Våga face your fears!

Fakta

Madeleine Gauffin är psykolog och psykoterapeut med bas i Uppsala. Hon medverkar varje vecka i SvD där hon svarar på läsarfrågor. Hon har tidigare även varit chefredaktör för den feministiska tidskriften Hertha. Mycket av hennes fokus ligger på rädslor, flow och livspassion - och hur man utifrån olika dåliga måenden hittar vägen till gnista och våga leva mode. Något som primärt inte örs problemfokuserat utan tvärtom, menar hon.

Att våga möta det man mest av allt räds är väldigt viktigt.
Rädslor, av alla de slag, håller oss kvar i livslägen som vi egentligen är klara med och borde röra oss bort från.
Att leva i rädsla är vanligt men hindrar oss från att vara i vårt livsflöde. 

Våra rädslor blir som farthinder av betong. Vi är rädda för att leva och vi är rädda för att dö.
Vi kan vara rädda för att inte klara oss på egen hand, att bli övergivna och bli svikna.

Vi är så rädda att vi inte duger som vi är
Den djupaste rädslan många av oss bär på är att vi inte duger som vi är, att ingen någonsin kan älska oss sådana som vi är och att om vi visar oss som vi är – rädda och sårbara – blir vi lämnade.
Många människor bär inom sig en känsla av djup värdelöshet som man sedan ägnar hela livet åt att kompensera för. Man kompenserar genom prestationer av olika slag, att vara till lags, blir utseendeberoende och mycket mer.

 

► Läs också: 11 saker att komma ihåg om du älskar någon med ångest

Begränsar vårt liv
Inte sällan försöker man så hårt att, genom kompensationer, distraktioner och andra typer av undvikandebeteenden, undvika rädslomöten att vi istället blir helt tömda på energi. Eftersom vi ju lagt all kraft på att upprätthålla vårt försvar mot rädslokontakt. Vi gör våra liv allt mindre för att slippa känna oro och rädsla. En dag finner man att man målat in sig i ett litet hörn där man knappt kan andas.
Men paradoxalt nog leder detta beteende ändå till att vi mår dåligt.

► Läs också: De 5 vanligaste sakerna man ångrar när man dör

Rädslors många skepnader
Rädsla kan anta många olika skepnader. Den kan visa sig i kroppen i symptom som sömnbesvär, värk, oro, stelhet, rastlöshet, och spändhet. Den kan visa sig som en svårighet att fatta beslut – en osäkerhet som genomsyrar vår tillvaro. Vi velar än hit och än dit.
Vi kan känna oss arga, irriterade och vrånga. Klagande och gnälliga. Sura och dömande. Vi kan skapa drama i våra liv. Vi saboterar för oss själva och andra och då framför allt för våra närmaste och våra barn drabbas hårdast. Vi blir dömande mot andra och mot oss själva.

Att våga utmana sig är svårt – men värt det
Lösningen är att börja känna efter, och lära oss att kunna identifiera när vi är rädda. Att försöka hinna före våra automatiska responser och våra undvikande beteenden. Att göra så kräver både självinsikt och mod men vågar vi har vi allt att vinna. Kan vi börja studera våra undanmanövrer, bli bekanta med dem och lära oss att känna igen dem när de dyker upp kan vi också poängtera detta för oss själva: ”Aha… nu är jag rädd för något för nu gör jag så där igen”.

Läs också: Mindfulness lika bra som KBT

Fråga dig själv hur rädslan känns i kroppen
Rädslor kommer och går – hela tiden. Rädslorna lever sitt eget liv tills vi bestämmer oss för att komma känslorna närmre och på spåret.
Att känna igen är en bra början. Vi får som en sekunds betänketid och reflexionsmöjlighet:
Hur kändes det att känna lite av rädslan? Hur känns det i kroppen?
Fundera på vad det är som aktiverar dina olika rädslor. Vilka personer? Vilka situationer? Vilka känslor? Vad av det du möter utanför dig aktiverar dina rädslor?
Hur reagerar du i dessa situationer? Vilka tankar och känslor kommer vanemässigt? Hur blir ditt försvarsbeteende då? Vill du äta, dricka, shoppa, sura, gnälla, döma eller hur gör just du?

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

Dags för ett par nya skor?
Först när du börjar bli medveten om hur du tänker, känner, beter dig kan du handla. Döm då inte dig själv på något sätt. Förstå istället att du lärt dig detta hanteringssätt som ett sätt att klara dig och överleva.
Det var funktionellt då en gång, till exempel när du var liten, men nu är du vuxen och kan få ompröva det du lärde dig då. Man måste inte, och bör inte heller, gå genom hela livet i samma skor. De blir väldigt utnötta då.

