Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare: D-vitamin!

Fakta

IBS (Irritable Bowel Syndrome) - eller "Colon irritabile" - är en av världens vanligaste sjukdomar.
15-20 procent av Sveriges befolkning har återkommande besvär som kan kopplas till diagnosen.

IBS är något vanligare bland kvinnor och uppträder vanligtvis före 40-års ålder. IBS drabbar ofta unga aktiva människor och kallas ibland också för stressmage eller ballongmage.

Trots att sjukdomen är väldigt vanlig vet man mycket lite om varför vissa drabbas av IBS och det har hittills saknats effektiva behandlingsmetoder.

Symtom
IBS innefattar många symtom vilka skiljer sig väldigt mellan olika personer.
Vanliga symtom är oregelbunden mag- tarmfunktion, diarré, förstoppning eller omväxlande mellan dessa. Inte sällan upplevs en känsla av att behöva rusa på toaletten.
Andra typiska symtom är obehag i magen, magsmärtor, magknip, känsla av uppblåsthet och gaser.

Ofarligt men påfrestande
Trots att IBS är en ofarlig sjukdom kan den påverka vardagen mycket och negativt.

Den Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har värderat minskningen av livskvalitet vid IBS lika stor som vid diabetes eller depression och större än för patienter med kronisk njursvikt.

Orsak
Trots att IBS är vanligt har det hittills saknats kunskap om vad om orsakar besvären.
Man vet att psykologiska faktorer kan påverka förloppet och att oro, ångest och stress kan påverka sjukdomen negativt. IBS har därför tidigare felaktigt setts som en psykosomatisk åkomma.
En orsak kan vara inflammatoriska förändringar i tarmens nervsystem som tros kunna påverka signalerna mellan tarmarna och hjärnan.

Behandling
IBS är återkommande/kroniskt och det finns idag ingen effektiv medicinsk botande behandling. Man försöker därför med olika medel lindra de olika symtomen.
Källa: Alltomibs.se

Att ha IBS kan vara både obehagligt och pinsamt. Men det kan finnas ett sätt att slippa de värsta problemen.
IBS-symtom kan nämligen lindras kraftigt, till och med botas, med tillskott av D-vitamin – ett vitamin som många med IBS har för låga nivåer av, hävdar brittiska forskare.

Ett brittiskt forskarlag med forskare från olika universitet har upptäckt att personer med IBS generellt lider brist på D-vitamin och att höga nivåer av vitaminet helt eller delvis kan göra att man slipper symtomen – samtidigt som det hjälper till att skydda kroppen från sjukdomar som Alzheimers, demens och depression.

► Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

D-vitaminbrist vanligt hos IBS-drabbade
Av 51 patienter med IBS hade 82 procent för låga D-vitaminnivåer, visade studien. Deras D-vitaminstatus reflekterade även hur de skattade sin livskvalitet, skriver Vitality Magazine.
Forskarna menar att IBS (irritable bowel syndrome) är en komplex diagnos som kan uppstå vid sidan av andra sjukdomar, vilka även de ofta kan förbättras med D-vitamintillskott.
Forskarteamet planerar nu att utföra en större studie. Studien publicerades tidigare online och kommer att publiceras i tidskriften BMJ Open Gastroenterology i en senare utgåva.

 

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

D-vitamin stabiliserar tarmrörelserna
Isabelle Gnany, teknisk nutritionist på brittiska NutriCentre, säger till den brittiska tidningen Express att det finns en direkt koppling mellan den dagliga dosen D-vitamin och möjligheten att kunna lindra de värsta symtomen av tarmåkomman.
– Studier har visat att tillskott (med D-vitamin. Reds anm.) förbättrar livskvalitén genom att stabilisera tarmrörelserna.

Lindrar även symtom av psykisk karaktär
I studien framkom att D-vitamin inte bara stabiliserar tarmrörelser utan även verkar ha positiva effekter på ångest, nedstämdhet och sömnlöshet – sinnesstämningar som ofta IBS-drabbade upplever.
– Utöver en hälsosam kost för att öka nivån hälsosamma bakterier kan tillskott med D-vitamin bidra till att hålla inflammationer i magen i schack, säger hon.

► Läs också: Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck

Tidningen fortsätter med att ställa några mer djupgående frågor om det viktiga vitaminet.

