Redaktionen
Nypozin Active Spray mot min träningsvärk

Träningsvärk delux

Har du följt redaktionsbloggen sista veckan? Jag har tränat intensivt med hopprep under ett par dagar och nu kommer belöningen – träningsvärk! Japp, jag gillar träningsvärken, lite kvitto på något sätt. Mina vader har jobbat hårt så nu ska vi smörja dem. Jag brukar använda Linnex men idag så provar jag en nyhet, Nypozin Active Spray (jag gillar nyheter och prylar). En kylande gelspray.  Känns och luktar bra 🙂 Vilken lättnad.

Jag längtar till nästa träningspass!!

//Daniel


Avlusningsdagarna 5-7 februari 2016, NitFree luskam

Dags för avlusningsdagarna 5-7 februari 2016

Löss!

Japp, vi som har barn känner till de små djuren. Det känns inte som man blir av med dem, dom kommer snabbt tillbaka. Bara för att jag skriver om det nu så börjar det klia i huvudet. Känner ni igen er?

För tillfället så har vi inga löss hos oss men det är inte fråga om utan mer när det kommer. För det kommer. I morse uppmärksammade Tv4 Nyhetsmorgon en ny bok och hade en intervju med författaren Bengt-Erik Engholm. Han har skrivit en bok om löss och hur de sprids. Får se om vi får ett ex till redaktionen 😉 Jag hoppas ni tar er tid och tittar på klippet och uppmärksammar att det är snart dags för den stora avlusningsdagen 2016 så vi blir av med dem. Dela gärna informationen om avlusningsdagarna så alla föräldrarna kommer ihåg att göra det 🙂

Använd också en bra luskam, jag såg att Tilde de Paula Eby rekommenderade NitFree den är toppenbra, en likadan som jag har. Den finns i de flesta hälsokostbutikerna. Du kommer inte bara åt huvudlössen snabbt utan tar bort också själva lusäggen! Och passa då på att köpa lite tea tree oil och andra bra saker som jagar bort lössen. Har ni tips och tankar kring lössen så skriv gärna en kommentar efter att ni tittat på inslaget.

 


Vi lär säkert återkomma närmare avlusningsdagarna med nån artikel kring att avlusa sig på naturligt sätt utan kemikalier.

Mvh
Daniel


Hoppa hopprep som fettförbränning och kondition

Vinter och träning
I lördags var det ett fantastiskt väder med sol ute, så det blev på med löparskorna och ut i kylan. Men det är inte alltid så skönt att springa ute i kylan och att få ha turen med vackert väder. Eftersom jag har tränat kampsport förut, dock inte lika aktiv längre så har jag hoppat mycket hopprep i uppvärmning och så har jag också ett hopprep hemma. Så i går så tog jag fram hopprepet.

Hoppa hopprep
Jag har tidigare kört lite hopprep i samband med löpningen, att hoppa lite efteråt samtidigt lite trappträning. Tog faktiskt med hopprepet på löprundan och hoppade när jag stannade upp mellan varven. Jag är inte så mycket för gym även om jag skulle vilja köra lite där med. Men jag gillar explosivitetsträning, intervaller, rörlighet etc. Så hopprep passar mig, vilket jag gärna vill rekommendera till andra.

Igår gick jag ner i källaren, ville inte störa grannen under mig och så körde jag en timme. Hopprep är ganska underskattat, jag tror att det tillhör ett av de mest fettförbrännande och kaloriförbrännande man kan göra, väldigt bra all around träning.
Fördelen som jag ser det mot löpningen är att jag kör intensivt med små korta pauser och får in en koordination uthållighet och tajmingen med kroppen också. Jag googlade lite på hur mycket kalorier som hoppa hopprep förbränner och det ligger på 340 kalorier på 30 minuter, men jag antar att det är lite svårt att säga exakt. Exempelvis igår så hoppade jag i 60 minuter med minimalt med pauser. Grym cardioträning (kondition och pulsträning).
Idag känner jag av hela kroppen, framför allt axlar, rygg och ben vilket jag redan kände av igår direkt efteråt.

Enkelt och billigt
Man kan alltid ha med hopprepet överallt om man är på resande fot, man kan ha det hemma utan att det tar plats. Ett väldigt billigt träningsredskap. Du kan dessutom om du är lite odisciplinerad och vill ha en struktur att förhålla dig till så ladda ner en tabata timer. (Tabata: 20 sekunder max ansträngning följt av 10 sekunders vila. Detta repeteras 8 gånger, vilket blir totalt 4 minuter. För högintensivitetsträning.)

Jag hittade ett klipp från TV4 Nyhetsmorgon på YouTube:

Här är ett par amerikanska klipp också, de är duktiga på sälja in det 🙂

 

Lite varianter på hopp:

Med andra ord, att hoppa hopprep är inte bara för småtjejer 😉 Trots allt är hopprepet ett av boxarnas favoritövningar. Har du egna tankar om hopprep som träningsredskap eller andra tankar kring tips så skriv gärna en kommentar.

mvh
Daniel


Supersmoothie på nolltid, som att dricka en sallad!

Så här gör du snabbast en smoothie på greens!

Drick din supernyttiga sallad! Här kommer ett smoothietips på den snabbaste och enklaste smoothie. Även den mest late kommer tycka att detta är enkelt. Har du dessutom svårt för greens så kommer detta vara den perfekt för dig 🙂

Jag har endast två ingredienser:
1. Organic greens från Superfruit
2. Havremjölk från Oatly med mango och apelsin.

Det är allt!
Jag hällde upp typ 4 dl och sen två matskedar av greens i en shaker. Det går säkert att röra ner det med.

Jag har lite svårt att få i mig vetegräs, alger, chlorella och sånt men denna gick det hur bra och gott som helst. Just denna med Organic Greens är en blandning på gröna näringsrika gräs- grönsaks- och algpulver. Love it!!

Mvh
Daniel