Quinoasallad

Våga välja vegetariskt

Fakta

Välj ekologiskt när du väljer grönt och äter du kött, ägg eller fisk- välj KRAV. Det kanske kostar lite mer men du får i dig betydligt mycket mer näring. Det ger livsenergi både för dig och planeten.

Köttkonsumtionen i Sverige minskade med två procent förra året. Man antar att detta beror på det ökade priset på kött. Två procents minskning av en väldigt hög konsumtion, bör tilläggas. Kurera fick en pratstund med författaren Inga-Britta Sundqvist som skrivit Vegetariska kokboken.

Enligt Jordbruksverket äter genomsnittssvensken 85 kilo kött per år. Trenden att äta enligt LCHF med mycket kött och mättat fett har hållit i länge och det har säkerligen hjälpt upp den siffran. På flera håll i världen börjar nu LCHF-trenden att mattas av. Fler och fler väljer nu att äta mer vegetariskt. Skälen till att äta mer vegetariskt är många.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker 

 

Många anledningar att äta vego
Det kan handla om etiska skäl. Människans hantering av djur kan ifrågasättas på många punkter.
Miljöperspektivet är ett annat, det krävs 2 300 kvadratmeter åkermark per person och år för blandkost medan det räcker med 1 500 kvadratmeter för vegetarisk kost. Köttproduktionen står för mer växtgasutsläpp än vad transportsektorn gör och det går åt 100 000 liter vatten för att få fram ett kilo nötkött.

Ett knippe morötterHälsoperspektivet
Tittar man på hälsoperspektivet finns det ännu fler skäl till att öka den vegetariska delen av kosthållningen. Den vegetariska kosten är full av fytokemikalier, karotenoider, flavonoider och antioxidanter. Antioxidanter skyddar oss från oxidativ stress och verkar som synergister – de ökar alltså varandras effekter.
Flavonoider finns i nästan alla grönsaker och frukter, har en inflammationshämmande effekt. De finns mest i de som växer ovan jord och det är de yttre delarna som innehåller mest. Ät alltså gärna skalet på äpplen och den vita hinnan på apelsinklyftorna. Flavonoider är värmekänsliga och försvinner alltså vid upphettning.
Vegetabilier är supermat för den som vill hålla sig frisk och ung. Se till att äta varierat och välj av alla olika färger.

Råkost
Raw food, eller råkost, har blivit en trend. Raw food innebär att maten inte värms mer än 42 grader. På så sätt bevaras näringsämnena och även alla enzymer.
Enzymer verkar som katalysatorer för alla kemiska processer i kroppen, de är livsviktiga. Kroppen producerar egna enzymer men den förmågan försämras vid stress, sömnbrist och åldrande. Matsmältningen är beroende av enzymerna, inga vitaminer, mineraler eller hormoner fungerar utan tillräcklig mängd enzymer. Genom att äta råkost får vi i oss rikligt med enzymer.
Näring och protein i vegetarisk kost
Men hur är det, kan man verkligen få i sig av alla näringsämnen om man äter en strikt vegetarisk kost? Hur är det med proteinbehovet, kan det tillgodoses?
Jo, det går. Det handlar om att kombinera säd, nötter, frön, bönor och linser. På så sätt tillförs kroppen de essentiella aminosyror som behövs. Det krävs intresse, engagemang och kunskap för kosthållningen om man väljer att äta hundra procent vegetariskt.

► Läs också: 6 tips som motverkar matsvinn

Ekologiskt
Ekologiskt odlade vegetabilier smakar mer och håller ofta längre. De innehåller mer näring. Quality Low Input Food Project, som är EU:s forskningsprojekt, visar att det finns upp till 40 procent mer antioxidanter i ekologiskt odlade grönsaker, frukter och sädesslag. Vid ekologisk odling får inte genmanipulering, bekämpningsmedel, gifter och handelsgödsel förekomma. Ekologiska livsmedel får inte heller innehålla några ämnen som kan skada människor eller natur. Väljer man grödor efter säsong maximeras näringsinnehållet ytterligare och det blir dessutom mer plånboksvänligt.

Inga-Britta Sundqvist ler

Inga-Britta Sundqvist, föreläsare och författare till Vegetariska kokboken.

