Ulrica i svarta träningskläder med broccoli i handen höjd över huvudet

Foto: DWdesign

Tema fixa formen: Gå ner i vikt – kom i form! Del 2

Ulricas resultat

FÖRE
Vikt:
94,5
Fettprocent: 36,2
Fett i kg: 34,2
Muskelmassa: 57,2

NU
Vikt:
 86,8
Fettprocent:  27,2
Fett i kg:  23,6
Muskelmassa:  59,9

38-åriga Ulrica Remse har, precis som många andra småbarnsmammor, haft svårt att komma i form.
Kureras personliga tränare och kostrådgivare Carolin Helt hjälpte henne.

De senaste åren har det varit fullt upp med annat, berättar Ulrica. Och de flesta småbarnsföräldrar känner nog igen sig.
– Efter att vi fick våra barn, med två års mellanrum, har jag inte kommit igång med någon riktig träning alls utan har bara gått promenader med hunden. Jag har haft ont i ländryggen med jämna mellanrum eller varit allmänt trött i kroppen. Jag fick även ont i mina fötter, kunde knappt gå ner för trapporna på morgonen, säger hon.

Tog tag i träning och kost
För ungefär två år sedan anlitade Ulricas man, Daniel, en PT – personlig tränare – för att komma igång med styrketräningen. Efter att ha sett hans resultat blev även Ulrica riktigt sugen på att sätta fart hon med. För ett år sen tog hon tag i både träning och kost och sedan dess har hon blivit i mycket bättre form. Målet var att muskelmassan skulle öka på överkroppen medan den skulle vara bibehållen på benen. Och detta har Ulrica uppnått, precis som önskat.
– Just nu tränar jag styrketräning, med Carolin som PT, två gånger i veckan, promenerar och springer med hunden dagligen i minst en timme. Jag älskar cirkelträning där styrkeövningar och kondition varvas. Hög puls och en riktig utmaning varje gång, berättar Ulrika.
Personlig tränare gav resultat
Ulrikas muskelmassa har ökat med nästan tre kilo på överkroppen och bibehållits på underkroppen. Fettmassan har minskat med hela 7,2 kg på överkroppen, sex till sju hekto på varje arm och drygt ett kilo på varje ben.
– Min balans, koordination, kondition och styrkan har förbättras nåt helt otroligt! Det har jag nytta av i vardagen på en massa olika sätt. När man håller på med hästar och rider krävs alla dessa förmågor. Att bara ta sig upp på hästen är betydligt lättare nu kan jag säga.

 

Tid att träna
Att hinna med träningen innebär en hel del planering och att spontan fika med kompisar är inte speciellt vanligt numera.
– Däremot tränar jag gärna ihop med mina vänner. Nu när flickorna blivit större har jag börjat prioritera tid för mig själv också, säger Ulrica.

Träna så här!

För att komma i form på ett effektivt sätt krävs både styrketräning och kondition.

  1. Styrketräning
    Träna två eller tre styrkepass per vecka. Helkroppsprogram – rygg, bröst, ben och mage – 2-3 övningar per muskelgrupp samt någon övning för armar och axlar.
    Ulrica har, som många kvinnor, en smal överkropp och lite mer rumpa och lår. Hon hade problem med en värkande ländrygg när vi först träffades. Därför valde vi tyngre övningar för överkroppen för att bygga upp både muskelmassa, stabilitet och styrka. För att tona benen utan att bygga volym har Ulrica gjort övningar med egna kroppsvikten eller lättare vikter med många repetitioner, varvat med olika former av hopp – knäböjshopp, burpees och utfallshopp bland annat.
  2. Intensitet
    För att höja intensiteten i hela styrketräningspasset lägger vi även in hopprep, rodd och skidmaskin mellan styrkeövningarna. Det ger en grym puls!
    Styrkepassen har varit upplagda i cirkelform där 6-12 olika styrke- och konditionsövningar varvas, eller som superset alternativt triset där två eller tre övningar körs efter varandra utan någon vila emellan. Detta gör passen tidseffektiva och puls- och intensitet hålls hög.
  3. Kondition och förbränning
    Är fokus att bli av med kroppsfett bör även ytterligare förbrännings/konditionsträning in. 3-5 pass per vecka, 30-60 min. Varva gång med löpning till att börja med och utöka löpningen succesivt.
    Spinning, crosstrainer, trappmaskin eller rodd är andra bra träningsformer om du vill ha ut mesta möjliga av den tid du lägger på träning.
  4. Vila
    En dag i veckan för vila, se till att det blir en riktig återhämtningsdag.

 

Av Carolin Helt

Ulricas resultat

FÖRE
Vikt:
94,5
Fettprocent: 36,2
Fett i kg: 34,2
Muskelmassa: 57,2

NU
Vikt:
 86,8
Fettprocent:  27,2
Fett i kg:  23,6
Muskelmassa:  59,9

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.