Catarina Henriksson hjular med längdskidor

Sista-minutentips inför Vasaloppet

Fakta

Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Catarinas meriter:
Vasaloppet 3 gånger ("En tid på 6,01 som bäst som fortfarande kan bli bättre, så nästa gång...")
Öppet spår en gång
Tjejvasan 10 gånger med bästa tid 1,33.

Nu är det inte långt kvar till Vasaloppet går av stapeln. Kurera har pratat med Catarina Henriksson som driver företaget Träningsinspiratören som jobbar med längdskidåkning, för att få de sista tipsen för att kunna genomföra tävlingen på ett bra sätt och få en riktigt trevlig dag i spåren.

Vasaloppet är en prestation. För många åkare tar loppet lika lång tid, eller längre, än en normal arbetsdag. Den sista veckan är det mestadels vila som gäller men det gäller att ha anpassat sin kropp för detta långa lopp under hösten och vintern.
– Mitt tips är att du genomför ett sista långpass, förslagsvis två till tre timmar, i lugnt tempo under den sista helgen före loppet. Det blir en sista anpassning för kroppen att åka långt och länge. Har du haft en bra träningsperiod bakom dig kan du även köra ett intervallpass i högre tempo, exempelvis åtta backintervaller à två minuter, i början av veckan. Sedan gäller det mest att vila denna vecka. Har du möjlighet kan det vara skönt att köra en halvtimmes skidpass dagen innan loppet, där du bara glider lugnt och provar känslan i vasaspåren och öka ditt fokus på morgondagens utmaning, berättar Catarina Henriksson som själv har genomfört Vasaloppet tre gånger, Öppet Spår en gång och Tjejvasan så många som tio gånger.

Ät, drick, sov
Under Vasaloppet gör man av med en stor mängd energi och det är viktigt att fylla på energidepåerna i musklerna under sista veckan. Fokus bör ligga på att äta, dricka vatten och sova.
– Minst tre dagar innan loppet ska du släppa på träningen helt och bara ägna dig åt att äta stora mängder kolhydrater. Ät en extra stor portion vid varje måltid och att ät ofta, gärna mellanmål både på förmiddagen och eftermiddagen bestående av långsamma kolhydrater. Exempelvis en tallrik fil och müsli samt grovt bröd istället för en kopp kaffe. Dessa dagar är syftet att bunkra kolhydrater i muskeldepåerna som då lagras som glykogen som kommer att användas under loppet. Denna lagringsmöjlighet kan nämligen utökas markant lokalt i muskeln genom att du äter extra mycket och vilar muskeln. Det är därför viktigt att du under denna period vilar så du inte använder upp den lagrade energin. Tänk på att dricka extra mycket vatten då kolhydrater binder vätska i kroppen – du förbrukar alltså extra mycket vätska. På tävlingsdagens morgon är det bra om du kan äta en kraftig frukost, gärna bestående av havregrynsgröt och fullkornsbröd, tipsar Catarina.

 
Catarina Henriksson

Catarina Henriksson.

Ha gärna med extra energi och vätskebälte
Under loppet finns ett antal matkontroller som serverar buljong, saltgurkor, vasaloppsbullar, energidryck och vatten.
– Stanna vid varje kontroll och ät eller drick lite så att du håller energibalansen i kroppen. Avsluta gärna med någon mun vatten så du slipper få en ”klibbig” känsla i munnen av allt socker. Stanna inte för länge vid kontrollerna eftersom det gör att du kommer ur fokus, tappar flyt i åkningen och känner dig trött. Fyll på med vätska och energi i farten. Ha gärna energi i form av Dextrosol eller energi-gel i fickan och ett vätskebälte fyllt med sportdryck så att din energi inte når botten emellan matkontrollerna. Det händer garanterat någon gång under loppet och då kan jag lova att du är glad att du har egen energi att trolla fram, säger Catarina.

Små tips veckan innan loppet:
• Klipp dina tånaglar noga så du slipper få onödigt nageltrång och obehag under loppet.
• Försök att hålla dig frisk genom att ”sprita” händerna ofta, undvik stora folksamlingar, sov mycket, ät regelbundet och var alltid rätt och varmt klädd.
• Tycker du vallning är en svår ekvation så är tipset att lämna in dina skidor till proffsen som vallar dem med dagens fäst och glidvalla så du har bra skidor under loppet. Går bra bokas i förväg.
• Planera din åk klädsel genom att kolla upp innan vilken ungefärlig temperatur det ska vara under dagen. Det är jobbigt och tungt att vara för varmt klädd men obehagligt att frysa om det skulle bli en jättekall morgon. Ha en tunn innervante som går lätt kan ta av sig under loppet och gärna en extra tröja för att slippa bli kall och nedkyld under starten.

