Redaktionen
Fler läkare skriver ut D vitamin rapporterar SVT Aktuellt

Fler läkare skriver ut D-vitamin 

God morgon! Jag såg på nyheterna igår kväll, Aktuellt på SVT och tänkte rekommendera er att titta på ett av inslagen om D-vitamin.

Enligt inslaget så skrev det ut till 14.964 patienter för d-vitaminbrist. Idag 2015 skrivs det ut till 126.045 patienter som fått receptbelagt d-vitamin. (Sen kan jag personligen tycka att de d-vitaminerna på apoteket är skrattretande dåliga doser om man läser rekommendationer från forskare idag där alla pratar om 2.000IE som lägst.)

Det är ganska intressant hur läkarna har förändrat sin syn på D-vitamin och att behöva ta det som ett tillskott. Det är inte så många år sedan som läkare typ uttryckte att man ”dog av överdos” om man tog ett piller för mycket av D-vitamin pga fettlösligt. Det är en liten annan inställning idag… Vilka andra piller kommer läkarna att omvärdera de närmaste åren? Magnesium, zink, k2, Q10, gurkmeja…?

Titta gärna på inslaget. SVT Aktuellt 2016-09-28, 24 minuter in i sändningen:

http://www.svtplay.se/video/10474382/aktuellt/aktuellt-28-sep-21-00-textat?start=auto

Vill du läsa lite mer om D-vitamin så klicka dig vidare på dessa:

”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”

Därför behövs D-vitamin även på sommaren

D-vitaminet uppmärksammas med en egen dag

YouTube – Läkare föreläser om D-vitamin

Vad tyckte du om inslaget? Lämna gärna en kommentar 🙂

mvh
Daniel

 


Hälsoutmaningens första dagar

Tre hela ”hälsodagar” har gått och jag måste väl erkänna att jag inte är supernöjd med min prestation. Har legat mellan 34 och 42 poäng, det ska bli bättre! Jag lovar! Behöver bara planera och förbereda dagarna bättre. Det är väl det mycket handlar om över lag om man vill leva ett hälsosamt liv, att planera och göra aktiva val varje dag. De kategorier där jag samlat flest poäng på är i alla fall frukt och grönt och sockerfritt, det är punkter jag alltid försöker tänka på.

De kategorier där jag känner att jag kan förbättra mig är verkligen under näringsboost, mat och bra vanor. Har börjat redan idag faktiskt 🙂

Började dagen med en grön drink med spirulina, chlorella, vetegräs, spenat, mango, banan, kokosvatten, citron, lime och kokosolja. Testade att ha i lite färsk basilika också, blev supergott!

olika gröna pulver i mixer

glas med grön drink

Sen förberedda jag en chiapudding till mellanmål och har handlat nya D-vitaminkapslar. Mina tog slut samma dag som utmaningen började.

glasburk med chiapudding toppat med bär

burk med chiapudding och sked

burk med d-vitaminkapslar

Ska verkligen bli bättre på att ta mina tillskott, inte bara D-vitaminen. Försöker slänga ner så mycket som möjligt i mina smoothies men det som är i pillerform måste jag bli bättre på att ta regelbundet.

Så mina mål för resten av hälsoutmaningen (och resten av livet såklart :)) är följande:

  • Bli bättre på att ta mina tillskott
  • Byta ut mina plastmatlådor till glaslådor
  • Äta mer vegetariskt
  • Dricka mer vatten
  • Träna mer och framförallt hela kroppen (även om jag är stolt över att jag fått till regelbunden träning minst 3 dagar/vecka)
  • Stretcha även träningsfria dagar

 

Hej så länge!
/Johanna


Intressant läsning

Läste nyss i sydsvenskan att Livsmedelsverket ser över de 10 år gamla och förlegade kostrekommendationerna som finns idag. En mycket glädjande nyhet tycker jag! Hoppas att de nya rekommendationerna som kommer är något att ha bara.

De verkar iallafall som att de är eniga om att vi norbor får i oss alldeles för lite D-vitamin. Gillar också att de ska satsa på att förmedla vikten av att välja kvalitativa livsmedel för det är någonting som många behöver lära sig. Många är så insnöade på att om man bara äter varierat så får man i sig alla de näringsämnen man behöver. Problemet är bara att många äter varierad skräpmat (bestående av halfabrikat och liknande) där näringen så gott som lyser med sin frånvaro.

Här är länken för dig som vill läsa hela artikeln:
http://www.sydsvenskan.se/sverige/mer-d-vitamin-foresprakas-i-nya-kostraden/

I eftermiddag bär det av ner till Kalmar för lite kräftskiva hos svärföräldrarna. Ska bli mysigt! Hoppas på sol och bra väder också så att man kan passa på att lapa lite D-vitamin innan det är för sent.

Önskar alla en riktigt trevlig helg!

/Johanna

 


Intressant om D-vitamin

Det pratas just nu väldigt mycket om D-vitamin och hur vanligt det är med D-vitaminbrist i Sverige. Man tog upp det i tv4s morgonsoffa för någon vecka sedan, man kan läsa om det i var och varannan tidning och vilka man än pratar med så har alla någonting att säga. De flesta jag har pratat med tycker nog att man behöver tillföra extra D-vitamin under höst och vinter men jag har även hört några som  har tyckt sig äta tillräckligt varierat för att inte behöva ta något tillskott. Däribland min svärfar 🙂

Själv äter jag 50 mcg D-vitamin dagligen och en varierat kost.

Till er som tycker att ni inte behöver D-vitamintillskott:

Under sommaren när solen är som starkast behöver vi dagligen blotta vår hud i 20 minuter för att ladda våra D-vitamindepåer fullt. Detta motsvarar 250 mcg.

Att dagligen äta 250 mcg D-vitamin från D-vitaminrika livsmedel skulle innebära

2 kg lax= 250 mcg D-vitamin

55 liter mellanmjölk = 250 mcg D-vitamin

50 multivitamintabletter á 5 mcg D-vitamin = 250 mcg D-vitamin

830 g ål= 250 mcg D-vitamin

284 ägg = 250 mcg D-vitamin

Det är rätt mycket lax, mjölk och ägg man behöver äta. Men kul att få perspektiv på saker och ting..

/Johanna