Skönare övergångsålder med örter

Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Allt fler kvinnor väljer att söka alternativa metoder för att finna bot för olika besvär och åkommor. Så inte minst när det gäller hanteringen av klimakteriet.
Här är fyra örter som du kan hålla särskild utkik efter – eftersom de sägs ge naturlig lindring vid just övergångsbesvär.

Vanligen börjar kvinnans övergångsbesvär när hon är i 45- till 55-årsåldern. Det första man brukar lägga märke till är att ögonen blir torra. Sedan kommer andra mer typiska symtom som oregelbundna blödningar, värmevallningar, sömnlöshet, nattliga svettningar, nedstämdhet, humörsvängningar, torra slemhinnor, minskad sexlust, ledvärk – och så vidare.
► Läs också: Värt att veta om klimakteriet

Finns alltid alternativ till traditonell behandling
Att först prova att vända sig till naturen för hjälp är något många uppger att de helst skulle vilja – om de bara visste vad inom naturen de skulle använda sig av. Och det finns flera bra preparat för den som söker naturliga alternativ till traditionell östrogenbehandling (som är kopplad till vissa hälsorisker).
Här är fyra örter du kan ha nytta av under din klimakterieperiod.

 

► Läs också: Allt fler väljer egenvårdsprodukter framför läkemedel

4 örter som ger en skönare övergångsålder

 

1. Rödklöver

Rödklöver är en antiinflammatorisk läkeört som växer över hela Sverige och som är lätt att hitta.
Rödklövern är rik på vitaminer (främst B och C), mineraler (kalcium, krom, kalium, fosfor, magnesium), har ett lättupptagligt protein och ett växthormon (så kallat fytohormon) som är snarlikt människans hormon östrogen och som ofta blir ett bra tillskott under klimakteriet. Faktum är att örten är välkänd just för sin förmåga att kunna reglera hormoner och den anses vara ett särskilt bra vid klimakteriebesvär som vallningar, svettningar, torra slemhinnor.

Rödklövern, som ibland även kallas kogräs eller ängklöver, har en mild och söt smak och är god att använda i sallader, matlagning och nyttiga hälsodrinkar och gröna smoothies. Såväl blomma som stjälk och blad är ätbart.

► Läs också: 7 sorters ätbara blommor

2. Humle

Humle har hög östrogenhalt som påverkar kroppens hormoner positivt vid problem i övergångsåldern och andra hormonrelaterade problem. Det är humlekottarna och lupulinkörtlarna hos honplantan som är ger dessa effekter då de är rika på ämnen som harts, bitterämnen, östrogen och andra hormoner vilka lindrar klimakteriebesvär.
Örten har inom läkekonsten länge använts som ett milt sömnmedel på grund av dess innehåll av lugnande och rogivande växtämnen.
Humle växer vild eller förvildad i lövlundar och bäckdälder i södra och mellersta Sverige, oftast i närheten av bebyggelse. Den största delen av vår svenska population utgörs av honplantor, vilket talar för att den spritt sig från odling.
Humlen har späda skott som kan ätas som sparris.

► Läs också: Örter som behandling av depression, PMS och sömnbesvär

3. Damiana

Många kvinnor i övergångsåldern rapporterar om minskning av såväl sexuell njutning som sexuell upphetsning.  Inte sällan i samband med torra slemhinnor.
Inom örtmedicinsk vetenskap används blad av busken damiana ofta som ett hjälpmedel för just detta, då örten är välkänd som afrodisiakum och som behandling för sexuella som hormonella störningar.
Bladen har till exempel länge använts för att göra te av ursprungsbefolkningen i Central- och Sydamerika, just för sin effekt som afrodisiakum.

Påverkar kroppens hormonnivåer
Den exakta verkningsmekanismen för damiana är okänd men man tror att dess effekter beror på att örten innehåller två föreningar som påverkar kroppens nivåer av testosteron respektive östrogen.
På grund av sin effekt på hormoner kan örten bidra till att lindra klimakteriebesvär som till exempel värmevallningar och minskad lust.
Damiana är en relativt liten buske som tillverkar små, aromatiska blommor som sedan följs av frukter som smakar och liknas vid fikon. Damiana växer främst i Centralamerika, Mexiko, Sydamerika och Karibien.