Små tips under loppet:
• Fokusera på kilomenter-skylten som säger hur långt det är till nästa matkontroll, lite mer positivt än att läsa hur långt det är kvar av hela sträckan.
• Håll till höger om du åker lite långsammare så du inte blir stressad av dem bakom som gärna vill åka fortare.
• Planera din åkning så att du hinner byta spår om någon ramlar framför dig – som vid bilkörning.
• Tänk på tekniken när du börjar bli trött så känns åkningen lättare.
• Njut av omgivningen och din skidåkning!

Ha något att se fram emot!
Att gå i mål i Mora efter nio avverkade mil på skidor är en fantastisk skön känsla. Du lämnar ifrån dig ditt chip som registrerar tiden och lämnar skidorna i skidinlämningen.
– Efter lite dricka och något ätbart tar du bussen till den efterlängtade varma duschen och middagen som ingår i din startavgift på Vasaloppet. Mitt tips är att ha något extra gott att se fram emot nedpackat i din väska så som en god choklad, kall öl eller vad du tror att du kan längta efter en rejäl kraftansträngning, avslutar Catarina och önskar alla Vasaloppsåkare ett stort lycka till!
Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag i sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Av Malin Duvstedt

Fakta

Catarina Henriksson är före detta elitaktiv längdskidåkare, tidigare tränare på skidgymnasium och utbildad på tränarlinjen GIH. Hon driver idag sitt företag: Träningsinspiratören i Stockholm där hon bland annat jobbar med att coacha träningsmotiverad personer att nå sina längdskidmål genom individuella träningsprogram, teknikträning och kurser på skidor, rullskidor och skidgång.

Catarinas meriter:
Vasaloppet 3 gånger ("En tid på 6,01 som bäst som fortfarande kan bli bättre, så nästa gång...")
Öppet spår en gång
Tjejvasan 10 gånger med bästa tid 1,33.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

johanna bjurström

Därför är det viktigt att ha naturliga hudvårdsprodukter

Krönikan

För många år sedan arbetade jag som hudterapeut och kom dagligen i kontakt med kemikalier som påverkade min kropp på olika sätt, vilket bidrog till att det uppstod obalanser i mitt endokrina system, det vill säga körtlarnas system. Detta ledde till symtom som till sist gjorde att det gick upp för mig att vi mår bäst av naturlig hudvård på vår kropp. Här ska jag berätta mer om det.

Man joggar i vacker natur

Män långsammare än de själva tror

Forskning

Manliga långdistanslöpare överskattar sin egen förmåga – de är inte så snabba som de tror. Mitesh Kataria, docent i nationalekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, och själv motionerande löpare, har undersökt tävlingar som Göteborgsvarvet och Stockholm maraton, och ser tydliga skillnader mellan kvinnor och män. "Fenomenet att män tenderar att överskatta sin förmåga kan gälla även utanför löparbanan, exempelvis på arbetsmarknaden. Där vore det intressant att undersöka om det till viss del kan förklara lönegapet mellan män och kvinnor", säger han.

kvinna känner utanpå sin hals

Fokus på sköldkörtelproblematik – och behovet av utveckling på området

Allmänt

Cirka 450 000 personer har en sköldkörteldiagnos i Sverige. 80 procent av dessa är kvinnor. Idag, den 25 maj, uppmärksammas internationella Sköldkörteldagen, World Thyroid Day. Det är en dag som verkligen behövs menar Emese Gerentsér, vice ordförande i Sköldkörtelförbundet: "Avsaknaden av forskning och utveckling på det här området är skrämmande, inte minst med tanke på hur många människor och anhöriga som är drabbade. Kanske är det för att större delen är kvinnor?" säger hon till Kurera, och lyfter därmed en fråga som är en het potatis när det gäller många vanliga tillstånd och sjukdomar.

Bella håkansson kollage olika outfits

Sugen på yoga? Så väljer du rätt kläder och utrustning – Experten tipsar

Träning

Bella Håkansson är yogalärare och ayurvedisk livsstilscoach. Hon bloggar på Kurera och hennes önskan är att förmedla yoga till så många människor hon bara kan, på de sätt hon kan. För Bella är yoga så mycket mer än bara kroppspositioner, det är ett holistiskt synsätt – ett sätt att leva. Förutom att vara en genuin yogi är Bella även modemedveten och väldigt stylish. Så – vem passar bättre att svara på frågor om yogamode än Bella tänkte vi på Kurera. Sagt och gjort. Här är hennes svar.

