Annons
Annons

Svenskt hudvårdsföretag som värnar om hälsan, djuren – och naturen

Rosenseriens morotsolja är nominerad till årets produkt på Organic Beauty Awards 2017. Och det är inte första gången den ekologiska, Svanenmärkta hudvårdsserien nämns i samband med utmärkelser. Tidigare har man vunnit pris både för sina produkter och för sitt företagande. Men – det har inte alltid varit en dans på rosor. När VD:n Carina Swartz lovade sin mamma på dennes dödsbädd att ta över företaget var det skuldbelagt och varken banker eller konsumenter tyckte att naturlig hudvård var något särskilt hett. "Men jag vägrade ge upp. Jag trodde på verkligen på det vi gjorde och sålde", berättar hon för Kurera.

Redaktionen

4 maj, 2017
Svenskt hudvårdsföretag som värnar om hälsan, djuren – och naturen
Dela inlägget

Rosenseriens morotsolja är nominerad till årets produkt på Organic Beauty Awards 2017. Och det är inte första gången den ekologiska, Svanenmärkta hudvårdsserien nämns i samband med utmärkelser. Tidigare har man vunnit pris både för sina produkter och för sitt företagande.
Men – det har inte alltid varit en dans på rosor. När VD:n Carina Swartz lovade sin mamma på dennes dödsbädd att ta över företaget var det skuldbelagt och varken banker eller konsumenter tyckte att naturlig hudvård var något särskilt hett.
– Men jag vägrade ge upp. Jag trodde på verkligen på det vi gjorde och sålde, berättar hon för Kurera.

Företaget Rosenserien startade under 1980-talet med en tydlig vision om att erbjuda rena och naturliga hudvårdsprodukter fria från skadliga kemikalier. Företaget visade sig vara före sin tid och fick inledningsvis kämpa för att etablera sig på marknaden. Nu, sådär 30, 40 år senare, har resten av världen hunnit i kapp och ekotrenden är starkare än någonsin.

Läs också: Fel hudlotion kan ge fosterskador

Banken trodde inte företaget
Rosenserien drivs idag av Carina Swartz, 45, dotter till företagets ena grundare Laine Nilsson. När mamman var sjuk i cancer lovade Carina vid sin mors dödsbädd att ta över sin mammas andra ”baby” och stora passion i livet: det ekologiska hudvårdsföretaget. Carina som snart var utexaminerad lärare hade egentligen haft helt andra planer och var plötsligt tvungen att för att helt tänka – och sadla – om.

22 år gammal klev hon in som VD, utan att veta någonting alls om företagande.
– Jag hade bra koll på företagets produkter men jag kunde ingenting om lagar, myndighetsregler, bokföring eller om vem som tillverkade vad. Eftersom mamma dog så hastigt fanns ingen tid att lära upp mig utan jag fick lära mig genom att bläddra i hennes almanacka och ringa upp alla nummer för att fråga hur vi faktiskt samarbetade, berättar Carina Swartz för Kurera.
När hon tog över företaget omsatte det 600 000 kronor och var skuldtyngt. Hon behövde låna mer pengar men bankerna sa nej.
– De trodde inte på en 22-årig tjej. Men jag vägrade ge upp. Jag fick klara det på egen hand genom att ta en dag i taget. Jag tog inte ut någon lön och fick leva på min man Jerker.

Läs också: 24 frågor och svar om hudvård

Carina Swartz
Carina Swartz, VD Rosenserien.

Tror på det hon gör
Trots motgångar och svåra tider är hon glad att hon valde sin mammas väg.
– Det blev en utmaning men jag kastade mig in i det med iver. Jag blev ganska snabbt lika passionerad som min mamma hade varit över företaget. För även om vi sålde ekologiska produkter, vilket inte alls var inne än, så trodde jag verkligen på det vi gjorde och sålde, berättar hon.

Idag omstätter företaget 13 miljoner
I dag omsätter Rosenserien 13 miljoner kronor och har utvecklats till ett av Sveriges starkaste varumärken inom naturlig hudvård. Tillverkningen sker på en fabrik utanför Östersund och företagets produkter finns tillgängliga i hälsofackhandeln, hos hudvårdsterapeuter och på spaanläggningar. Det har även börjat expandera i andra delar av världen.
– Av den totala kosmetikmarknaden står ekologisk hudvård för cirka tre procent. Men ekomarknaden växer kraftigt, vilket är roligt – och viktigt för hälsan. För det finns mycket gifter i skönhetspreparat även om man inte tror det. Det gäller att ifrågasätta och vara noggrann med att läsa på innehållsdeklarationerna. Jag är glad att folk faktiskt börjat förstå det och ta sig tiden att göra lite mer research, säger Carina Swartz.

Läs också: Vitamin E – ett naturligt skönhetsknep få känner till

Nominerade på Organic Beauty Awards 2017
Man har vunnit ett flertal priser och utmärkelser och bland annat har man blivit utnämnd till årets företagare i Valdemarsvik och prisats av Veckans affärer 2010 och 2011. Rosenserien har även tilldelats priset “Årets guldäpple” 2008 och 2012, ett prestigefullt pris där kunder och personal inom hälsofackhandeln röstar fram sina favoritprodukter.
I år har Rosenserien hela fyra nomineringar till Organic Beauty awards 2017. Morotsoljan är nominerad till till årets produkt och bästa ansiktsolja/serum, Herrdeodoranten är nominerad till bästa herrprodukt och Kroppsoljan med havtorn till bästa kroppsolja. Vinnarna presenteras på evenemanget “Green Beauty Day” som äger rum den sjätte maj i Stockholm.

