte genom att äta kanelbullar i alla fall. Varför läggs inte mer pengar på att få ut denna information, undrar jag och säkert fler med mig.

När min pappa fick prostatacancer faxade han mig varje gång han hittade saker som hjälpte till… Jag minns framför allt en artikel om tomater som förebygger etcetera (Kurera har skrivit något liknande här: http://kurera.se/tomater-minskar-risken-for-prostatacancer-med-20-procent).
Vi ser också att näring är viktigt om om tittar på innehållet i produkter som exempelvis kosttillskottet Pomi-T, som enligt forskning ger förbättrade PSA-värden (ett viktigt värde vid prostatacancer) och som vi skrivit om här på Kurera: http://kurera.se/onkologen-har-ar-kosttillskottet-alla-cancerlakare-borde-kanna-till. Men att kränga Geisha-choklad är jag tveksam till. Till och med med argumentet att ändamålet helgar medlen. För det gör det inte. Det ger bara ett kontraproduktivt budskap – som inte folkbildar människor ett dugg utan bara gör dem förvirrade.

Mia Hagenmalm, från bloggen Riktig mat & hälsa har menat att man borde göra om den rosa månaden till en ”grön månad”… http://kurera.se/mias-mat-och-bakblogg/2016/10/04/gor-om-rosa-oktober-till-gron-oktober
Kanske inte en så dum idé? Där pengarna går till forskning på sådant som är förebyggande. Vem är på?

//Daniel, som ofrivilligt spontanshoppar Geisha-choklad – not 😉

Socker förhindrar cancer? Njaeeeee. Inte direkt Rosa Bandet. Ta två ;-)

Ta två… Socker förhindrar cancer? Njaeeeee. Inte direkt, vet hut Rosa Bandet. Den här marknadsföringen är kontraproduktiv.



Fler läkare skriver ut D vitamin rapporterar SVT Aktuellt

Fler läkare skriver ut D-vitamin 

God morgon! Jag såg på nyheterna igår kväll, Aktuellt på SVT och tänkte rekommendera er att titta på ett av inslagen om D-vitamin.

Enligt inslaget så skrev det ut till 14.964 patienter för d-vitaminbrist. Idag 2015 skrivs det ut till 126.045 patienter som fått receptbelagt d-vitamin. (Sen kan jag personligen tycka att de d-vitaminerna på apoteket är skrattretande dåliga doser om man läser rekommendationer från forskare idag där alla pratar om 2.000IE som lägst.)

Det är ganska intressant hur läkarna har förändrat sin syn på D-vitamin och att behöva ta det som ett tillskott. Det är inte så många år sedan som läkare typ uttryckte att man ”dog av överdos” om man tog ett piller för mycket av D-vitamin pga fettlösligt. Det är en liten annan inställning idag… Vilka andra piller kommer läkarna att omvärdera de närmaste åren? Magnesium, zink, k2, Q10, gurkmeja…?

Titta gärna på inslaget. SVT Aktuellt 2016-09-28, 24 minuter in i sändningen:

http://www.svtplay.se/video/10474382/aktuellt/aktuellt-28-sep-21-00-textat?start=auto

Vill du läsa lite mer om D-vitamin så klicka dig vidare på dessa:

”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”

Därför behövs D-vitamin även på sommaren

D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

YouTube – Läkare föreläser om D-vitamin

Vad tyckte du om inslaget? Lämna gärna en kommentar 🙂

mvh
Daniel

 



Bruna bananer är nyttigare

Min kollega ”mobbar” mig för mina bruna bananer 

Okej, den är kanske lite väl brun… 😉 Men det är inte min poäng, den kommer här…

De senaste veckorna har vi haft lite skoj om en banan här på redaktionen. Jag har haft en banan som är väldigt brun och nu toppade den skalan av brunhet. Min kollega Malin har trott att det är en och samma banan och pikat mig för detta. Det är dock olika bananer men jag har legat lite efter med att äta dem. Bananen på bilden har legat över helgen och myst själv här på kontoret.

Så hur är det med bruna bananer? Är de dåliga? Nej tvärtom faktiskt, och som jag också försvarade min övermogna banan för min kollega så är banandevisen att leva efter: ju fler mörka fläckar bananen har, desto fler fördelar ger den kroppen och särskilt immunförsvaret. Så länge den inte är rutten då förstås.

