Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck

Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Anledningen till att du känner dig fullkomligt utpumpad och matt mot slutet av dagen kan vara av ett mer lättåtgärdat slag än du trott: D-vitaminbrist.
Genom att höja ditt D-vitaminintag kan du förbättra både din energinivå och sänka ditt blodtryck, visar en ny studie.

Oavsett om det handlar om studier, jobb eller barn är det inte ovanligt att den där känslan av total utmattning dyker upp mot slutet av dagen. Ibland är den  berättigad men om den är konstant kan det vara en idé att kolla upp det med din läkare eller näringsterapeut. Det kan nämligen vara så ”enkelt” som D-vitaminbrist.

Vanligt med brist
Nordbor har stor benägenhet att få D-vitaminbrist under vinterhalvåret. Det har med det minskade solljuset att göra. När solens strålar lyser på huden bildas D-vitamin, som även går att få i sig i form av livsmedel som lax, sill och makrill. Det finns även i mini-, lätt- och mellanmjölk samt olika typer av matfettsblandningar. Ägg och kött innehåller också en hel del. På sommaren lagrar kroppen D-vitaminet. Får inte huden tillräckligt med sol under sommarhalvåret är det lätt att drabbas av D-vitaminbrist.

 

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Kan leda till depression och fetma
Brist på vitaminet kan leda till en rad olika hälsorelaterade problem som till exempel rakit (rakitis) – även kallad engelska sjukan, som drabbar barn. Sjukdomstillståndet kännetecknas av att skelettet inte kan lagra kalcium vilket kan leda till upp mjuknat och missformat skelett, samt permanenta skador på de permanenta tändernas emalj. Hos vuxna heter sjukdomen osteoporos, mer känt som benskörhet. Andra sjukdomar som kan uppstå är depression och hjärt- och kärlsjukdomar. D-vitaminbrist är även kopplat till bland annat insulinresistens, fetma, autism, MS, Parkinsons, diabetes och en högre risk för vissa cancerformer.

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

Mät dina nivåer
Är du orolig att du går runt med brist? Genom ett blodprov hos till exempel din läkare kan du mäta dina D-vitaminnivåer. Visar det sig att du ligger lågt, vilket är troligt om du bor i norden, kan du genom att äta kost rik på D-vitamin – naturligt eller berikat – samt äta extra tillskott av vitaminet kan du sedan relativt lätt få bukt på problemet. Och får du bukt på problemet förbättrar du inte bara dina hälsoutsikter, du får även mer energi och ökad uthållighet när du motionerar, enligt en ny brittisk forskningsstudie.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

D-vitamingruppen orkade längre med mindre ansträngning
I en studie, gjord vid Queen Margaret University i Edinburgh, fick 13 friska vuxna antingen en D-vitamintablett eller en placebotablett om dagen under en två veckors period.
Efter de två veckor blev de tillfrågade att cykla 20 minuter. Gruppen som tagit D-vitamin lyckades cykla sex och en halv kilometer till skillnad från innan då de lyckats cyklat fem kilometer. De var även mindre ansträngda och hade dessutom minskade nivåer av stresshormonet kortisol, vilket kan höja blodtrycket och strama till blodkärlen.

► Läs också: Hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

”Förbättrar konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer”
Dr Raquel Revuelta Iniesta är medförfattare till studien.
– Vår förstudie visar att ta D-vitamin kan förbättra konditionen och sänker kardiovaskulära riskfaktorer som högt blodtryck, säger han.
– Vårt nästa steg är att utföra en större klinisk studie under en längre tid både hos friska individer och stora grupper av idrottare som cyklister eller långdistanslöpare.

► Läs också: Livsmedelsverket: D-vitaminberika fler livsmedel – och höj nivåerna!

”D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, reumatism och högre risk för vissa cancerformer”
Även den skotska studien endast hade 13 deltagare är dess huvudförfattare, Dr Emad Al-Dujaili vid Queen Margaret University, övertygad om vitaminets betydelse.
– D-vitaminbrist är ett tyst syndrom kopplat till insulinresistens, diabetes, ledgångsreumatism och högre risk för vissa cancerformer, säger han.

► Läs också: Koppling mellan D-vitaminnivå och hjärtproblem

Inte överens om det optimala intaget
Genom om att ta ett blodprov kan man få svaret på huruvida man lider av brist eller ej. Även om det inte är helt lätt att avgöra var gränsen går.
Sanningen är att experterna inte är  överens om vad som är exakt det optimala intervallet när det gäller intag av D-vitamin, eller ens vad som anses  ”normalt”, men 25 nmol/L anses dock vara en allvarlig brist, skriver Daily Mail.
Nutritionist Dr Marilyn Glenville säger till tidningen:
– Vissa laboratorier definierar mer än 75 (nmol/L) som vanligt och 80-100 som optimalt.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

D-vitaminbrist: En av de stora hälsobovarna av vår tid
Även Marilyn Glenville anser att D-vitaminbrist är en av de stora hälsobovarna av vår tid.
– Forskning visar vitamin D kan vara antiinflammatoriskt och att dess nivåer, bortsett från osteoporos, även kan påverka vår kondition, diabetes typ 2, bröstcancer, ledvärk, allergier, fertilitet och immunförsvar, säger hon och fortsätter:
– Problemet är att vi har lyssnat så på hudcancerbudskapet – plus det finns solskyddsmedel i kvinnors hudkrämer – så vi (kvinnor) tenderar att vara mer illa ute än män. Vi till och med ser en återkomst av rakit, säger hon.

