Kvinna som stänger av väckarklocka

Stressad och trött? Så här ändrar du på det!

Vi behöver näring för att må bra. Som vi äter, stressar och lever idag får vi inte i oss tillräckliga mängder vitaminer och mineraler. Bristsymptom som trötthet, utbrändhet och lågt immunförsvar tillhör de vanligaste och drabbar allt för många. 

I dagens samhälle där allt fler stressar och äter allt mer näringsfattig snabbmat, hel- och halvfabrikat lever folk i större utsträckning med ohälsa och näringsbrister. Stress påverkar näringsupptaget negativt och kroppen kan urlakas på viktiga vitaminer och mineraler eftersom kroppen behöver en större mängd näring för att kunna hantera stressen. Vitamin- och mineralbrist kan dessutom göra oss mindre stresståliga. Hårt tränande, äldre och personer som röker eller intar läkemedel är grupper utöver de som stressar och äter dåligt som har lättare att utveckla näringsbrister. Detta på grund av ett försämrat näringsupptag och en ökad påfrestning vilket gör att näringsbristerna även kan drabba personer som äter en varierad kost med frukt och grönsaker.

Tillskott som komplement
Ett balanserat näringstillskott innehållandes flera olika vitaminer och mineraler, som ett komplement till en väl sammansatt kost, kan hjälpa kroppen att tillgodogöra sig den näring som den behöver. På så sätt kan trötthet, stress och andra bristsymptom försvinna. Här kan du läsa om några vitaminer och mineraler och vilka funktioner de har i kroppen.

 

Vitamin C
Vitaminet är även en viktig del i immunförsvaret och sårläkning. Brist kan leda till nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, dåligt järnupptag, försämrad sårläkning och blödningar i tandkött.

Vitamin D
Kroppen kan bara tillverka D-vitamin när vi vistas ute i stark sol under sommaren. Därför är vi nordbor extra utsatta för risken att utveckla en brist. Det finns vetenskapligt stöd för att D-vitamin har stor betydelse för immunförsvaret och hormonbalanser. Det är även nödvändigt vid upptag av kalcium samt för att motverka depressioner. Symptom vid brist kan vara nedsatt immunförsvar, trötthet, depression och skört skelett.

Vitamin E
Vitamin E förbättrar syresättningen vilket gör dig uthålligare. Det verkar antiinflammatoriskt och kramplösande samt minskar trötthet. Det kan minska ärrbildning och förbättrar sårläkning. Hudproblem, inflammation, åderbråck och benkramp kan vara symptom som uppträder vid brist.

B-vitaminer
B-vitaminer är vattenlösliga och måste tillföras genom  kosten dagligen. Stress gör att mängder att B-vitaminer förbrukas samtidigt som B-vitaminerna kan öka motståndskraften mot stress. Brist kan ge trötthet,  irritation, depression, sömnlöshet, dålig koncentrationsförmåga och minne samt hudproblem som akne och håravfall.

Magnesium
Magnesium förbrukas vid stress. Mineralet har en lugnande inverkan på kroppen och verkar kramplösande, är antiinflammatoriskt och hjälper till att reglera kroppens pH-värde. Brist kan leda till migrän, muskelkramp och sömnsvårigheter.

Kalcium
Kalcium är viktigt för skelettet och behövs för tillverkningen av ATP som är kroppens energiknippe. Kalciumbrist kan leda till ökad risk för benbrott, försämrad blodkoagulation, karies och sköra naglar.

Zink
Zink är nödvändigt för immunförsvaret och sårläkning och är även en viktig beståndsdel i mannens sädesvätska. Bristsymptom kan vara akne, eksem, nedsatt immunförsvar, trötthet, irritation, impotens och nedsatt smak- och luktsinne.

Coenzym Q10
Q10 är energigivande och är viktig för  äldre människor och de som tränar hårt. Ämnet ökar ansträngningstoleransen, stärker immunförsvar och har en läkande effekt på framförallt åldersrelaterade besvär. Brist kan visa sig i trötthet, hjärt- och kärlbesvär och blödande tandkött.


Av Rebecka Berglund


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.