Redaktionen
Supersmoothie på nolltid, som att dricka en sallad!

Så här gör du snabbast en smoothie på greens!

Drick din supernyttiga sallad! Här kommer ett smoothietips på den snabbaste och enklaste smoothie. Även den mest late kommer tycka att detta är enkelt. Har du dessutom svårt för greens så kommer detta vara den perfekt för dig 🙂

Jag har endast två ingredienser:
1. Organic greens från Superfruit
2. Havremjölk från Oatly med mango och apelsin.

Det är allt!
Jag hällde upp typ 4 dl och sen två matskedar av greens i en shaker. Det går säkert att röra ner det med.

Jag har lite svårt att få i mig vetegräs, alger, chlorella och sånt men denna gick det hur bra och gott som helst. Just denna med Organic Greens är en blandning på gröna näringsrika gräs- grönsaks- och algpulver. Love it!!

Mvh
Daniel


Dagens tre bästa

Dagens tre bästa, än så länge är:

1, Har äntligen fått tag i matlådor i glas. De jag har velat köpa på Ikea har varit slutsålda ett tag men nu hade de kommit in igen. Även om jag inte är glad över att ha fått vänta på dom så är det ju kul att fler vill ha plastfria matlådor. Dock är ju locket i plast, men det känns inte som att de kommer i kontakt med maten lika mycket, och man tar ju av det när man värmer maten.

matlådor i glas

2. Jag fick till en supergod smoothie i morse, lite godare än vanligt. Hade i en dryck med sura körsbär som ska vara så himla nyttigt. Bra för hjärtat, som återhämtning efter träning, för sömnen samt vid gikt och reumatism. Läs mer om superbäret här.

glas med smoothie

3. Jag har en bukett med världens finaste tulpaner hemma. Älskar blommor! Dom gör mig glad 🙂

bukett med tulpaner och vaxblommor

Vad har gjort dig glad idag?

/Johanna


Bra hälsoutmaningsdag idag

En bra utmaningsdag än så länge.

Började morgonen med ett träningspass på gymmet, det gick sådär, men jag är ändå glad att jag gick dit och gjorde mitt bästa.

Sen blev det en supergod smoothie med rödbeta, blåbär, hallon, acai, banan och hampaprotein till frukost. Basen bestod, som nästan alltid i mina smoothies, av ägg och kokosvatten.

glas med rosa smoothie toppad med chiafrön och hallon

Jag har ätit en ekologisk rawfoodbar till mellanmål och en vegetarisk lunch. Kikärtsgryta med kålsallad till. Sen blev det en chiapudding med banan och gojibär till mellanmål.

Jag och kollegan har även testat en ny frukt – kvittenfrukt – som också min favorit-ansiktskräm innehåller.

kvittenkräm och kvittenfrukt

Påminde om ett äpple, men inte riktigt lika gott. Sen var man tvungen att banka på den innan man skar upp den. Tydligen för att fruktsaften skulle frigöras, men den var ganska torr i alla fall. Kanske inte bankade tillräckligt hårt, men det var svårt att banka med en glasvas.

bankar på kvittenfrukt med glasvas

kvittenfrukt delad i två delar

Snart är det dags att åka hem och ta mina D-vitaminer, omega-3-kapslar och allt annat som jag glömde i morse. Ska försöka ta mig ut på en liten kvällspromenad också. Får se exakt hur många poäng det blir idag men det känns som att jag ligger ganska bra till än så länge i all fall.

Ha en fin kväll!
Johanna


Idag startar hälsoutmaningen

ÄNTLIGEN startar hälsoutmaningen! 🙂
21 hälsosamma dagar där vi dagligen gör små förändringar som har stor betydelse för hälsan. Följ oss här i bloggen, på vår instagram samt på vår facebooksida.

tidningsuppslag med hälsoutmaningen

Vill du vara med?? Läs mer om hälsoutmaningen och hur du går tillväga här.

Så här startade jag (Johanna) min hälsoutmaning efter ett riktigt bra benpass på gymmet:

smoothieingredienser

bur med ekologisk gurkmeja

Det blev en supergod smoothie med massor med nyttigheter i. Kokosvatten, ägg, mango, banan, passionsfrukt, nyponpulver, Super Booster V 2.0, baobab, havtornspulver, gurkmeja, gojibär, citronjuice och risprotein. Så mitt fruktintag är nog tillgodosett i alla fall 🙂

Här är resultatet.

gul smoothie med gojibär

Hoppas ni alla får en bra start på hälsoutmaningen!
Hej så länge!
/Johanna


Tips mot förkylning

Det är VÄÄLDIGT många som är förkylda nu och så var även jag för några veckor sedan. Det händer som tur är inte så ofta, men jag har ändå några riktigt bra tips som jag tänkte dela med mig av. Tips som gör att förkylningen inte känns lika jävlig och går över fortare.

Tips 1: VILA! Har man en infektion i kroppen så behöver man vila. Vilket innebär att man även får hoppa över träningen.

Tips 2: Undvik socker, mejeriprodukter och andra livsmedel som är slembildande.

Tips 3: Har du ont i halsen – ta Kan Jang och/eller Colizin. Kan Jang innehåller slemlösande och immunförsvarstärkande örter medan Colizin ger bra lindring när det river i halsen samt innehåller zink som är bra för immunförsvaret. Riktigt bra båda två!
bild 4
bild 2Tips 4: Är du täppt i näsan eller har problem med bihålorna – ta Sinupret. Den innehåller örter som verkar avsvällande och ger symptomlindring i näsa och bihålor. Själv är jag beroende av dessa tabletter eftersom jag inte kan använda nässpray längre. Har nämligen överanvänt nässpray i min ungdom och så fort jag börjar så är jag fast och behöver använda det i månader. Sinupret är dock inte lika snabbverkande som nässpray men tar man tabletterna regelbundet under dagen så tycker jag att den värsta nästäppan försvinner.

Tips 5: Se till att du får i dig ordentligt med näring. Har du ingen matlust är smoothies ett perfekt sätt att få i sig bra näring på. Boosta gärna smoothien med gojibär, nyponpulver eller vad du nu har för superfoods där hemma. Allt som är rikt på stärkande vitaminer, mineraler och antioxidanter är bra. Så här såg min smoothie ut när jag var krasslig. God var den också! 🙂
bild 1Tips 6: Drick ordentligt, gärna något gott örtte eller bara ljummet vatten med ingefära och manuka-honung. Det gör susen!

Hoppas att tipsen kan komma till nytta! Själv hann jag knappt bli sjuk innan jag var frisk igen 😉

/Johanna


Vi jobbar stenhårt..

..med nästa tidning som går till tryck på onsdag. Ett härligt, extra tjockt sommarnummer med mycket läsvärt. Bland annat skönhetstips från Yvonne Ryding, recept på 4 läckra sommardesserter och en exklusiv intervju med Sigrid Bernson från Let´s Dance.

För att orka med har vi boostat med smoothies och hälsodrinkar hela dagen! Så de där fem portionerna frukt och grönsaker man ska få i sig dagligen har vi fått i oss med råge. Sen har vi självklart spetsat drinkarna med lite superfoods; Acaijuice, Tranbärsjuice och Mighty Greens. Känns bra!

Hallondrink med tranbär

Tranbärsdricka

Nu tar vi på redaktionen helg!

Önskar en trevlig sådan!

/Johanna, Malin, Lisa och Emma