rödkål

Studie: Rödkål får positiva hälsoeffekter ihop med fet mat

Fakta

Mer kålrelaterad läsning?
• Så äter du dig friskare med supermat
• 19 kolhydratsnåla alternativ till pasta, potatis och ris
• Håll dig frisk med kål
• Kål ger skydd mot radioaktiv strålning

Familjär hyperkolesterolemi
Frekvensen av familjär hyperkolesterolemi är 0,2-0,5 % i populationen. Dessa patienter har typiskt plasmakolesterol i intervallet 8-12 mmol/l. Ofta förekommer hjärtsjukdom i unga år i den närmaste släkten. Den kraftigt ökade risken behandlas av vården vanligen via att statinbehandling startas tidigt.
Det går dock även att sänka sina kolesterolvärlden utan statiner på helt naturligt sätt, läs mer här.
Källor: Catapano et al 2011, Nordestgaard et al 2013 via Internetmedicin.se samt Kurera.

Symtom
• Hyperkolesterolemin som sådan ger sällan några symtom.
• Vid uttalad hyperkolesterolemi sker inlagring av kolesterol i senor och hud vilket manifesterar sig som senxantom och xantelasma.
• I övrigt manifesterar sig hyperkolesterolemi framför allt i form av aterosklerosrelaterade sjukdomar såsom hjärtinfarkt, angina pectoris och claudicatio intermittens.
Källa: Internetmedicin.se

Åt du rödkål till den feta maten under jul? Vad bra. 
Ny forskning på möss tyder nämligen på att rödkål kan ha särskilt gynnsamma egenskaper i samband med fettrik kost.

Den här artikeln hade förstås passat ännu bättre innan jul, men den som gillar kostfrågor – eller feta såser – kan säkert att finna informationen intressant ändå.
Äter du mycket fett kan det vara idé att lägga på en portion rödkål också. I en studie på möss har forskare nämligen sett att små färska bladskott (i studien omnämnt som mikrogrönt*) av rödkål i kombination med fet mat delvis minskade både viktuppgång och fettinlagringar i levern.
Möss som åt lika mycket av samma feta kost men inte i kombination med rödkål, gick upp mer i vikt och lagrade in mer fett i organen.

► Läs mer: Lingon stoppar de negativa effekterna av fet kost

 

Intressant för att motverka sjukdomar i lever, hjärta och kärl
Den här studien är gjord på möss och man vet därför inte om effekterna är de samma på människa, rapporterar Sveriges radios Vetenskapsradion. Vore det så skulle detta vara intressant bland annat när det gäller att motverka sjukdomar i lever, hjärta och kärl, resonerar forskare som Vetenskapsradion pratat med.

I studien beskriver forskarna hur upptäckten kan hjälpa vid bland annat sjukdomen hyperkolesterolemi. Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken både i Sverige och i USA, och hyperkolesterolemi är en stor riskfaktor. Familjär hyperkolesterolemi (FH) är en av våra vanligaste allvarliga ärftliga sjukdomar. Vid hyperkolesterolemi föreligger förhöjda nivåer av kolesterol i plasma, vilket nästan alltid är orsakat av höga nivåer av LDL-kolesterol, förklarar sidan internetmedicin.se.
Något som alltså forskarna upptäckt sänks av kombinationen fet kost och rödkål. Men små bladskott av rödkål fungerar bättre än den rödkål som fått mogna färdigt, rapporterar forskarna.

Minskade viktökningen från fettrik kost och sänkte LDL
I den aktuella studien slumpades fem veckor gamla hanmöss till sex olika utfodringsgrupper. Den första gruppen fick fettsnål kost, grupp två fettrik kost, grupp tre fettsnål i kombination med små bladskott av rödkål (så kallad mikrogrönt), grupp fyra fick fettsnål kost plus mogen röd kål, grupp fem fick en fettrik kost och skott från rödkål (mikrogrönt) och den sjätte gruppen fick en fettrik kost plus mogen rödkål. Mössen var på sina respektive dieter under åtta veckor. Forskarna fann att mikrogrönt från rödkål minskade viktökningen från en fettrik kost. Dessutom sänkte rödkålsskotten LDL-kolesterolet betydligt och minskade leverkolesterolvärden och dämpade inflammatoriska cytokiner i levern.

”Mikrogrönt mer näringstäta än sina mogna motsvarigheter”
Forskarna beskriver i sin rapport följande:
”Mikrogrönt av en mängd olika grönsaker och örter har rapporterats vara mer näringstäta än deras mogna motsvarigheter. Men lite är känt om hur effektiva mikrogrönt i att påverka lipid- och kolesterolnivåer. Men det finns lite information om dess effektivitet på lipider (fetter. Reds. anm.) och kolesterolnivåer.”

”Kan förhindra hyperkolesterolemi”
Forskarna skriver följande om resultaten:
”Befolkningsstudier, samt djur- och interventionsstudier, stödjer teorin att en mängd olika grönsaker som ett sätt att minska risken för hjärt-kärlsjukdom genom modulering av hyperkolesterolemi.  Dessa data tyder på att mikrogrönt kan modulera viktökning och kolesterol-metabolism och skydda mot hjärt-kärlsjukdom genom att förhindra hyperkolesterolemi.”

► Läs också: Linda Lampenius: ”LCHF-livsfarlig diet för oss med familjär hyperkolesterolemi”

Av Isabelle G Hedander

* Mikrogrönt, även ibland kallas för mikroblad eller micro leaf, är ett annat ord för skott med små blad.

Referens: Haiqiu Huang et al, 2016. Red Cabbage Microgreens Lower Circulating Low-Density Lipoprotein (LDL), Liver Cholesterol, and Inflammatory Cytokines in Mice Fed a High-Fat Diet. J. Agric. Food Chem., 2016, 64 (48), pp 9161-9171 DOI: 10.1021/acs.jafc.6b03805

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Mer kålrelaterad läsning?
• Så äter du dig friskare med supermat
• 19 kolhydratsnåla alternativ till pasta, potatis och ris
• Håll dig frisk med kål
• Kål ger skydd mot radioaktiv strålning

Familjär hyperkolesterolemi
Frekvensen av familjär hyperkolesterolemi är 0,2-0,5 % i populationen. Dessa patienter har typiskt plasmakolesterol i intervallet 8-12 mmol/l. Ofta förekommer hjärtsjukdom i unga år i den närmaste släkten. Den kraftigt ökade risken behandlas av vården vanligen via att statinbehandling startas tidigt.
Det går dock även att sänka sina kolesterolvärlden utan statiner på helt naturligt sätt, läs mer här.
Källor: Catapano et al 2011, Nordestgaard et al 2013 via Internetmedicin.se samt Kurera.

Symtom
• Hyperkolesterolemin som sådan ger sällan några symtom.
• Vid uttalad hyperkolesterolemi sker inlagring av kolesterol i senor och hud vilket manifesterar sig som senxantom och xantelasma.
• I övrigt manifesterar sig hyperkolesterolemi framför allt i form av aterosklerosrelaterade sjukdomar såsom hjärtinfarkt, angina pectoris och claudicatio intermittens.
Källa: Internetmedicin.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.