► Läs också: Debatt: ”Politiker borde ge barn gratis D-vitamin istället för läkemedel!”

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta om D-vitamin

D-vitamin är en grupp fettlösliga prohormoner som påverkar balansen mellan kalcium och fosfat i blodet. De två huvudsakliga formerna är vitamin D2 och vitamin D3. 

D-vitamin är nödvändigt för oss och brist på vitaminet både sänker vårt immunförsvar och försvårar många processer, bland annat uppbyggnaden av skelettet.

Under sommarhalvåret är solbestrålning på huden den viktigaste källan till D-vitamin.
D-vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.
När solljus saknas behövs tillskott eller D-vitaminberikade produkter.

De nya nordiska näringsrekommendationerna, NNR, konstaterar att vi i Norden behöver få i oss mer D-vitamin för att behålla en tillräcklig nivå av vitaminet i blodet även under vintern.
För gravida och personer med mörk hud och heltäckande kläder är detta särskilt svårt.

Livsmedelsverket rekommenderar kosttillskott med D-vitamin till framför allt följande grupper:

Alla barn under två år.
Barn över två år med mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.
Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.
Äldre personer som tillbringar lite tid utomhus.
Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Banan och jordnötssmörgåsar i form av roliga gubbar

Livsmedelsverket gör tre klargöranden om kost

Kost

Med anledning av att det, under ett panelsamtal om mat och hälsa på källkritikens dag den 13 mars (som går att se på nätet), förekom påståenden som var felaktiga eller saknade vetenskaplig grund har Livsmedelsverket i ett pressmeddelande gått ut med några klargöranden gällande kostråd. Klargöranden handlar om jordnötter till spädbarn, kopplingarna mellan god hälsa och stort intag av frukt och grönt samt mellan rött kött och ohälsa.

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Eko/miljö

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags. Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där. Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

En kvinna och en man står med hakan i händerna och funderar

Fem tecken på att du är högkänslig

Mental hälsa

Ungefär 20 procent av jordens befolkning är högkänsliga, det vill säga personer med extra långa känselspröt. Blir du lätt störd av oljud, av andras sinnesstämningar och har ett stort behov att egentid? Då kan du vara en av dem. Här är fem tecken på att du har en så kallad HSP-personlighet – och fem tips på hur du hanterar denna personegenskap.

Kosttillskott på bord och hylla

Försäljningen av kosttillskott och sportnutrition ökar

Hälsa

Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Tillväxten är stabil men inte kraftig. I takt med att antalet försäljningskanaler stigit har konkurrensen ökat. Det medför sänkta marginaler för företagen och lindriga prisökningar (i många fall prissänkningar) för konsumenterna. Det visar försäljningsstatistiken för egenvårdsmarknaden som släpps idag. "Sportnutrition växer snabbast och det är här försäljningen via internet verkligen har tagit fart. De svenska företagen står mycket starka trots en växande internationell konkurrens", säger Svensk Egenvårds VD Mats Nilsson till Kurera.

Björkpollen

Mathias blev fri från sin pollenallergi med extrakt från kinesiska örten perilla

Hälsa

I tidiga tonåren drabbades Mathias Hallberg, 40 år från Kolmården, av pollenallergi. Han blev dessutom allergisk mot kvalster. För att kunna gå ut under sommarhalvåret fick han ta anti-histaminpreparat med tråkiga biverkningar. Men för två år sedan slapp Mathias både pollenallergin och de mediciner som gjorde honom trött. "Jag började med ett kosttillskott mot hösnuva och det gjorde mig helt fri mina allergier. Det har inte heller några biverkningar så är jag inte längre trött och orkeslös under sommaren", säger Mathias.

Vatten rinner ur kranar

7 saker som visar hur tillgång till rent vatten kan förändra ALLT

Eko/miljö

Idag uppmärksammas Världsvattendagen världen över. Målet med dagen är att sprida information kring vattenfrågor och väcka engagemang för vattenrelaterade problem. Kurera uppmärksammar dagen genom att berätta om några anledningar till varför vi är beroende av rent vatten. Vi tipsar också om sätt du själv kan bidra genom att minska din egen vattenkonsumtion.

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Kålwrap med krämig saffran- och broccoli hirsotto

Mat

Att använda kålblad som wrap eller tallrik är både gott och smidigt eftersom det blir mycket mindre disk. Här är ett recept på en kålwrap med en krämig saffrans-hirsotto med broccoli, långa gurkskivor och mynta - serverad med avokado och en snabb version av chutney på nektarin och persika. Lägg gärna till alfalfa-groddar och du har en utsökt vegansk rawfood måltid.

