Terese alven Hej hälsobloggarefoto: Jane Haglund

”Träning ska vara fritt från tvång”

Allmänt 22 juli, 2014

Hälsobloggaren och träningsinstruktören Terese Alvén skriver om lustfylld, otvungen träning. Själv varvar hon sina träningsklasser med målmedvetna löpsteg mot marathon. Dessutom tränar hon gärna tillsammans med barnen.

Hon är en riktig räv i hälsobloggosfären. Sedan 2007 har hon gett sina bloggläsare en välmenande spark i baken. Hon är en erfaren träningsinstruktör och författare till boken ”Viktig – från matmissbrukare till träningsförebild”. Och nu har hon ännu en bok-bulle i ugnen. Hej hälsobloggare, Terese Alvén!

Vad är det viktigaste som du vill förmedla med din blogg?
– Att träning är roligt och något som berikar livet. Jag vill att alla ska kunna träna på en hälsosam nivå utan pekpinnar eller måsten. Det finns redan så mycket krav i samhället och på oss som individer, jag vill att träning ska vara något som är bra för en, inte något man gör för att man känner tvång.

Vad är sommarens utmaning för dig?
– Att springa! Har nyligen blivit bra från en höftskada och älskar att kunna springa utan smärta. Siktar mot maran nästa år tillsammans med min man och därför tränar vi målmedvetet med löpningen i sommar. 

 
Facebook kurera

Ditt bästa mattips?
– Att äta varierat och äta efter säsong. Mat som är i säsong är mycket godare och bättre för oss och miljön.

Hur tränar du i sommar?
– Jag blandar löpning med tennis, golf och styrketräning utomhus. Är även väldigt aktiv med mina barn.

Vad är en riktigt life saver för dig?
– Mina barn. De är det bästa jag har.

Årets lektyr i hängmattan?
– Efter att ha läst igenom min nya bok ”Träna tillsammans med familjen” ett antal gånger (som släpps 25 augusti) ser jag fram emot att få koppla av med deckare och en och annan biografi. Samt tidningar. Älskar att bläddra i tidningar under sommaren!   

En visdom som livet lärt dig?
– Framtiden börjar idag.

Av: Redaktionen

Kategori: Allmänt, Hälsa, Tips | Etiketter: , , ,

Läs mer  

Ät ditt ogräs! Här är fem goda recept

Så kan du äta blad och ogräs! Här är några goda recepttips

Tycker du att ogräset tar över din trädgård och önskar att det inte fanns?
Okej, vi förstår dig. Men – nu när läget ändå är som det är gäller det att se det positiva med ogräs. Så vad är det då, undrar du? Jo, att det är gott!
Kolla bara här.

Läs mer

Stå upp för din hälsa

Ställ dig upp två minuter varje halvtimme – minska ditt bukfett

Stillasittande dödar – så för din hälsas skull: Ställ dig upp!
Två minuters avbrott i sittandet per halvtimme räcker för att motverka många av de negativa effekterna – och minska ditt bukfett.
Här får du några tips om hur du kan gå tillväga.

Läs mer

Läs också: Fridykaren Annelie Pompes tips för att hålla andan länge

Fridykaren Annelie Pompes bästa tips för att hålla andan länge

Att hålla andan, så kallad ”andhållning”, är en väldigt effektiv avslappningsövning som alla kan använda sig av i vardagen. Och det går att öva upp sig rejält.
Äventyraren och fridykaren Annelie Pompe kan hålla andan i sex minuter.
Här delar hon med sig av sina tips för hur du ska göra för att lyckas hålla andan lääänge.

Läs mer

Hjälp, jag ska hålla tal! Lugn - här är 7 tips som gör ditt tal till succé

Hjälp, jag ska hålla tal! Lugn – här är retorikexpertens bästa tips

I maj/juni börjar festtalssäsongen – bröllop, student, avslutningar med mera…
Ska du hålla tal men känner dig mer nervös än glatt exalterad över detta faktum? Lugn – här är första hjälpen!
Författaren och retorikexperten Eva Kihlström som driver Talakuten ger dig tipsen som gör ditt tal till succé.

Läs mer

Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Så undviker du stressfällan – med expertens återhämtningsknep

Att få fem minuters mental återhämtning om dagen räcker för att motverka den negativa stressen och göra oss psykiskt hälsosamma länge.
Det menar återhämtningsexperten Ewa Wigenheim och tipsar om knepen som gör susen.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Elixir Pharma Buckthorn Havtorn
Baltex Hårkontroll
Litomove Orkla Health

Adobe Flash not available

CoolDown Acrilex
Pharma Pro
Holistic
Great Earth
Echinaforce A Vogel
Brunngård 52bones
jabushe
Express Magnesium Diasporal
Pharma nord
New Nordic Blueberry
Alpha Plus
Bringwell IronVital