Redaktionen

Zinkbrist eller inte?

IMG_20130125_154101

Det var frågan.. Efter tips från vår kära skönhetsbloggare Victoria om att man kan göra ett snabbt och enkelt zinktest har nu hela redaktionen gjort det 🙂 Mycket enkelt och spännande! Vi blandade en tesked Zink Drink med 3/4 dl vatten i en kanna. Därefter tog vi varsin liten hutt, gurglade i 10-15 sekunder och svalde sedan zinkvattnet och utifrån smaken utläste vi resultaten. Det kan tydligen göras i och med att smaklökarna styrs av enzymer som är zinkberoende.

Så här tolkar man resultaten:

1 Stark, motbjudande smak direkt efter intag betyder att personen har bra zinkvärde och zinkförråd.

2 Måttlig metallisk smak betyder måttlig zinkbrist

3 Något söt eller sträv smak betyder ganska långvarig eller allvarlig zinkbrist.

4 Smakar det vatten betyder det allvarlig och långvarig zinkbrist.

För de flesta av oss blev smaken som bäst något söt och sträv så det blir till att inhandla zink i helgen för oss alla.

Trevlig helg!

/Johanna

 


Testar våffelrecept..

Våffla

På redaktionen är vi i full gång med att testa våffelrecept. Jobbar på att ta fram det perfekta och godaste våffelreceptet som finns utan vetemjöl och socker. Det är inte lätt kan jag säga när man jämför med de jättegoda men också jätteonyttiga frasvåfflorna som finns att köpa som färdig mix. De här våfflorna som ni ser på bilden ligger dock mycket bra till 🙂

Det slutgiltiga receptet kommer presenteras i nästa nummer av tidningen och även här på hemsidan i lagom god tid till våffeldagen.

/Johanna


Glass med bara en ingrediens

Två bananglasskulor i vit skål
Idag är det fredag, vilket betyder att det alldeles snart är HELG! Jag älskar verkligen helgen alltså. Ofta känner jag att jag vill fira dess ankomst på något sätt. Idag ska jag göra det med hjälp av den här superenkla glassen. Det är en glass med bara en ingrediens: banan. Jag har velat prova den väldigt länge. Bara en ingrediens liksom? Halllå?! Såhär gör man:

Skala 2 mogna bananer. De får gärna vara fläckiga.
Skär dem i skivor.
Lägg skivorna på en tallrik och sätt in i frysen i 1-2 timmar.
Lägg i de frusna bananskivorna i en matberedare eller mixer.
Mixa tills du fått en krämig blandning.
Frys in i en lufttät förpackning tills hela glassen blivit fast. Klart!

Om man vill stila lite kan man lägga till någon eller några ingredienser och få en smaksatt glass. Kokos, jordgubbar eller mörk choklad är nog gott. Lägg i din smaksättning i slutet av glassmixningen. Själv tror jag att jag ska prova att smaksätta med salta jordnötter.

Rawfoodfamiljen har gjort en liknande glassvariant HÄR, kolla gärna in den också!

Trevlig helg!
/Lisa

Bild: thekitchn.com


Nässkölj med linsvätska?

Ja, jag var desperat och man tager vad man haver, sägs det ju.

Ska jag börja från början? Jo, när jag blir minsta lilla förkyld så sätter sig hela förkylningen på bihålorna. Jag låter galet sjuk (täbbt) och på jobbet tror alla att jag är värsta smittohärden, fast jag i själva verket är ganska frisk.

Nåja, nu i julas var jag inte ens sjuk men åkte längdskidor och snorade av kylan. Trots ett kilo papper (kändes det som, iallafall när jag skulle ta hem de använda) så fick jag ont i hela sidan av huvudet. Bihålorna.

Desperat, efter två dagars smärta, kommer jag att tänka på att nässköljning ska vara kanon. Men jag hade inga prylar. Till slut så kommer jag på den briljanta lösningen – linsvätska, den sorten som bara är saltlösning – den borde ju funka. Hällvänlig pip hade den ju också. Så jag skred till verket.

Efter min ”behandling” kändes det mycket bättre och morgonen därpå vaknade jag med ”friska” bihålor.

Men linsvätska blir ju dyrt i längden, nu när jag är fast för nässköljning, så nu har jag köpt en näsvän 🙂

Nose Buddy
/Malin

20130111-073922.jpg


Barn med ADHD

20130107-201725.jpg

Läser en intressant bok: Mat för barn med autism och ADHD

Jag önskar jag satt inne med dessa kunskaper när mina barn var små. För varför gav man dem godis och sånt som innehåller socker? Jag önskar jag hade varit mycket hårdare – eller snällare! För det är inte snällt att låta barnen proppa i sig socker, transfetter, tillsatser, kemikalier och diverse jox!

Men att idag, med snart två tonåringar, så känns det helt orimligt att börja ta bort detta och inte nog med det, boken beskriver även om att man ska ta bort gluten och komjölkprodukter.

Själv äter jag i stort sett så, lite ost kan slinka ner ibland. Och finncrisp (råg) äter jag. Och lite grädde i såsen. Men där är det stopp. Mer än så blir det nästan aldrig. Men även om jag tycker att det är enkelt så skulle denna kostomläggning ändra nästan allt i barnens mat.

Men om jag hade barn med svår ADHD eller autism så skulle väl läget vara ett annat. Då skulle jag långsamt försöka fasa ut dessa matvaror.

Boken skriver om studier där man följt 72 barn, 4-10-åringar, i Danmark, i två år. Barn som ätit mjölk- och glutenfri diet.
2 av 3 barn visade förbättringar.

Det alla kan göra för sina barn är att ge dem fiskolja, magnesium och zink samt undvika dessa e-nummer:
E102, E110, E122, E124, E129, E104, E211 och E620-625 samt aspartam E951.
/Malin