Redaktionen

Dagens tre bästa

Dagens tre bästa, än så länge är:

1, Har äntligen fått tag i matlådor i glas. De jag har velat köpa på Ikea har varit slutsålda ett tag men nu hade de kommit in igen. Även om jag inte är glad över att ha fått vänta på dom så är det ju kul att fler vill ha plastfria matlådor. Dock är ju locket i plast, men det känns inte som att de kommer i kontakt med maten lika mycket, och man tar ju av det när man värmer maten.

matlådor i glas

2. Jag fick till en supergod smoothie i morse, lite godare än vanligt. Hade i en dryck med sura körsbär som ska vara så himla nyttigt. Bra för hjärtat, som återhämtning efter träning, för sömnen samt vid gikt och reumatism. Läs mer om superbäret här.

glas med smoothie

3. Jag har en bukett med världens finaste tulpaner hemma. Älskar blommor! Dom gör mig glad 🙂

bukett med tulpaner och vaxblommor

Vad har gjort dig glad idag?

/Johanna


Färgglad frukost!

Två veckor in i hälsoutmaningen. Are you still going strong? Jag gör fortfarande mitt bästa – även om jag ibland varit lite lat med att räkna ut mina poäng. Hur går det för er?

Frukost grön smoothie och citronvatten

 

Ovan är en bild på min frukost i morse: ljummet citronvatten med gurkmeja, honung och kanel plus grön smoothie. Ja, det ni ser i mixern är en grön smoothie som inte blivit ”mixad” än.  Hur som helst: Mmm! 🙂

Det är kanske svårt att se vad den innehåller så här får ni ingredienslistan…

Morgonens gröna smoothie:
Chiafrön, nässelpulver, kallpressad kokosolja, ingefära, vatten, vetegräs, avokado, ekologisk selleri, lingon, blåbär, havtorn, rödkål, ekogurka, ekobanan, ekoäpple, eko-babyspenat, apelsinjuice – utan tillsatt socker.

Jag varierar ingredienserna i smoothien nästan varje dag. Ibland bär, ibland inte, ibland ingefära eller lite chili flakes, ibland inte. Chili kan förresten rekommenderas, sjukt gott när det hettar lite. 🙂

Och så några minuters huvudstående på detta. Min tvååriga son tycker alltid att det är lika roligt att försöka välta mig. 🙂

/Isabelle


Raw snickershjärtan till kärestan – eller mellomyset!

Raw snickershjärtan till mellomyset!

Här är ett litet tips till alla hjärtans dag – eller som mello-mys-snacks. Inte minst till alla er som kör Kureras 21 dagar långa hälsoutmaning och letar efter något lite nyttigare. Det här receptet är helt tillsatsfritt, utan gluten, mejeriprodukter och raffinerat socker.

Till er som inte har någon käresta finns det andra nära och kära som säkert blir glada över att bli uppmärksammade/få en hjärtformad dessert. Inte minst har du själv säkert förtjänat lite uppskattning. Det har vi ofta en förmåga att glömma, eller hur? Att vi också är viktiga.

Här kommer receptet:

Botten
2,5 dl nötter (jag använde mandlar, valnötter och paranötter. Har även testat med cashews istället för paranötter, vilket också är gott)
2 dl urkärnade dadlar
2 dl riven kokos

Gör så här: Mixa nötter i matberedare i cirka 15 sekunder. Häll i dadlar och kokos och fortsätt mixa. Skopa över smeten i valfri form med bakplåtspapper på botten. Förvara i frysen.

Karamell-lager
2 dl dadlar (blötlägg dem gärna 20 min innan)
Cirka 1-2 teskedar ekologisk kokosolja (jag föredrar Holistics kallpressade)
1 tesked vaniljextrakt (eller vaniljpulver – jag använder äkta Bourbon vanilj)
0,5 dl hackade nötter (jag använde mandlar och naturella jordnötter – saltade går också bra men skippa då det extra saltet nedan)
Cirka 0,5 dl vatten
En nypa rosa Himalayan salt (utan tillsatser)

Gör så här: Mixa i matberedare, häll i vattnet sakta. Kör tills lent. Häll i nöthacket på slutet och blanda runt med sked. Häll smeten över bottnen och sätt tillbaka formen i frysen.

Chokladöverdrag
1-1,5 dl kokosolja (samma som ovan)
3-6 matskedar kakao (din smak avgör)
4 teskedar valfri sötning – till exampel honung eller Agavesirap (jag använder oftast Agave)
En nypa rosa Himilayian salt (eller två!)
3-4 matskedar vatten
Jordnötter – naturella eller saltade (som garnering)

Gör så här: Mixa i matberedare till lent. Häll sakta i vattnet. Bred över karamell-lagret och ”sprinkla” nötterna på toppen. Sätt tillbaka in i frysen en timme eller så – tills det hårdnat lite.

Servera med bär eller raw bananglass. I glassen på bilden till höger längst upp har jag i lingon och röda vinbär istället för citron och ingefära som i receptet. Men bananglass, sk ”nice cream” går att variera i oändlighet. Ha till exempel i kakao, havtorn, mango, jordgubbar, hallon eller blåbär. Och kom ihåg att även juice från rödbeta eller granatäpple kan vara roligt att använda i raw efterrätter eftersom det ger en väldigt fin färg.

Trevlig kväll!
/Isabelle


Bra hälsoutmaningsdag idag

En bra utmaningsdag än så länge.

