Glad mörkhårig tjej

Så enkelt blir du lyckligare

Vill du bli lyckligare och mer tillfredsställd med ditt liv? Det inte så svårt som vi(ssa) tror.
Här är 12 enkla tips som kommer att förändra ditt liv.
Förutsättningen är förstås att du faktiskt tillämpar dem…

…Det bästa är att tipsen varken är tråkiga eller tidskrävande.

12 tips för att bli lyckligare:

1. Gör saker för andra (och upplev saker)
Ett av de bästa råden att bli lyckligare och uppleva att man lever ett rikare liv är enligt forskningen att hjälpa andra.
Den tid forskare kommit fram till att vi borde ägna åt att hjälpa våra medmänniskor på ett eller annat sätt är 100 timmar per år, två timmar i veckan. Pengar och tid spenderat på upplevelser och andra människor bringar mycket mer lycka och tillfredsställelse än att shoppa materiella ting till oss själva.

 

2. Skratta!
Ingen kommer någonsin ångra att de skrattade för mycket i livet.
Och skratt och glädje är smittsamt så börjar du är chansen att du sätter igång en kedjereaktion i din omgivning. Och det lär du inte heller bli mindre lycklig av. Håll aldrig tillbaka ett skratt som vill ut. Skratta åt allt som gör livet roligt – och le mot alla (nå ja) du möter. Det finns massor av forskning som visar att skratt både håller oss friskare och blir positivare som människor, skriver Expressen.

3. Sluta kolla mobilen – var närvarande i nuet
Låt hjärna och sinne vila från din mobil – lev mer här och nu. När impulsen att kolla av den kommer, håll emot. Du kommer att ha abstinens först men snart kommer du att känna ett nytt lugn, mindre stress och en ny sorts frihet.

4. Andas djupare andetag – och ge dig själv positiva budskap
Sitt bekvämt och andas naturligt – men koncentrera dig på hur du andas. Vid varje in- och utandning repeterar du inombords orden ”in” och ”ut”. Vandrar tankarna i väg, låt det hända utan att döma dig själv, men gå sedan tillbaka till koncentrationen.
Repetera gärna frasen ”Jag kommer att bli lycklig, jag kommer att känna frid”. Affirmationer har en större inverkan än du tror.

5. Vakna i lugn och ro – utan digitalt brus eller ett autobahn av tankar 
Läs inte mejlen, kolla inte Facebook eller TVn eller radion så fort du vaknar. Det kan låta som det är lättare sagt än gjort – men tio minuter räcker. Sitt bara lugnt med en kopp te eller kaffe. Tänk, finurla – och samla energi för resten av dagen.

6. Lyssna inåt
I bland är vi så inne i att bara ”rusa fram” att vi glömmer ta oss tiden till att lyssna till vad vår kropp, sinne och själ säger till oss. Sitt bekvämt, blunda och andas djupt samtidigt som du frågar dig själv vad du egentligen vill. Fråga dig själv flera gånger utan att känna att du måste ha ett svar. Svaret kommer när du är redo. Glöm inte att lyssna.

7. Torrborsta dig – och bli mer avstressad
Torrborsta hela din kropp (utom känsliga ställen som hals, dekolletage och ansikte) för bättre cirkulation, lenare hud, mindre stress och ger ett större inre lugn. Innan nästa dusch kan du börja vid fötterna och arbeta dig uppåt. Borsta med långa raka drag i riktning mot hjärtat. Varje drag bör ta två sekunder.

8. Planera en resa eller ledighet – hemligheten är att längta
Bara genom att planera en ledighet eller resa kan hjälpa till att förbättra din lycka.
Den högsta peaken av lycka kom just under planerandet av ledighet, om så bara för en kväll. Det visade en studie publicerad i Applied Research in Quality of Life.
Allt handlar om förväntan och bara genom att sen titta på det planerade datumet i kalendern kan få dig glad en dålig dag.

9. Sov mörkt och svalt
Temperaturen i sovrummet bör ligga mellan 18 och 21 grader. Ett svalt sovrum minskar kroppstemperaturen vilket är nödvändigt för att framkalla en vilsam och oavbruten sömn. Se också till att hålla ssovrummet bläckmörkt eftersom det gör att du kan sova bättre och djupare hela natten. Du kan till och med använda en svart eltejp för att täcka över eventuell ljusavgivande elektronik.