 Hur påverkar D-vitamin vår kropp?
– D-vitaminet som även är känt som solskensvitaminet är nödvändigt för vår hälsa, säger Isabelle Gnany till Express och fortsätter:
– Genom att tillföra viktiga mineraler som kalcium och fosfor bidrar D-vitaminet till ett starkt skelett. Brist på dessa ämnen påverkar skelettets tillväxt hos barn och medför även risker att utveckla andra sjukdomar som till exempel benskörhet, vilket ökar risken för frakturer.
Hon säger vidare:
– Den senaste forskningen har kommit fram till att låga halter av D-vitamin påverkar nervsystemet och det psykologiska systemet och predisponerar oss till neurologiska tillstånd som alzheimers, demens och depression.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

Många fördelar med tillräckliga nivåer – till en exempel föryngrande effekt
Hon berättar även om de många fördelarna med tillräckliga D-vitaminnivåer.
– D-vitaminbrist kan påverka immunsystemet och på det sättet även påverka vår förmåga att bekämpa baciller och tillfriskna från sjukdomar.
– D-vitamin är också ett fantastiskt näringsämne för att behålla ett ungdomligt utseende, säger hon och berättar att det, i kombination med motion, motverkar åldrande.
Hon berättar vidare att vitaminet hjälper även våra muskler att upprätthålla sin funktion och att det också är ett nyckelämne för hormonbalansen.
– Det har även visat sig ha inverkan på viktminskning och cancerprevention, bland annat.

► Läs också: Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

Vad har bristen på D-vitamin för koppling till IBS?
– IBS-drabbade har ofta en intolerans mot vissa livsmedel, inklusive fettämnen. Vitamin D är ett fettlösligt vitamin som i höga koncentrationer finns närvarande i fet fisk och berikade mejeriprodukter, vilka ibland kan utlösa tarmspasmer, fortsätter hon och tillägger att IBS-drabbade därför ofta börjar att undvika dessa livsmedel, vilket i sin tur istället kan resultera i D-vitaminbrist.
– Det primära området som absorberar D-vitamin är tarmen. Men den oregelbundenhet som karaktäriserar IBS förhindrar att D-vitaminet bevaras.

► Läs också: Livsmedelsverket: D-vitaminberika fler livsmedel – och höj nivåerna!

Behövs mer forskning
Isabelle Gnany poängterar att det, trots de positiva resultat som visar att D-vitamintillskott hjälper vid en mängd IBS-symtom, fortfarande krävs ytterligare forskning på området.
– Vi måst komma ihåg att vitamin D har receptorer både i hjärnan och tarmen. Receptorerna är inblandade i produktionen av kemikalier i hjärnan, inklusive serotonin. Det kan därför finnas ett samband mellan lågt D-vitamin och serotonin, vilket ger symtom som nedstämdhet och sömnsvårigheter, något som IBS-drabbade ofta upplever.

Av Linda Sandberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

IBS (Irritable Bowel Syndrome) - eller "Colon irritabile" - är en av världens vanligaste sjukdomar.
15-20 procent av Sveriges befolkning har återkommande besvär som kan kopplas till diagnosen.

IBS är något vanligare bland kvinnor och uppträder vanligtvis före 40-års ålder. IBS drabbar ofta unga aktiva människor och kallas ibland också för stressmage eller ballongmage.

Trots att sjukdomen är väldigt vanlig vet man mycket lite om varför vissa drabbas av IBS och det har hittills saknats effektiva behandlingsmetoder.

Symtom
IBS innefattar många symtom vilka skiljer sig väldigt mellan olika personer.
Vanliga symtom är oregelbunden mag- tarmfunktion, diarré, förstoppning eller omväxlande mellan dessa. Inte sällan upplevs en känsla av att behöva rusa på toaletten.
Andra typiska symtom är obehag i magen, magsmärtor, magknip, känsla av uppblåsthet och gaser.

Ofarligt men påfrestande
Trots att IBS är en ofarlig sjukdom kan den påverka vardagen mycket och negativt.

Den Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA har värderat minskningen av livskvalitet vid IBS lika stor som vid diabetes eller depression och större än för patienter med kronisk njursvikt.

Orsak
Trots att IBS är vanligt har det hittills saknats kunskap om vad om orsakar besvären.
Man vet att psykologiska faktorer kan påverka förloppet och att oro, ångest och stress kan påverka sjukdomen negativt. IBS har därför tidigare felaktigt setts som en psykosomatisk åkomma.
En orsak kan vara inflammatoriska förändringar i tarmens nervsystem som tros kunna påverka signalerna mellan tarmarna och hjärnan.

Behandling
IBS är återkommande/kroniskt och det finns idag ingen effektiv medicinsk botande behandling. Man försöker därför med olika medel lindra de olika symtomen.
Källa: Alltomibs.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är den hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Eller en deltidsvegan. Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.