Så vilka är då de starkaste skälen till att Rosenserien etablerat sig så starkt och vunnit konsumenternas hjärtan? Carina har sina teorier.
– Jag tror att fyra viktiga framgångsfaktorer är folks medvetna val att använda naturliga och ekologiska råvaror, valet att vägra djurtester och en medveten strategi kring miljömärkning. Att vi dessutom valt att löpa linan ut i miljöarbete och implementera det i hela vår verksamhet skapar även det respekt och förtroende.

Läs också: Läkemedelsverket: ”Färgämnen i kosmetika behöver ses över”

Utvalda naturliga och ekologiska råvaror
Basen i Rosenseriens produkter är rättvisemärkt aloe vera och kallpressade vegetabiliska oljor. De flesta innehåller även den karaktäristiska, milt doftande, ekologiska rosenoljan och produkterna innehåller inte tillsatt vatten, alkoholer, mineraloljor, parabener och syntetiska ingredienser. Växterna och örterna kommer från ekologiska odlingar vilket innebär att växterna inte besprutas med kemikalier eller konstgödslas. Vid skörd de handplockas råvarorna. Man har valt att satsat på kvalitetsråvaror eftersom de innehåller de viktiga cellaktiverande ämnen som behövs i effektiv hudvård. Tillverkningen av produkterna sker i här i Sverige.

Testar inte på djur och undviker animalier
Rosenserien har aldrig använt sig av några djurtester, varken av slutprodukter eller enskilda ingredienser. Produkterna är i stället testade på frivilliga människor, många med känslig hud. De flesta av Rosenseriens produkter är veganska, det vill säga innehåller inga animalier. Den enda ingrediensen som används från djurriket är bivax, vilket finns i fyra produkter.
– De fyra produkterna är Lip Balm, Cleansing Cream, Tinted Moisturizer och Foot Cream, säger hon och fortsätter:
– Samtliga våra produkters innehåll är granskat och godkänt av Djurens Rätt och de godkända produkterna är markerade på hemsidan med symbolen för hundra procent veganskt.

Läs också: Bloggaren Simon Leisjö: ”Därför behöver män bli bättre på hudvård”

Miljömärkt av Svanen
För att kunna påvisa att Rosenseriens produkter är rena och bra för både miljö och hälsa har Rosenserien valt att märka sina produkter med miljömärkningen Svanen. För att få erhålla Svanenmärkning måste produkten och tillverkaren möta de hårda krav som ställs, berättar Carina.
– Dessa krav innefattar att produkten är fri från miljö- och hälsoskadliga kemikalier, konserveringsmedel som är klassificerade som sensibiliserande, hormonstörande ämnen, parabener och mikroplast. Man ställer även krav på mängden och typen av emballage samt att produkten är nedbrytbar i naturen. Detta är viktigt för oss att vi lever upp till.

Genomgående medvetenhet
Men medvetenheten i arbetet rör inte bara produkterna utan genomsyrar hela företagets arbetssätt. Utöver arbetet med produkternas innehåll har företaget tagit ett flertal principbeslut för att minska sin negativa miljöpåverkan.
– De omfattar bland annat att vi valt miljöcertifierade transporter, Svanenmärkt papper för utskrifter och utbildningsmaterial, att vi anlitar ett Svanenmärkt tryckeri när vi trycker material, väljer återvunna och miljöcertifierade förpackningsmaterial och vi använder enbart ekologiska arbetskläder, säger Carina och tillägger med ett skratt:
– Vi har till och med använt Svanenmärkt färg vid målningen av företagets byggnader.

Läs också: Fem vitaminer som gör underverk för huden

Carina Swartz och Tony Irving
Carina Swartz med tämligen nyblivna hälsonörden Tony Irving.

”Tror att min mamma är stolt”
Idag är det närmare 35 år sedan Carinas mamma startade företaget – och mycket har hänt. I sortimentet finns idag drygt 40 produkter med allt från rengöring, rosenvatten, brun-utan-sol, fuktkräm, solskyddskrämer, schampo och deodorant. Man har också utvecklat en gedigen ekologisk mansserie tillsammans med Let’s Dance-domaren Tony Irving, som inspirerad av sin egen hälsoresa själv kontaktade företaget och ville samarbeta.
– Vi har mycket spännande på gång och har gjort en sådan enorm resa att jag knappt kan tro det. Jag tror att min mamma är stolt över det vi åstadkommit.
– Jag tror inte vi har sett toppen än. I takt med att medvetenheten ökar tror jag att ekologiska och naturliga produkter kommer att dominera marknaden i framtiden.

Det tror vi också.

Läs också: Tony Irving – om resan från botoxfrälst till en sucker för naturlig hälsa

Av Therese Hagberg och Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Annons