Börja ta små pytterisker
Bli medveten om hur just du gör.
Om vi inte gör något alls åt hur vi har det kommer vi att leva hela vårt liv i olika försvar för rädslorna. I kompensationer och distraktioner.
Livet riskerar då att gå förlorat. Synd faktiskt.
Efter ett tag i arbetet med att identifiera och förstå rädslor och undvikande beteenden kan man börja ta små pytterisker.
Små steg mot att våga utsätta sig för lite av det där farliga och efteråt märka att det gick faktiskt jättebra. Upptäcka att ”ingenting av det där jag jämt oroat mig för hände ju”.
Ett sådant litet steg leder till nästa och så fortsätter det…

Läs också: 10 saker att tänka på om den du lever med har ADHD

Se livet som ett riskprojekt – med allt att vinna!
Att våga kliva ur bekvämlighetszonen är stort och våghalsigt men om man tar de små stegen brukar det gå bra. Att våga ta små risker hör livet till. Är du rädd för att visa dig sårbar så börja våga vara lite sårbar. Är du rädd för att vara ensam. Prova lite. Är du rädd för att våga vara dig själv. Börja då med att visa lite av dig.
Jag skulle säga att visa sig som man är, med all sin sårbarhet, är bland det största man kan göra. Och bästa.
Känslan av att bli så glad och nöjd med själv när man vågade och vann är fantastiskt. Men provar du inte får du aldrig veta.
Till slut har du kanske nått en punkt då du kan se livet som ett enda stort riskprojekt. Tänk, vilken utmaning! Så mycket att vinna!
Ja, faktiskt hela sitt eget liv.

Av Madeleine Gauffin, psykolog och psykoterapeut

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke eller en åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika? Då kontaktar du: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Madeleine Gauffin är psykolog och psykoterapeut med bas i Uppsala. Hon medverkar varje vecka i SvD där hon svarar på läsarfrågor. Hon har tidigare även varit chefredaktör för den feministiska tidskriften Hertha. Mycket av hennes fokus ligger på rädslor, flow och livspassion - och hur man utifrån olika dåliga måenden hittar vägen till gnista och våga leva mode. Något som primärt inte örs problemfokuserat utan tvärtom, menar hon.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.

Träna bort ångesten OCH få upp flåset – på bara tre minuter

Träning

Ätit lite mycket över jul och nyår? Eller vill du "bara" komma igång med en bra vana nu när det är nytt år? Med hjälp av enkla medel kan du få både bättre flås, ökad förbränning och hjälp av motverka eventuell ångest, lovar personlige tränaren Michael Angress. Allt som krävs är ungefär tre och en halv minut aktivitet – dagligen.

Färgglada juicer, frukt och grönsaker

Nytt år – och dags för detox!

Hälsa

Under jul och nyår tenderar det att bli lite för mycket av det goda för många. Känner du igen dig? Då kan det vara läge för en detox. Kostutsvävningar gör tillsammans med andra livsstilsfaktorer att vi samlar toxiner och slaggprodukter i våra kroppar, vilket får såväl extrakilon som andra negativa hälsoeffekter som följd. Här får du veta varför det är hög tid för en detoxkur – och lite på fötterna om hur du kan gå till väga.

man och kvinna lagar grönsaker och smoothie i kök

Flexitarianism – spås bli hetaste kosttrenden 2017

Kost

Kämpar du med att försöka leva som en heltidsvegetarian/vegan? Bli flexitarian! Jaha, så vad är det då? Jo, en vegetarian som äter kött... Låter motsägelsefullt men ses som en hälsosam men samtidigt uppnåelig kosthållning och spås bli en av 2017 års största mattrender.

Maskros och kronärtskocka kan lugna upprörda magar

Kost

När du ätit för mycket fet och söt mat är det vanligt att magen börjar krångla. Symtomen är oftast svullnad och uppkördhet, gaser, täta toalettbesök eller tvärtom – magen blir hård. Magproblemen beror oftast på att matsmältningen hamnat i obalans, en obalans som snabbt går att rätta till. Till exempel med hjälp av bitterörter, som kan lindra symtomen redan inom en kvart.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Recept

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉 Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Hand håller förstoringsglas över kemisk benämning för magnesium

Magnesium – och hur det egentligen ligger till med upptag

Krönikan

Information om hur och i vilken form magnesium ska intas för bäst biotillgänglighet, det vill säga upptag i kroppens celler, kan vara både förvirrande och missvisande. Detta är synd eftersom magnesium är en av våra vanligaste mineralbrister och folk förtjänar att få rätt information. Den ska de få här.