10 hälsobomber som är perfekta i din smoothie!

Smoothies och juicer är goda året om – men på sommaren kan det vara extra gott med en svalkande smoothie.
Men det är lätt att fastna i samma hjulspår och även de allra mest inbitna smoothiefreaksen tenderar att fastna i gamla vanor – och förnyar allt för sällan innehållet.
Här är några fantastiska smoothieingredienser du inte får missa.

Banan
Bananer är stjärnan när det gäller smoothies (och även raw glass) eftersom den erbjuder en naturlig sötma (så du inte behöver addera annan sötning) och perfekt krämig konsistens. Bananer innehåller även vissa näringsämnen som är svåra att hitta i andra frukter, som till exempel hjärtstärkande kalium och tarmvänlig prebiotika.
Näringsinnehåll: (1 medium) 105 kalorier, 14 g socker, 3 g fiber

Ananas
Är du låg på energi kan ananas vara en extra bra frukt för dig, eftersom den erbjuder en av naturens bästa källor av mangan, som är ett nödvändigt ämne för energiproduktion. Bara 2,25 deciliter ger 76 procent av ditt dagliga rekommenderade intag, skriver ShapeUp och kallar ananas för naturens svar på Red Bull. Få fler energitips i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 82 kalorier, 16 g socker, 2 g fiber

 

► Läs också: 6 kanonbra knep för extra energi

Avokado
Avokado är inte en traditionell smoothieingrediens, men fler och fler förstår att den borde vara det. Den bidrar med en perfekt konsistens (även till raw glass) och kalorierna kommer främst från omättat fett, vilket är bra om du vill skydda ditt hjärta och hålla undan hungerkänslor. Avokado innehåller dessutom mycket fiber vilket gör att du blir mätt – och håller igång magen.
En avokado om dagen kan avsevärt sänka det onda kolesterolet och minska risken för hjärtsjukdomar, visar forskning från Pennsylvania State University.
Näringsinnehåll: (1 medelstor, skalad och urkärnad) 227 kalorier, 21 g fett, 9 g fiber

► Läs också: Därför ska du äta avokado

Blåbär
Blåbäret är känt för sitt rika innehåll av antocyaniner, som är det antioxidanta näringsämne som ger bäret dess blåröda nyans. Blåbäret har även visat sig minska stress och effekterna av åldersrelaterade psykiska sjukdomar som Alzheimers och demens – och mycket mer. Läs mer om ”skogens blåa guld” i länken nedan.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 84 kalorier, 15 g socker, 4 g fiber

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Jordgubbar
Jordgubbar är kalorisnåla – och fullproppade på C-vitamin, ännu mer än apelsin! En enkel regel: Ju mognare, desto mer C-vitamin. En portion gubbar (cirka 125 gram) räcker för att täcka det rekommenderade dagliga intaget. Jordgubbar minskar även risken för stroke och hjärtinfarkt, enligt en vetenskaplig studie där såväl blodfetter, cellfunktion som blodplättarnas funktion förbättrades. Forskarna bakom studien tror att det är växtkemikalierna flavonoider, och särskilt antocyaninerna, som ger hjärt-fördelarna. Antocyanin är ett antioxidativt och antiinflammatoriskt ämne som gör jordgubbarna röda (och även det som gör blåbär blå).
Jordgubbar förbättrar minnet och innehåller även en sällsynt och kraftfull antioxidant som kallas för ellagitannin som har visat sig effektiv mot en rad olika cancerformer. Halten av antioxidanter i jordgubbar är fem till tio gånger högre än i äpple.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 49 kalorier, 7 g socker, 3 g fiber

► Läs också: 6 skäl att jordgubbsfrossa

Persika
Persikor innehåller lutein och zeaxantin, kraftfulla karotenoider som har visat sig skydda dina ögon från åldersförändringar. Explosionen av betakaroten i frukten hjälper även till att avvärja hjärtsjukdomar och cancer. En undersökning har dock visat att persikor är den frukt som innehåller mest bekämpningsmedel, så om du har råd med ekologiska borde du välja det.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 60 kalorier, 13 g socker, 2 g fiber

► Läs också: Nyttigheter till din smoothie

Honungsmelon
Vattenmelon är hälsosamt för din kropp, gynnar din hud, lust, ditt hjärta, din muskeluppbyggnad och din vikt. Den innehåller hela 92 procent vatten och är perfekt för den som vill hålla igen på kalorierna då det bara är 34 kcal i 100 gram vattenmelon. Den är även rik på C-vitamin och innehåller en del A-vitamin. Dessutom får du i dig B-vitaminer – särskilt B1 och B6 – där den sistnämnda påverkar bland annat signalsubstanserna serotonin och noradrenalin i hjärnan, vilket också gör dig piggare och gladare. Vattenmelon innehåller även magnesium och kalcium samt kalium, vilka är bra för vätskebalansen i kroppen.
Vattenmelonens röda färg får frukten från lykopen, som är en så kallad kareteonid och en mycket aktiv och effektiv antioxidant som bland annat sägs skydda huden mot solen, är bra mot hjärt- kärlsjukdomar samt förebygger vissa cancertyper som prostatacancer och livmodercancer. Dessutom innehåller frukten aminosyran citrullin, som i kroppen förvandlas till arginin som bidrar till ökad prestationsförmåga och muskeluppbyggnad – och som dessutom är en lust- och potenshöjande då aminosyran ökar kväveoxidhalten i blodet och mjukar upp blodkärlen. Arginin påverkar även förbränningen av fett och socker.
Näringsinnehåll: (1 kopp tärnad) Kalorier: 61 socker: 13,8 g, fiber: 1,4 g

► Läs också: Vattenmelon! Hälsobomb och lusthöjare

Grönkål
En näringsbomb perfekt i smoothies, juicer, matlagning och till och med som chips!
Förutom att grönkål smakar gott är den även näringstät och fullspäckad med vitaminer, mineraler och antioxidanter plus gynnsamma fibrer och enzymer.
Att äta kålväxter är dessutom gynnsamt för magens bakteriekultur då de innehåller probiotika.
Grönkål är rikt på A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, järn, magnesium, svavel och kalcium. Det är också virus- och bakteriedödande, inflammationshämmande samt rikt på antioxidanter (grönkål har ett antioxidant /ORAC-värde på 1770)
Näringsinnehåll: (en kopp hackad grönkål). Kalorier: 34, socker 0 g (kolhydrater 6,7 g), fiber 1,3 g

Läs också: 8 hälsofördelar med grönkål

Mango
Denna tropiska skatt har blivit allt mer tillgänglig i både färska och frysta former. Ja, den innehåller mer socker än nästan all annan frukt, men den ger också tre fjärdedelar av ditt dagliga intag av C-vitamin och 25 procent av A-vitamin. Extra sötningsmedel är helt överflödigt när du gör smoothies med mango.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 103 kalorier, 24 g socker, 3 g fiber

► Läs också: ”Smoothies gör underverk”

Papaya
Papaya är inte jättevanligt i svenska hem men en frukt vi bör upptäcka. Det är nämligen en av de mest näringsrika frukter som finns. Papaya är fullspäckad med C-vitamin och stärkande A-vitamin och den innehåller även de två enzymerna papain och kymopapain, som har har visat sig bidra till att bekämpa inflammation, som är den vanligaste orsaken till många sjukdomar, däribland även astma, artos, artit och olika cancerformer.
Näringsinnehåll: (2,25 dl) 55 kalorier, 8 g socker, 3 g fiber

Av Isabelle G Hedander

Källor, Tidningen ShapeUp, Näringsguiden, Kurera.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.