10. Ha ett öppet sinne
Tillåt din hjärna att vara snäll och öppen för nya idéer. Uppmuntra din hunger för kunskap, och lär dig att det aldrig kommer att komma en dag där du inte kan lära dig mer. Och döm inte. Försök alltid att sätta dig in i den andres skor. Inse att ingen bär samma börda som någon annan och vi måste alla arbeta för att övervinna och lära oss av varje dag.

11. Visa kärlek
För att verkligen visa människor att du älskar dem, rör vid dem. Ge stora kramar. Kyss din älskade länge så att du går in med hela kroppen och glömmer allt annat. Känn och existera fysiskt med andra. Tillbringa mer tid med vänner och familj. Det kommer påverka din lycka. Även för introverta.

12.Träna din hjärna
Skriv ned tre saker som du är tacksam för varje kväll. De kan vara små, som en god kopp kaffe, eller stora, som att du fått stöd av din familj. Att påminna sig om bra saker varje kväll har ett stort inflytande på vårt välmående. Sök det positiva i livet och dela det med andra. Träna din hjärna precis som din kropp.

Källa: Expressen.se, Prevention.com, Huffington Post, Inc.com

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

humlor i blomma

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.

Anders Axelsson

Värken i fingerlederna botades med norsk fiskolja!

Värk

Anders Axelsson hade så ont fingerlederna att han inte kunde öppna mikrovågsugnen. Efter läkarbesök där psoriasisartrit misstänktes letade Anders själv efter lösningar och hittade ett tips att omega-3 från en speciell norsk fiskolja skulle kunna hjälpa honom. Vilket det gjorde!

händer som smörjer in sig

Tips för fina vårhänder

Skönhet

Nu går vi mot ljusare och varmare tider men än kan händerna kännas torra och fnasiga. Det är inte konstigt eftersom de under flera månader varit utsatta för kyla och vinterväder. Det har blivit läge att ge dina händer lite extra kärlek för att komma ikapp och möta våren lena och mjuka. Här får du några tips på hur.

dator som förvandlats till fruktkiosk med varukorg ståendes på tangentbordet

Allt fler handlar mat på nätet

Allmänt

Mer än dubbelt så många handlar mat på nätet jämfört med förra året, vilket gör att de hamnar på en femteplats över de mest näthandlade varorna. I topp ligger mode, skönhet- och hälsoprodukter. Det visar nya konsumtionsrapporten E-barometern.

Hannah Gustafsson

Mensvärken försvann med bidrottningsgelé

Naturlig hälsa

P-piller, p-spruta och olika mediciner. Hannah har provat mycket för att bli av med sin fruktansvärda mensvärk, men ingenting har fungerat. För att klara av vardagen har hon ätit smärtstillande i flera år. Men – plötsligt hittade hon lösningen som hon gett upp hoppet om – och på bara tre månader var smärtorna borta.

Montage med barn som håller en jord med hus och föroreningar i bakgrunden

Ny WHO-rapport: 1,7 miljoner barn dör varje år av förorenade miljöer

Eko/miljö

En fjärdedel av de barn under fem år som avlider gör det till följd av ohälsosamma eller förorenade miljöer. Dessa miljöer – som kan orsaka bland annat diarré, malaria, lunginflammation och en mängd andra sjukdomar – uppges varje år döda så många 1,7 miljoner barn. Barn som egentligen borde ha fått leva. Det handlar framför allt om smutsigt vatten och luftföroreningar, passiv rökning och dålig hygien. Det visar en rapport från Världshälsoorganisationen (WHO). "En förorenad miljö är en dödlig miljö för barn. Deras organ och immunsystem, som är under utveckling, gör dem särskilt sårbara för smutsig luft och smutsigt vatten", säger WHO:s generaldirektör Margaret Chan.

suddiga kvinnofigurer går på gata

Allt fler unga kvinnor dör i hjärt- och kärlsjukdom

Allmänt

Varje dag dör 55 kvinnor i Sverige i hjärt-kärlsjukdom – och dödligheten ökar hos unga kvinnor. Framför allt ökar dödligheten hos kvinnor i åldern 35 till 44 år med sämre socioekonomiska förhållanden. Även depression ökar risken att drabbas, rapporterar 1,6 & 2,6 miljonerklubben.