Medelålders man i vit skjorta tar sig för pannan som han glömt något

Så får du bättre minne – 9 tips!

Upplever du att ditt minne allt oftare sviker dig? Stress, överstimulans, åldrande. Orsakerna kan vara många.
Men det finns hjälp att få – och det är mindre avancerat än du tror.
Här är nio knep som förbättrar ditt minne.

Styrketräna
Träning kan sätta punkt för växande magar, mildra begynnande ålderskrämpor och effektivt eliminera stresshormonet kortisol. Och, tro det eller ej, även motverka dåligt minne.
Och effekten blir tydlig efter ett enda styrketräningspass, visar en amerikansk studie.
Forskarna tror att det är hormonet noradrenalin som utsöndras i kroppen när vi styrketränar som ger minnet den extra kicken.
Så har minnet börjat att svikta? Då är det dags att börja lyfta vikter. Ett styrketräningspass på knappa 20 minuter kan nämligen boosta din hjärna och förbättra ditt minne med så mycket som tio procent.
Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Förbättra din kondition
Det saknas egentligen inte anledningar att nöta i löpspåret (okej, det skulle vara dåliga knän). För varje extra minut du orkar jogga blir nämligen ditt minne bättre, enligt en studie vid University of Minnesota där nära 3000 deltagare fick springa eller gå på löpband tills de inte orkade mer. 20 år senare fick de göra om testet och orkade då springa 2,9 minuter kortare, i snitt. Fem år senare visade sig det sig att för varje extra minut som deltagarnas hade sprungit på löpbandet hade de 0,12 fler rätt på minnestestet. Även demensrisken visade sig minska med 18 procent för varje extra ord som deltagarna kunde minnas.
Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

 

Promenera
Promenader kan förbättra minnet. Hippocampus, den del av hjärnan som är involverad i minneshanteringen, minskar med en-två procent varje år. Om man promenerar en mil i veckan växer den delen av hjärnan. Hos personer som är sjuka i Alzheimer kan åtta kilometers promenad i veckan minska problem med minnet.
Läs också: 10 hälsosamma anledningar att ta en kvällspromenad

Ta en tupplur
Forskning visar att man genom att sova middag kan förbättra både minne och produktivitet. Enligt Natural Society förbättrar en tupplur på eftermiddagen både minnet och ökar inlärningsförmåga och medvetenhet. Och det räcker med 15-20 minuter. För de som inte sover tillräckligt på natten rekommenderas en tupplur på hela 90 minuter. Då reparerar man sin sömncykel och kan öka sin kreativitet.
Läs också: En lur boostar ditt minne och din inlärningsförmåga

Ginkgo biloba
När vi blir äldre försvagas också många biologiska processer i kroppen. Här kan Bio-Biloba vara till god hjälp. Det är ett traditionellt växtbaserat läkemedel extrakt från Ginkgo biloba, för behandling av minnesbesvär, koncentrationssvårigheter, yrsel, öronsusningar och trötthetskänsla, dock efter att läkare först konstaterat att allvarlig sjukdom inte föreligger.
De karaktäristiska bladen på Ginkgo biloba innehåller aktiva ingredienser som utgör grunden för flera av de mest sålda läkemedlen i västvärlden.
Läs också: Ginkgo biloba mildrar ADHD-symtom hos barn

Fettsyran lecitin (helst ihop med B-vitamin)
Har du problem med minnet, känner dig nervig och okoncentrerad? Då kan du ha brist på fettsyran lecitin, fettsyran som hamnade i skymundan då fiskoljan i mitten av 1990-talet fick sitt stora genombrott. Tillskott med fettsyran kan tillsammans med B-vitaminer få bukt på minnesproblem och ge ökat välmående på bara några veckor.
Fettsyran utgör huvuddelen av det fett som hjärnan består av och förekommer även i leverns fettvävnad, nerver, benmärg, njurar, könskörtlar samt är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran. Uppstår en hormonell obalans i hjärnan – vilket i sin tur gör att noradrenalinet ökar hastigheten på de kemiska processerna i kroppen – märks detta genom att hjärtat klappar fortare. Acetylkolin, som är en viktig signalsubstans i hjärnan som behövs för bland annat minne och koncentration, bildas av lecithin och fungerar som en broms i denna process. Har du för lite lecithin kan inte acetylkolin bildas. Lecithin kan med fördel kombineras med ett B-vitaminer då de förstärker varandra och ger en bättre koncentration och får minnet att fungera normalt igen.
Läs också: Okoncentrerad och dåligt minne? Det kan vara brist på lecithin

Tillskottet Clear Brain
Ett kosttillskott med inriktning på minne och kognitiv förmåga. Innehåller granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark plus B-vitaminer och jod. Jod bidrar till normal kognitiv funktion. Vitamin B5 (pantotensyra) bidrar till normal mental prestationsförmåga.
Läs också: Förbättra minnet med 5 enkla knep

Upptäck grönt te
En kemikalie i grönt te har visat sig förbättra minne och flera vardagliga kognitiva förmågor hos personer med Downs syndrom. Det framgår av en årslång klinisk forskningsstudie, publicerad i den ansedda vetenskapliga tidskriften The Lancet Neurology. Behandling med grönt te visade sig ge bättre minne och förbättrade resultat vid olika beteendetester. Dessutom kvarstod den positiva effekten sex månader efter studien avslutades, rapporterar forskarna bakom studien som publiceras i The Lancet Neurology.
Det är inte första gången vetenskapen visar att grönt te är gynnsamt för denna typ av förmågor. Tidigare har man sett att aminosyran l-theanin som finns i grönt te ger ökat lugn och lättare att varva ner.
Läs också: Grönt te kan förbättra minne och kognition hos personer med Downs syndrom

Stressa ner
Stress under längre perioder är direkt farligt. Det kan ge djupa skador såväl fysiskt, emotionellt som intellektuellt. Stress stänger till exempel ute hormonet noradrenalin från hjärnans känslocentrum och det kan framkalla en biologisk ångest, livströtthet och depression.
Skadligast av allt anses överproduktion av stresshormonet kortisol vara. Detta förhindrar hjärnan från att fungera optimalt och påverkar minnet negativt. För mycket stress leder till att hjärnans främsta minnescentrum, hippocampus, inte längre kan använda sig av blodsocker. Finns det inte tillräckligt med blodsocker i minnescentrat uppstår energibrist, vilken gör att hjärnan inte kan skapa ett minne. Man kan alltså uppleva en händelse men inte minnas den. Även gamla minnen kan vara svåra att komma åt. Signalsubstanserna fungerar inte som de ska och hjärncellerna kan inte kommunicera med varandra. I ett sista skede börjar hjärnceller att dö.
Läs också: För lite sömn kan ge försämrat minne

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Honungsburkar på rad

Utbrett fusk med honung!

Kost

Precis som det förekommer fusk med andra livsmedel fuskas det även med honung. Bland annat har flera fall av fejkhonung avslöjats, både i Sverige och utomlands. Det handlar bland annat om importerad honung som märks om som svensk, om honung som blandas ut med socker eller majssirap och om KRAV-märkt honung som misstänks innehålla GMO. Dessutom så klart om det märkliga faktum att det säljs 10 000 ton manukahonung årligen trots att det produceras endast 1 700 ton. Här följer fler exempel på hur det fuskas.

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Ja, hur fel det än låter är det den krassa sanningen, visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen. Myndigheten uppger sig vara överraskade av resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.