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Raw hallonparfait med kanderade mandlar

Glutenfritt

Du behöver inte vänta till trädgårdens hallon har mognat i sommar för att äta hallonparfait, det går lika bra att använda frusna bär. Här är ett raw – det vill säga glutenfritt och helt veganskt – recept på en riktigt god parfait med kanderade mandlar.

Närbild kyckling

Smittskyddsläkare vill införa säljförbud efter kycklingsmitta

Hälsa

Det bör införas gränsvärden för smittämnen i alla livsmedel. Det föreslår nu smittskyddsläkare efter ett drygt års problematik med campylobacter från färsk kyckling. Även Livsmedelsverket får sig en känga. "Vi smittskyddsläkare anser att Livsmedelsverket nog skulle kunna göra mer med den lagstiftning som finns", säger smittskyddsläkaren Signar Mäkitalo till TT.

sallad med blommor

19 vilda och ätbara växter du ska plocka NU

Kost

Visste du att det finns många vilda växter, blad och blommor som du kan äta? Som är både milda och goda och dessutom erbjuder ett inslag av fräscht nytänk i sommarsalladen? Men med flera av dem har du bara ett fåtal veckor på dig innan de antingen slutar blomma eller blir för beska i smaken. Så yalla yalla – ut och skörda!

Övning: Skrivbordsyoga

Kort övning: Skrivbordsyoga

Träning

Här är en enkel övning från Kureras nya samarbetspartner Yogobe: Skrivbordsyoga. Övningen tar bara två minuter att utföra och innebär förutom ökad rörlighet även en paus som du med fördel kan ta en gång i timmen.

Inger oja

När den dagliga stressen försvann sov Inger bra på natten igen

Naturlig hälsa

Inger Oja, 53, har länge varit trött och stressad på dagarna. Det beror på att hon haft problem med nattsömnen i många år. Hon somnar oftast snabbt men vaknar efter två, tre timmar och ligger sedan vaken fram tills det är dags att stiga upp. Ingenting hon försökt med har fungerat fram tills för ett år sedan när hon provade ett nytt kosttillskott som lovade normalisera nivån av stresshormonet kortisol och ge en bra nattsömn. "Det hjälpte mig redan första natten och jag har sovit djupt och länge sedan jag började med produkten. Det var många år sedan jag vaknade utvilad och fungerade bra på dagarna", säger Inger till Kurera.

Dorotea Pettersson med en stor klocka

Sluta prokrastinera och få saker gjorda i tid

Mental hälsa

Att prokrastinera, skjuta upp uppgifter som behöver göras, är ett vanligt beteende men inte desto mindre jobbigt för de som gör det i stor utsträckning. I sin nya bok ”Jag ska bara … konsten att få det gjort i tid” ger författaren och tidscoachen Dorotea Pettersson råd och tips om hur man tar sig ur prokrastineringsfällan.

ammande spädbarn har ögonkontakt med sin mamma

Ammande mammor upplever bristande stöd från sjukvården

Gravid/barn

Allt fler kvinnor upplever problem med att amma, visar en ny Sifo-undersökning. Många mammor uppger att de tycker stödet från sjukvården är bristfälligt, särskilt om amningen har varit problematisk. Drygt hälften upplever bristande information om amning inför förlossningen och 20 procent är missnöjda med det stöd man har fått efter förlossningen. "Det är otroligt viktigt att utbildad vårdpersonal ger det stöd som efterfrågas", säger Anette Ekström, barnmorska och professor i omvårdnad vid Högskolan i Skövde.

Guide: Så väljer du rätt salt

Hälsa

Visste du att ditt val av matsalt kan ha stor påverkan på din hälsa? Många slentrianköper samma plastburk med raffinerat bordssalt men med ett aktivt val av salt kan din hälsa förbättras. Här får du veta mer.

Barbro Parkatti

Barbro hittade en lösning mot glömskan

Naturlig hälsa

Barbro Parkatti i Skinnskatteberg är 81 år. Hon är pigg för sin ålder och joggar en timme varannan dag tillsammans med hunden Tilda. Något hon haft problem med de senaste åren är minnet. Hon glömmer lätt namn. Men för ett år sedan började hon ta ett kosttillskott som är bra för glömska och är mycket nöjd med resultatet.