Nu är inte jag någon expert i frågan men efter lite snabb koll på nätet för faktans skull förstår jag att det bruna betyder att ju brunare fläckar en banan har desto mer ”TNF” innehåller den. TNF står för tumörnekrosfaktor alfa som är ett ämne som tydligen bekämpar cancer och onormala celler i kroppen, protein som tillhör gruppen cytokiner. Du kan läsa mer om TNF på Wikipedia här!

Personligen tycker jag att bananer har fått ett oförskämt dåligt rykte de senaste åren med tanke på fruktsocker och hela den debatten runt om.  Men bananen är en riktigt bra superfrukt i mitt tycke som innehåller väldigt mycket nyttigheter samtidigt som den är mättande – en perfekt ”mellis”(som används flitigt i skolorna).
Förutom TNF har den mycket B6-vitaminer och sägs funka bra anti-depressivt.
De ska även vara bra för hy, mage och även fettförbränning sägs det. En banan innehåller cirka 100 kalorier, vilket inte jag tycker är speciellt mycket med tanke på att den mättar så bra.
Det pratas mycket om banandieter och liknande kost (googla bara ”banana island”). Japanerna hade mycket studier kring detta och det finns de som byter ut frukosten till en banan och ljummet vatten. Nyligen skrev svenska hälsobloggaren Ida Warg om bananer.

Vi ser också att det börjar komma bananmjöl i svenska hälsokostbutiker, vilket vi har i kommande nummer i Kurera ett recept på! Så bananerna is back! Framför allt de bruna. 😉

Lets go bananas!
//Daniel

Ps. Nu är jag en person som går på bredden snarare än djupet så läs denna text med reservation för faktafel. Lämna dock gärna en kommentar om saken, så klart helst kommentarer som stärker mitt case 😉 – eller om du hellre vill påpeka fler, rent generella, fördelar med bananer.

Ps2. Mer bananrelaterad läsning – samt några goda recept:
• Nya upptäckten: Tillverka mjöl av ”gamla” bananer
• Glutenfria blåbärsscones (med bananmjöl)
• Nyttigt recept: Chiapudding med jordnötssmör och banan
• Nyttigare våfflor med smak av kokos och banan
• Höstens godaste bröd: Med banan, ingefära och kanel
• Raw chokladtårta med smak av banan och kola
• Fantastiskt god ekologisk banan- chokladkaka
Nyttigare kanelbullar med äpple och linfrö
• Äppelsurdegsbröd



20160724_145818.jpg

Dagens löpsedel: kom iform med… Gissa vad 

… Spelet som tagit välden med storm. Pokémon. Lite skämtsamt så hörde jag här om dagen ”Pokémon Go har gjort mer för folkhälsan än hälsoministern gjort på två år”. 

Vad är din åsikt? Hiss eller diss? 

Mvh Daniel, bloggar från solstolen. 



Pokémon jakt. Perfekt sätt att få ungarna att ut och röra på sig

Pokémon Go har stor hälsofördel

Har Pokémon febern även nått dig också?
Japp här med. Sommaren 2016 kommer vara sommaren som alla sprang och fångade monster. Du som inte känner till det så tänkte jag berätta lite kort om det. Och det finns faktiskt en riktigt bra uppsida med sommarens stora fluga som är på ingång. I helgen så släpptes spelet i Sverige och den har kommit med stormsteg, fullständigt exploderat. I går i Kungsträdgården så fanns det hur mycket folk som helst som spelade. Jag överdriver inte att på varje gata så mötte vi någon som spelade och alla pratar om det. Appen använder mobilens kamera och du ser dem som om de fanns i verkligheten.

Vad har det med hälsa tänker du?
Jo, ser man på hela fetmaepidemin i USA och att detta är den mest nedladdade spelet just nu så går spelet just ut på att man måste ut och röra på sig. Du ska kasta bollar på monster, Pokémon (Pocket monster) som ska fångas in. Bollarna är begränsade och man måste skaffa fler. Speltillverkaren har tagit minnesmärken och andra ställen som man måste gå till för att få påfyllning. Utöver bollar för att fånga dem så får man massor av andra saker som behövs, bland annat ägg. Äggen kläcks efter att man gått 2 km och vissa så måste man gå 5 km.