Började morgonen med ett träningspass på gymmet, det gick sådär, men jag är ändå glad att jag gick dit och gjorde mitt bästa.

Sen blev det en supergod smoothie med rödbeta, blåbär, hallon, acai, banan och hampaprotein till frukost. Basen bestod, som nästan alltid i mina smoothies, av ägg och kokosvatten.

glas med rosa smoothie toppad med chiafrön och hallon

Jag har ätit en ekologisk rawfoodbar till mellanmål och en vegetarisk lunch. Kikärtsgryta med kålsallad till. Sen blev det en chiapudding med banan och gojibär till mellanmål.

Jag och kollegan har även testat en ny frukt – kvittenfrukt – som också min favorit-ansiktskräm innehåller.

kvittenkräm och kvittenfrukt

Påminde om ett äpple, men inte riktigt lika gott. Sen var man tvungen att banka på den innan man skar upp den. Tydligen för att fruktsaften skulle frigöras, men den var ganska torr i alla fall. Kanske inte bankade tillräckligt hårt, men det var svårt att banka med en glasvas.

bankar på kvittenfrukt med glasvas

kvittenfrukt delad i två delar

Snart är det dags att åka hem och ta mina D-vitaminer, omega-3-kapslar och allt annat som jag glömde i morse. Ska försöka ta mig ut på en liten kvällspromenad också. Får se exakt hur många poäng det blir idag men det känns som att jag ligger ganska bra till än så länge i all fall.

Ha en fin kväll!
Johanna


Gårdagens 3 bästa händelser…

…var bland annat denna:

hemmagjord pennburk med färgglada pennor i

En egengjord pennburk med färgglada textpennor som jag fick av min snälla kollega Malin, jag brukar alltid sno hennes pennor 😉

Sen blev jag superglad när jag kom hem till ett nystädat hem med maten på bordet och massor med tända ljus. Har världens bästa sambo!

Och dessutom fick jag en timmes välbehövd massage vilket också kvalar in på topp-3-bästa-händelserna för dagen..

Idag har jag sett/ser fram emot myslunch med en gammal kollega, god fredagsmiddag med min sambo och min goda chiapudding som jag ska äta till mellanmål.

Att summera dagens bästa händelser och vad man ser fram emot med dagen man har framför sig gör verkligen att man känner sig mycket positivare och gladare 🙂

/Johanna

 


Hälsoutmaningens första dagar

Tre hela ”hälsodagar” har gått och jag måste väl erkänna att jag inte är supernöjd med min prestation. Har legat mellan 34 och 42 poäng, det ska bli bättre! Jag lovar! Behöver bara planera och förbereda dagarna bättre. Det är väl det mycket handlar om över lag om man vill leva ett hälsosamt liv, att planera och göra aktiva val varje dag. De kategorier där jag samlat flest poäng på är i alla fall frukt och grönt och sockerfritt, det är punkter jag alltid försöker tänka på.

De kategorier där jag känner att jag kan förbättra mig är verkligen under näringsboost, mat och bra vanor. Har börjat redan idag faktiskt 🙂

Började dagen med en grön drink med spirulina, chlorella, vetegräs, spenat, mango, banan, kokosvatten, citron, lime och kokosolja. Testade att ha i lite färsk basilika också, blev supergott!

olika gröna pulver i mixer

glas med grön drink

Sen förberedda jag en chiapudding till mellanmål och har handlat nya D-vitaminkapslar. Mina tog slut samma dag som utmaningen började.

glasburk med chiapudding toppat med bär

burk med chiapudding och sked

burk med d-vitaminkapslar

Ska verkligen bli bättre på att ta mina tillskott, inte bara D-vitaminen. Försöker slänga ner så mycket som möjligt i mina smoothies men det som är i pillerform måste jag bli bättre på att ta regelbundet.

Så mina mål för resten av hälsoutmaningen (och resten av livet såklart :)) är följande:

  • Bli bättre på att ta mina tillskott
  • Byta ut mina plastmatlådor till glaslådor
  • Äta mer vegetariskt
  • Dricka mer vatten
  • Träna mer och framförallt hela kroppen (även om jag är stolt över att jag fått till regelbunden träning minst 3 dagar/vecka)
  • Stretcha även träningsfria dagar

 

Hej så länge!
/Johanna


Idag startar hälsoutmaningen

ÄNTLIGEN startar hälsoutmaningen! 🙂
21 hälsosamma dagar där vi dagligen gör små förändringar som har stor betydelse för hälsan. Följ oss här i bloggen, på vår instagram samt på vår facebooksida.

tidningsuppslag med hälsoutmaningen

Vill du vara med?? Läs mer om hälsoutmaningen och hur du går tillväga här.

Så här startade jag (Johanna) min hälsoutmaning efter ett riktigt bra benpass på gymmet:

smoothieingredienser

bur med ekologisk gurkmeja

Det blev en supergod smoothie med massor med nyttigheter i. Kokosvatten, ägg, mango, banan, passionsfrukt, nyponpulver, Super Booster V 2.0, baobab, havtornspulver, gurkmeja, gojibär, citronjuice och risprotein. Så mitt fruktintag är nog tillgodosett i alla fall 🙂

Här är resultatet.

gul smoothie med gojibär

Hoppas ni alla får en bra start på hälsoutmaningen!
Hej så länge!
/Johanna