Par hånglar på säng

Nej till sex på arbetstid

Politik

En motion om sex på arbetstid har nu fått avslag. Det är kommunfullmäktige i Övertorneå som säger nej till förslaget om att kommunens personal ska få använda sin friskvårdstimme till sex. Det rapporterar P4 Norrbotten.

olika piller

Studie om fytosteroler stöttar tillskott för att sänka sjukvårdskostnader

Forskning

Fytosteroler som kosttillskott kan hjälpa hjärtpatienter – och kraftigt sänka sjukvårdskostnader, enligt en ny studie. Enligt studien skulle 5,3 miljarder euro per år kunna sparas om personer med höga kolesterolvärden ökade sitt intag av ämnet fytosteroler, som finns i växtriket. "En tydlig bild träder fram av de fördelar som kan uppnås genom en mer utbredd användning av kosttillskott hos dem som löper störst risk att drabbas", säger Ingrid Atteryd, svensk ordförande för Food Supplements Europe, i en kommentar.

The Ultimate Vegan Burger med avokadokräm

Den ultimata veganska burgaren med avokadokräm

Mat

Den här underbart goda burgaren är inspirerad av matlegenden Jamie Oliver och hans recept The Best Vegan Burger. De är inte busenkla att göra men går alldeles utmärkt att frysa in, så gör många. Burgarna är dessutom fantastiska att grilla.

hand skriver orden sepsis

Vitaminbehandling kan minska dödlighet i sepsis

Naturlig hälsa

Sepsis, det vill säga blodförgiftning, drabbar omkring 40 000 svenskar per år. Tillståndet verkar dock kunna botas med en blandning av vitaminer och kortison. Det indikerar i alla fall en första observationsstudie från ett sjukhus i USA där vitaminbehandlingen minskade dödligheten från 40 till åtta procent. "Är det så bra som de här preliminära resultaten visar skulle det innebära att vi fick ett kraftfullt behandlingsalternativ till ett av medicinens dödligaste tillstånd", säger infektionsläkare Adam Linder vid Lunds universitet som själv forskar på sepsis, till Sveriges radio.

Flicka går i ljus skog med häst och hund

Pollenallergimedel effektivt även mot pälsallergi

Naturlig hälsa

Pollensäsongen är i full gång och både traditionella pollenmediciner som naturliga alternativ säljer som smör. Men – vad få vet är att vissa pollenknep fungerar förträffligt även mot pälsdjursallergi. När tidningen Ridsport med hjälp av drygt 230 testpiloter utvärderade nytt naturligt pollenmedel mot just pälsdjursallergi upplevde nästan samtliga lindring. En av dem är Robin Oikarinen, som trots kraftig hästallergi valt yrket hovslagare och i och med detta tillbringar större delen av livet i stallet: "Jag kunde minska användningen av allergitabletterna. Hade jag bara varit en stund i stallet istället för större delen av dygnet hade jag nog inte behövt någon medicin alls", säger han till tidningen.

Votering i riksdagen

Riksdagen säger nej till förslaget om obligatoriska vaccinationer

Hälsa

Det allmänna vaccinationsprogrammet bör göras obligatoriskt. Det ansåg riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Jesper Skalberg Karlsson (M) och lämnade in varsin motion om saken till Sveriges riksdag. Nu har riksdagen fattat beslut i frågan och säger nej till förslaget – och även till förslagen i samtliga inlämnade vaccinmotioner.

Nina bakar i sitt kök

Ninas yrsel och muskelspänningar försvann med magnesium

Hälsa

När Nina Hermansen, 45 år, höll ett alldeles för högt tempo fick hon domningar och yrsel vilket medförde att nattsömnen blev dåligt. Medicinerna hon fick gjorde henne inte bättre, hon blev bara sämre. Plötsligt befann sig Nina i en ond cirkel med en ohälsa som eskalerade. Då bestämde hon sig för att ta reda på vad hon egentligen behövde för att bli frisk igen. Lösningen var ett magnesiumkomplex.

kyckling på grillen

Kycklingbakterierna fortfarande kvar – trots flera åtgärder

Kost

Turerna kring kycklingsmitta har varit många och i sommar pågått under ett år. Under hösten 2016 meddelade Folkhälsomyndigheten att betydligt fler svenskar än vanligt insjuknat till följd av campylobacter – en ökning som efter mycket om och men, bland annat, härletts till ett installationsfel på en av Kronfågels stora anläggningar, där transportlådor sköljdes med förorenat vatten. Men trots att det felet åtgärdades i januari, och att även andra åtgärder vidtagits, smittas fortfarande fler än vanligt av färsk kyckling – och ingen minskning av sjukdomsfallen alls har kunnat ses perioden januari-mars, rapporterar branschnätverket Food Supply.