Champinjoner

Champinjoner kan orsaka cancer

Hälsa

Champinjoner är vanliga i till exempel salladsbuffér och på pizza – eller bara smörstekta med salt och vitlök. Men – vad få känner till är att de kan orsaka cancer. Och värst är äta dem råa. "Vårt råd är att inte äta mer än hundra gram i månaden", säger Veronica Öhrvik på Livsmedelsverket, till Aftonbladet.

Händer fångar solen

Våren är officiellt här – men än behöver du D-vitamin!

Allmänt

Våren börjar officiellt den 20 mars för oss på norra halvklotet – det vill säga i och med vårdagjämningen idag. Faktum är att mars även utgör den första månaden då det går att få vitamin D från solexponering – dock i alldeles för låga nivåer för att det skulle vara tillräckligt. Så än gör du rätt i att äta tillskott. Här får du veta mer.

Johannesört i solnedgång

Tack vare johannesört kunde Cristina sluta med SSRI-medicinen

Mental hälsa

En livskris för tio år sedan gjorde att Cristina Styrén hamnade i en djup depression. Hon fick antidepressiv medicin och insomningstabletter. När livet började reda upp sig igen så ville hon inte längre ta den syntetiska medicinen. Men Cristina var rädd för att minska dosen. Hon ville inte börja må dåligt igen. Då blev johannesört räddningen. "Tack vare johannesört kunde jag fasa ut all medicin – och samtidigt må bra", säger Cristina.

färgglada piller på bord

Regeringen tar nya tag i arbetet mot antibiotikaresistens

Hälsa

Regeringen vill visa att de tar hotet om antibiotikaresistens på allvar och har gett Folkhälsomyndigheten och Statens jordbruksverk i uppdrag att gemensamt ansvara för en nationell samverkansfunktion för arbetet mot antibiotikaresistens. Dessutom ska en handlingsplan gällande antibiotikaresistens tas fram. "Antibiotikaresistens är ett stort hot mot människors hälsa - och mot sjukvården. Nu tar vi nya steg i arbetet för att lösa problemet", skriver folkhälsominister Gabriel Wikström på Twitter.

Tonårskillarna som vill minska gifterna i babykläder!

Eko/miljö

Intresset för ekologiska material och textilier håller på att bli riktigt stort och konsumenterna blir alltmer medvetna om hur kemikalier och gifter påverkar både människan och miljön. När fyra tonårskillar fick till uppgift att starta ett UF-företag under sitt sista år på gymnasiet blev det till ett företag som säljer ekologiska babykläder.

Småleende avslappnad blond kvinna i sängen med en tekopp

L-teanin – aminosyran som förbättrar sömnkvaliteten helt naturligt

Naturlig hälsa

Avslappning och inre ro behövs för en god nattsömn. Men – ibland är det lättare sagt än gjort. Som tur är har naturen några knep. Ett av dem är aminosyran l-teanin som finns i grönt te och som har en avslappnade, lätt ångesthämmande effekt utan att ge några biverkningar. Aminosyran har i flera studier visat sig ge en förbättrad sömnkvalitet, bland annat hos kvinnor efter klimakteriet och hos pojkar med ADHD, där föräldrarna även uppgav en förbättring av humöret dagtid, med mindre ilska och färre utbrott.

kvinna ser ut genom fönster

Stress kan göra dig deppig

Allmänt

Kortisol bryter ner kroppen på många sätt. Visste du att långvarig stress kan vara en bidragande orsak till att du hamnar i nedstämdhet eller till och med depression? Nu har du ytterligare en anledning att tagga ner - så vad väntar du på. Just do it!

animerad bild mag- och tarmsystem och bakterier

17 fakta och forskning om goda bakterier

Allmänt

Hela 75 procent av vårt immunförsvar styrs från vår mage och tarm och har vi dålig balans där påverkar det hela vår kropp. Här får du veta fler fakta om hur vi genom att tillföra vår kropp goda bakterier kan gynna vår hälsa.

Pumpasoppa med sting

Pumpasoppa med sting

Mat

En pumpasoppa med sting, toppad med vitlöksfräst svamp och pumpakärnor. Psst. Pumpa är i säsong den här årstiden och gör sig bra i soppa.

Färsk kyckling på träskärbräda intill andra råvaror

Fler läkare varnar: ”Ät inte färsk kyckling”

Kost

Det är ovanligt att smittskyddsläkare går ut med varningar utan berörda myndigheters uppbackning men den senaste tiden har flera smittskyddsläkare runt om i landet gått ut med egna uppmaningar om att undvika färsk kyckling. Anledningen är den ökning av sjukdomsfall orsakade av campylobacter, som kan finnas i färsk kyckling. En av dem som går ut och varnar är Signar Mäkitalo, smittskyddsläkare i Region Gävleborg. "Jag uppmanar allmänheten att undvika färsk kyckling. Det är mitt ansvar enligt smittskyddslagen att informera och ge råd till befolkningen", säger han till TT.