► Läs också: Problem med torra slemhinnor? Upptäck havtornsolja

4. Silverax

Läkesilveraxet har länge använts av både indianer och nybyggare mot framför allt värmevallningar, nattsvettningar och torra slemhinnor i underlivet. Roten har också använts för att lindra muskel- och ledvärk, oregelbunden mens och PMS.
Roten, eller jordstammen, av det över två meter höga silveraxet har i Tyskland ingått i olika läkemedel mot klimakteriebesvär i minst 40 år. Det är även där den mesta forskningen om silveraxet gjorts, varav de flesta på 1980- och 90-talet.

Bäst effekt på kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet
I en tysk studie med 629 kvinnor uppgav åtta av tio att de fick lindring av besvär som svettningar, oro, vallningar, irritation, depression och sömnproblem. En av de senaste studierna, från 2005, är gjord med modernare metodik och även den visar på bättre effekt än placebo, framför allt på värmevallningar. Bäst effekt fick de kvinnor som nyligen gått in i klimakteriet.
Silverax innehåller växtöstrogener, som är ämnen med svag östrogen aktivitet. Nyare forskning visar dock att axets förmåga att lindra värmevallningar och svettningar främst beror på att dess förmåga att öka tillgängligheten av signalämnena serotonin och dopamin i hjärnan. Detta skulle också kunna förklara varför silverax i studier visat sig kunna lindra depression och ångest.
Silveraxet växer vilt i bland annat Nordamerika, Kina och Japan. Det finns även ett antal arter som förekommer som prydnadsväxter, bland annat i Sverige.

► Läs också: Naturlig hjälp mot svett och vallningar

Att hitta sitt naturmedel
Rödklöver, humle och damiana finner man till exempel i klimakterieprodukten Menojoy. Rödklöver förekommer också i preparatet Balans Plus och silverax finner man i Klimadynon.
Fråga om råd i din närmaste hälsokostbutik eller sök hjälp hos en näringsterapeut. Med lite hjälp kommer du lättare fram till vad som passar bäst för just dig.

► Läs också: ”Kosttillskott en väg till bättre hälsa”

Källor: Läkeörter.se, kevision.com samt tidningen Hälsa.

Av Redaktionen

Fakta

Den kvinnliga menscykeln är ett sinnrikt system av samspelande hormoner. Under kvinnans fertila period mognar en äggblåsa (en follikel) varje månad.
Det är hormonet östrogen och FHS (follikelstimulerande hormon) som triggar igång äggmognaden.
Efter ägglossningen blir hormonet progesteron istället dominerande i kroppen, tills det är dags att stimulera en ny ägglossning.

Under något eller några år innan menopaus mognar äggen mer sällan. Det leder till att mängden östrogen i kroppen sjunker. Kroppen försöker då kompensera det med att öka nivåerna av FHS, för att försöka tvinga fram en ägglossning. De ovanligt höga nivåerna av FHS orsakar svettningar och värmevallningar.

Påtryckningarna från FHS gör att nivåerna av östrogen svänger kraftigt upp och ner, vilket inte sällan ger konsekvenser för humöret. Östrogennivåerna i kroppen påverkar nämligen ett annat hormon – serotonin, som reglerar vår känsla av välbefinnande.

När östrogenet sjunker kraftigt sjunker också serotoninet i hjärnan.
Låga serotoninnivåer kan göra dig irriterad och orolig, öka sötsuget, minska sexlusten och kan göra det svårt att somna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.

sjukhusmiljö

Multiresistenta bakterier fortsätter öka

Hälsa

De resistenta bakterierna i Sverige fortsätter att öka – med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös. "Det gör att det blir svårare att behandla patienter, säger Malin Grape, chef för enheten Antibiotika och vårdhygien vid Folkhälsomyndigheten, till TT.

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Träning

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt. Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt. Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem. Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.