Så kvällspromenaden med ungarna var inte alls svårövertalat. Du hittar spelet i appbutiken för din mobil och den heter Pokémon Go: Android iPhone och du kan läsa mer detaljerat om den på Wikipedia

Även på galapremiärer hittar vi Pokémons ;-) Petré Event bjöd på filmvisning av "Stora vänliga jätten", SVJ. Den filmen kan jag rekommendera er att se med era barn.

Även på galapremiärer hittar vi Pokémons 😉 Petré Event bjöd på filmvisning av ”Stora vänliga jätten”, SVJ. Den filmen kan jag rekommendera er att se med era barn.

Jag hjälper min son att fånga in några

Jag hjälper min son att fånga in några

Jupp, här hittas det antingen ett Pokéstop eller en Pokemon som ska fångas in.

Jupp, här hittas det antingen ett Pokéstop eller en Pokemon som ska fångas in.

Pokémon jakt. Perfekt sätt att få ungarna att ut och röra på sig

Pokémon jakt. Perfekt sätt att få ungarna att ut och röra på sig

Det blev också ett oväntat varv förbi slottet. Vaktavlösen.

Det blev också ett oväntat varv förbi slottet. Vaktavlösen.

Massor av monument måste besökas. Så ut och rör på dig :-)

Massor av monument måste besökas. Så ut och rör på dig 🙂

Inte bara ett spel för barn ;-)

Inte bara ett spel för barn 😉 Löparskorna är på!

..de finns överallt! Även på stranden :-)

..de finns överallt! Även på stranden 🙂

Sen händer massor av andra saker i spelet som jag inte riktigt har kommit på än men många och långa promenader blir det och massor av nya statyer har vi lärt oss en del om.

//Daniel



Tidsbrist? Låt datorn skapa din packlista

Låt datorn skapa din packlista

Ska du ut och resa i sommar? 
Ogillar du att skriva packlistor? Eller hinner du bara inte? 
Låt datorn göra jobbet åt dig!

Här kommer ett snabbt och bra tips till som ska ta korta eller längre resor i sommar: besök sidan packlista.com.

Du fyller bara i vilket land du ska till, hur länge du ska vara borta, vad du ska göra och om du är kille eller tjej så ger sidan dig ett förslag på en faktiskt rätt bra packlista.
Jättebra för personer i tidsnöd. Bara att börja bocka av!

Okej, vissa saker är länkade till någon typ av webbshop och mitt genusvärnande inre kommer säkert hitta saker att störa sig på när det gäller hur sajten väljer för tjejer respektive killar (om jag letar) – och dessutom kanske inte packlistan till hundra procent känner till dina specifika önskemål… (Den kan ju inte veta att du är så knäpp att du helst tar med dig din egen mat på semestern – eller vad du nu gör. ;-))

Men överlag: Top notch. 🙂

Nu – ha en glad midsommar! 

/Isabelle



Dålig vattenflaska?

Efterlyser tips på bra vattenflaska!

Idag på redaktionsmötet blev jag pikad av Johanna för min vattenflaska! Inte för att innehållet är grumligt eller för att det är citron i den – utan för att det är en PET-flaska som jag har ”återanvänt”. Vi har väl de flesta hört talas om det negativa med plast… Flaskan var märkt med nummer 1 i botten. För er som är intresserad av vad olika märkningar betyder kan ni läsa om det i artikeln: Dricker du din plast? Skaffa plastkoll.

Så min fråga till er läsare… (eller till nån vattenflasketillverkare eller dess marknadsavdelning he he…): Har ni några bra tips på var jag kan hitta en praktisk, bra, gärna snygg vattenflaska utan hormonstörande plast som jag kan ha med mig. Allra helst smal och greppvänlig!

Jag tror att det är många med mig som bär med sig en flaska med vatten om dagarna – och om inte bör ni göra det, framför allt nu när sommaren har kommit!
Och tillhör du skaran som har svårt att få i sig tillräcklig vätskemängd varje dag kan ni få bra tips på hur man gör i den här artikeln: 5 tips för att komma ihåg att dricka (rent) vatten i sommar

Mvh,
Daniel