Inga-Britta blev vegetarian redan som tolvåring
Den grönrutiga Vegetariska Kokboken har haft en given plats i det vegetariska köket sen den gavs ut för trettio år sedan. 2012 gavs den ut på nytt i en ny omarbetad och uppdaterad version med helt nytt bildmaterial.
Kurera fick en pratstund med författaren Inga-Britta Sundqvist som skrivit Vegetariska kokboken.
Redan som tolvåring tog hon beslutet att bli vegetarian. Hon var som hon själv säger, ett känsligt barn som ofta var sjuk och förkyld. Det etiska perspektivet var också avgörande, det bar henne emot att äta djur.

Vegetariskt 60-tal
Detta var i mitten på 60-talet, då var det inte många som talade om vegetarisk kost och det oetiska i att äta djur. Det fanns inga möjligheter till vegetarisk skolmat på den tiden, så helt vegetarisk kunde kosthållningen inte vara. Inga-Brittas mamma var dock positiv till dotterns val och gav henne pengar för att själv bege sig till hälsokostbutiken för att inhandla vad hon behövde komplettera kosten med. Som mamma var hon lite orolig för att Inga-Britta inte skulle få i sig av alla näringsämnen. Inga-Britta mins väl sitt första besök i hälsobutiken.
– Jag cyklade de dryga sex kilometrarna till butiken och just den dagen hade de provsmakning på torkade aprikoser. Det var det godaste jag någonsin smakat! Jag köpte aprikoser för alla pengar jag hade fått av mamma. Det blev en stor kartong! Mamma var inte helt nöjd med inköpet. Det var ju variation i den vegetariska kosten hon ville att jag skulle ha.

Holistisk syn på hälsa
Det fanns inte speciellt mycket böcker eller annan litteratur i ämnet på den tiden men Inga-Britta läste allt hon kom över och blev intresserad inte bara av kosten utan av den holistiska synen på hälsan. Som 15-åring lärde hon sig meditation av en zenbuddistisk nunna. Hon fortsatte att utbilda sig själv och som 22-åring började hon leda studiecirklar om den vegetariska livsstilen. Problemet var att hitta lämpligt kursmaterial. Att skriva eget var inte att tänka på. Inga-Britta är dyslektiker och har alltid fått röda bockar i kanten på allt hon skrivit i skolan. Men för 30 år skrev hon dock första versionen av Vegetariska kokboken.
Mycket har dock hänt på 30 år och i den nya uppdaterade versionen lyfts miljöperspektivet fram och många nya råvaror finns med som vi inte kände till förr.
Vegetariska kokboken är helt omarbetad med nya recept samt bilder, nyskriven näringslära och förutom miljöperspektivet har även det österländska sättet att se på hälsan tagits med.
Första boken riktade sig till deltagarna i Inga-Brittas studiecirklar, den här boken riktar sig både till den som levt länge som vegetarian och till den som bara vill lägga in mer vegetariskt i sin kosthållning.

Inga-Britta ger tre goda skäl till att våga välja vegetariskt:
1. Det är klimatsmart
2. Det etiska skälet. Både mot djur, miljö och världsekonomin
3. Av hälsoskäl

Av Carolin Helt

Fakta

Välj ekologiskt när du väljer grönt och äter du kött, ägg eller fisk- välj KRAV. Det kanske kostar lite mer men du får i dig betydligt mycket mer näring. Det ger livsenergi både för dig och planeten.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.

saffranskrokus

Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Naturlig hälsa

Att känna sig nedstämd, orolig, håglös eller ångestfylld är ingenting konstigt. Det kan bero på vintermörkret eller vara en reaktion på något du råkat ut för. Oftast går känslorna över av sig själva – men inte alltid. Om en tillfällig svacka blir till en känsla av att livet är meningslöst kan tillståndet övergå i en depression – och där behöver du inte hamna. Det finns en rad naturliga sätt att förebygga depressionskänslor, höja sinnesstämningen och återfå känslomässig balans. Ett av de mest effektiva har du troligen stött på nu under julen: Saffran.

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hälsa

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil. Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra. Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Mikroplast på finger i närbild

Vanligt med skadliga mikroplaster! Här är produkterna du ska undvika

Eko/miljö

Visste du att sannolikheten är hög att du använder produkter med skadliga mikroplaster? Dessa små partiklar finns nämligen i en stor mängd produkter som många betraktar som "schyssta". Ämnena är vanliga i hudlotion, peeling, tandkräm, raklödder och duschtvål – för att nämna några exempel. Här är produkterna du ska undvika – och produkterna som är säkra.