Så slipper du och familjen undan sjukdomsmånaden ”vabruari”!

Andra tips:

• Drick citronvatten (läs mer här)
• Tvätta händerna
• Ta en daglig smoothie med superfood (recept på god immunförsvarssmoothie här)
• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du)
• Ät vitlök - färsk eller som tillskott (stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus)
• Honung (anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här)
• Träna lagom (för mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också)

Vill du slippa spendera nästkommande månad i hemmet med sjukt barn och få en massa sjukdagar själv? Se då till att boosta ditt immunförsvar ordentligt – och att börja NU.
Snart är nämligen årets mest sjukdomsfyllda månad här: den så kallade ”vabruari”. Här är tipsen du behöver!

Februari har fler sjukdomsdagar än någon annan månad på året. Så skulle det kanske inte behöva vara, om vi bara var lite bättre på att ta hand om oss. För tro det eller ej, ett starkt immunförsvar är inte så jättesvårt att upprätthålla – i teorin i alla fall.
Skulle vi ge oss på att rabbla knepen för hur man håller sig stark och motståndskraftig i sjukdomstider skulle den listan se ut så här:

1. Sömn!
Är det något som verkligen försämrar kroppens chanser att orka kämpa – gällande det mesta – är det sömnbrist. Det blir därför en självklar nummer ett på listan. Har du sovit gott och tillräckligt blir du också mer motståndskraftig stress, som annars även det (kortisolet) är en mästare på att kunna bryta ner kroppen fort.

 

► Läs också: Sömnen påverkar vårt immunförsvar

2. Probiotika!
Mer och mer forskning bekräftar våra tarmbakteriers stora inverkan på vår hälsa. Man säger att ungefär 75 procent av immunförsvaret kommer från magen. Vår tarmflora är alltså jätteviktig.
Så – tänk både på vad du stoppar i dig och ät ett bra tillskott med probiotika (mjölksyrabakterier) som hjälper dig att bygga upp, och upprätthålla, en god bakterieflora i magen. Du kan även se till att få i dig mjölksyrade/fermenterade grönsaker – som till exempel Kimchi – genom kosten. Och kom ihåg: juicer som Proviva är gott men inte tillräckligt – och innehåller en hel del onödigt socker.

► Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka

För att maxa din effekt av probiotika bör du alternera de olika tillskott du tar, menar experter. Alla innehåller de nämligen olika bakteriestammar och din kropp vänjer sig annars efter ett tag och anpassar sig och effekten blir inte längre densamma. Fråga om råd på hälsokosten. Det finns bra probiotiska tillskott även för barn.

► Läs också: Skillnaden mellan olika typer av ”nyttiga bakterier”

3. Bra mat!
Ät mycket frukt och grönt. Och du, se till att din kost är så näringsrik det bara går. Det vill säga ekologisk och närodlad mat som är i säsong (livsmedel är nämligen som mest näringsrika när de är nyskördade – och om de skördats på toppen av sin mognad, vilket inte är fallet med importerade grödor).
Känn till att näringen i dagens grönsaker har minskat om man jämför med förr. Läs mer om varför här.
Läs mer om hur du maxar näringsupptaget från dina grönsaker här.
Öka gärna näringsupptaget från maten med matsmältningsenzymer. De gynnar även matsmältning och tarmflora och är bra för både dig och barnen. Fråga om råd på hälsokosten.

► Läs också: Näringsexperten: ”Även barn behöver vitaminer”

4. Vitaminboosta (vitamin C, D plus zink)!
I sjukdomstider är det bra att boosta immunförsvaret med stärkande C-vitamin, D-vitamin och zink.
D-vitamin är ett väldigt viktigt vitamin för regleringen av immunförsvaret och intag av 50-75 µg D-vitamin dagligen under vinterhalvåret har i studier visat sig ge ett mycket bra skydd mot förkylningar och influensa (D-vitamin anges antingen i mikrogram (µg) eller i Internationella Enheter (IE). Du kan omvandla µg till IE genom att multiplicera med 40. 25 µg = 1000 IE).
C-vitamin förkortar förkylningen och stärker immunförsvaret även i förebyggande syfte. Minst 500 milligram dagligen rekommenderas för att undvika eller förkorta sjukperioden samt för att lindra symtomen.
Zink stärker immunförsvaret och låga zinkvärden gör att man både får lättare att bli förkyld och, när man blivit sjuk, tar längre tid på sig att tillfriskna.
Finns även bra vitamintillskott för barn, till exempel som tuggtabletter med bärsmak. Fråga om råd på hälsokosten.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

5. Prebiotika!
Ät gärna även prebiotika, vilken hjälper probiotikan (se punkt två) att skapa goda bakterier. Prebiotika ”matar” probiotikan kan man säga. Fråga gärna om råd på hälsokosten.

► Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

6. Undvik socker!
Hör kanske ihop med punkt fyra egentligen men får ändå sin egen punkt. Socker är nämligen en riktig hälsodödare – på många sätt.
Visste du till exempel att när du äter socker väljer dina celler att plocka upp sockret framför den eventuella näring som finns i det du äter? Med följden att ditt immunförsvar förstås sjunker – och sedan behåller en lägre nivå under flera timmar.

► Läs också: Barn blir sjuka av för mycket socker

7. Röd solhatt!
Röd solhatt – även kallat echinacea är någonting man direkt ska dyka på när man känner att man har någonting på gång i kroppen.
Det är en av de saker som forskningen kommit fram till verkligen har effekt på virusinfektioner.
Smakar päck men är värt det. Finns även som spray att spraya rätt ner i halsen vilket kan underlätta förtäringen och ge bra lindring vid halsont.

► Läs också: Forskning: Röd solhatt halverar risken för influensa

8. Humussyra!
Humussyran kan binda virus och tungmetaller och fungerar som utrensare i kroppen. Den lägger sig som en film på viruset vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. När viruset inte längre kan fästa kan det heller inte ta sig in i värdcellen och ta över denna för sin reproduktion – därmed avstannar angreppet.
Studier visar att humussyra kan utgöra ett skydd mot virusinfektioner och även bidra i tillfrisknandet när man redan smittats. Fråga om mer info på hälsokosten.

► Läs också: Håll viruset borta med humussyra

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Andra tips:

• Drick citronvatten (läs mer här)
• Tvätta händerna
• Ta en daglig smoothie med superfood (recept på god immunförsvarssmoothie här)
• Detoxa kroppen på gifter (så här gör du)
• Ät vitlök - färsk eller som tillskott (stimulerar immunförsvaret och innehåller allicin, ett naturligt ämne väldigt effektivt mot bakterier och virus)
• Honung (anses kunna motverka bakterier och virus. Ät som den är för bäst effekt. Läs mer här)
• Träna lagom (för mycket träning påverkar ditt immunförsvar negativt. För lite träning också)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!