Så köper du rätt sorts magnesium!

Fakta

Visste du att...
magnesium är ett mineral som de allra flesta har brist på? Det finns uppgifter som säger att 80 procent av Sveriges befolkning inte har tillräckliga mängder magnesium.

Funderar du på att äta tillskott med magnesium? Då är det väl bara att gå och handla sig en burk, eller? Nja, tyvärr inte.
Tillskott med magnesium finns i olika former och för olika behov. 
Kurera hjälper dig hitta rätt i den snåriga magnesiumdjungeln.

Många äter idag magnesium regelbundet, andra funderar på att börja. Men varje mineral finns i ett flertal olika former – så hur vet man egentligen vilken typ som passar en bäst?
Oxid, citrat, tablett, kapsel, flytande form – eller räcker det kanske att bara äta en väldigt magnesiumrik kost ett tag? Och gör jag för att maximera upptaget? Frågorna är många.

► Läs också – Forskare: ”Magnesium räddar liv”

 

Ett viktigt mineral
Många olika faktorer, till exempel stress eller flytt till nya miljöer, kan göra att kroppens magnesiumbehov ökar. Symtom på brist kan till exempel vara hyperaktivitet, förhöjd stress, panikattacker, sömnproblem, kramp och, eller muskelsammandragningar.
Många upplever att en stor förbättring när de fyller på med magnesium. Mineralet kan öka aktiviteten hos mer än 300 olika enzymer, aktiverar nervkanaler och har en roll i synaps-plasticitet, det vill säga utveckling och anpassning av nya synapser som är viktigt för inlärning, minne med mera.

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Vilken effekt önskas?
För att välja rätt magnesiumtillskott behöver man först ta reda på vad man önskar uppnå med tillskottet. En del äter det för de psykologiska effekterna medan andra äter magnesium mot kramp, muskelvärk eller som hjälp vid insomning eller mot förstoppning. Varje önskad effekt har sin magnesiumtyp. Ja, typ i alla fall.
Något annat man bör ha i åtanke är biotillgängligheten, det vill säga hur mycket av magnesiumet som faktiskt tas upp i kroppen.

Olika sorters magnesium

Martina Johansson.

Martina Johansson.

Kurera tog hjälp av civilingenjör och bloggaren Martina Johansson för denna sammanställning. Martina beskriver sig själv som en analytisk och introvert biohacker vars stora intressen är ny och cool teknik, biohacking, hälsa, träning samt att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Martina Johansson jobbar som medicinteknisk ingenjör i Shanghai och skriver böcker på fritiden. Hon har bland annat skrivit: ”Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan”, ”Hormonbibeln – Hormonoptimering för den moderna människan” och är just nu aktuell med ”Beroendehjärnan – Mekanismerna bakom socker- och matberoendet”.
Här berättar hon om mer om olika sorters magnesium.

Magnesiumoxid
Magnesium av denna typ är billigast och lättast att hitta. Det fungerar bland annat för kramp, oro och muskelspänningar. Används av vissa främst för att få psykologisk effekt då den upplevs som lugnande.
Magnesiumoxid har ett (oförtjänt) dåligt rykte på grund av sin låga biotillgänglighet på endast fyra procent men trots att vi precis nämnt vikten av biotillgänglighet är det viktigt att skilja på fria och bundna mineraler, vilket gör skillnad för absolut upptag. I magnesiumoxid är biotillgängligheten visserligen låg men fritt magnesium är väldigt högt, vilket gör att det trots allt får stor effekt. Doserna är anpassade därefter och man kan ta 500 milligram eller mer då det är svårt att överdosera.

Magnesiumcitrat
En låg koncentration och en biotillgänglighet på 90 procent. Är bra mot till exempel förstoppning. Den har ett bra pris och uppskattas av många.

Magnesiumorotat
Magnesium av den här typen anses bäst för synapsutvecklingen i hjärnan. Den har förmågan att penetrera cellmembranen och interagerar med mitokondrierna.

Magnesiumklorid
Används i sprayform eller på annat sätt flytande form, har hög absorptionsförmåga och är bra för att avgifta celler och vävnader. Stödjer njurfunktionen och boostar ämnesomsättningen.

► Läs också: Pigga ben med flytande magnesium

Magnesiumtaurat
Magnesiumtaurat är känd för att sin förmåga att förbättra hjärtarrytmier, sänka puls och blodtryck och därmed skydda mot hjärtattack. Den är lättabsorberad, verkar inte vara laxerande alls utan bygger mer upp cellmembranen utifrån. Magnesiumtaurat ska även öka beslutsförmågan och minska effekten av koffeinabstinens.

Magnesiummalat:
Magnesiummalat hjälper bland annat mot trötthet, är involverat i ATP-syntesen, det vill säga energikonvertering, samt i energiproduktion. Har hög löslighet.

Magnesiumglycinat
Är ett stabilt magnesium som inte anses fungera så bra mot förstoppning men som däremot är bra för att återställa magnesiumnivåerna om man har haft problem/brist under lång tid. Ska även ge muskelavslappning och bättre sömn.

Magnesiumkarbonat
En sort som är populär och har hög biotillgänglighet eftersom den i magen konverterar till magnesiumklorid. Den fungerar väldigt bra mot reflux och andra matsmältningsproblem.

► Läs också: Magnesium – för god hjärthälsa och bra humör

Kelaterad magnesium
Har högre absorption (chelated) än icke-kelaterad (non-chelated) men är dyrare. Man har då manipulerat molekylbindningarna för bättre upptag. Gällande intag så tas en tablett på morgonen och en på kvällen, gärna ihop med mat. Ta inte allt magnesium samtidigt.

”Sämre” former av magnesium

 

Magnesiumsulfat (epsomsalt) är för lätt att överdosera men rekommenderas att ha i badet. Det drar ur vätska ur underhuden så att man blir lite fastare.

Magnesiumglutamat och magnesiumaspartat sågas av Martina Johansson eftersom de ingår i aspartam som är neurotoxiskt, det vill säga giftigt för hjärnan. Dessa typer blir dessutom enligt Martina giftiga när de inte är bundna till andra aminosyror.

Fråga om råd i hälsokostbutiken
Bra magnesium kan inhandlas på bland annat hälsokosten – och där kan du även få bra råd om vilket tillskott som passar just dig.
Observera att kroppens behov av vitaminer och mineraler inte är samma genom livet utan förändras beroende på saker som till exempel livssituation, vad man äter och var man bor.
För att få koll på sina olika vitamin- och mineralbehov kan det vara en bra idé att göra ett mineraltest, vilket sker genom till exempel blodtest eller en hårmineralanalys.
Du kan läsa mer om magnesium i Kureras näringsguide.

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Visste du att...
magnesium är ett mineral som de allra flesta har brist på? Det finns uppgifter som säger att 80 procent av Sveriges befolkning inte har tillräckliga mängder magnesium.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.