Vi söker hälsobalans på fel sätt!

Fakta

Henrik Beyer är en 41-årig vindsurfingtokig hälsovetare som arbetat med hälsa under hela sitt vuxna liv.
Han har en bakgrund från bland andra Folkhälsoinstitutet, Healthy Cities Project, Världshälsoorganisationen WHO och som personlig tränare. Idag är han en flitig egenföretagare som författar och föreläser och som precis släppte sin sjunde bok inom området hälsa: "Hälsobalans: Konsten att hitta sin balans och leva i tider av hälsoråd, dieter och självförbättring".
Du kan läsa mer om Henrik Beyer på: www.henrikbeyer.se

Det krävs mycket av oss människor för att ha god hälsa och den kropp vi önskar. 
I vår tid med tidningslöp, hälsoråd, träningstips, dieter och allmänt rådande förbättringshets kämpar vi i motvind för uppnå vårt mål.
Någonstans mellan förstoppningsproblem till följd av en ny diet, eller blodsmaken i munnen efter ett intensivt träningspass och en 67 timmars arbetsvecka, inser vi att vi är människor.
För att hitta till en mer balanserad livsstil vänder vi oss till avkoppling och kanske några dagar av ledighet ifrån dieter, träning eller arbete.
Men inte för länge, för vi vill utvecklas och sträva framåt i livet…

Det tycks vara naturligt att tro sig se en ökad tillfredställelse ”om vi bara” gör si eller så. För det finns alltid något mer att göra för att bli friskare, starkare och snyggare.
Genom sexiga modeller och ”quick fix”-lösningar pockar TV, radio och tidningar på vårt intresse att förbättra oss och triggar vår lust att bli ett bättre ’”jag” igen. Kanske finns det en diet som leder till viktminskning utan att man blir förstoppad? Det måste väl finnas en träningsövning som tar bort fettet runt magen?

► Läs också: Därför är du gjord för att äta joniska mineraler

 

Lätt att tänka – svårare att göra
Lika fort som vi får tanken på att vi skulle kunna äta hälsosammare, stressa mindre och ge oss själva egen tid slås vi av verklighetens bittra sanning. Det är lätt att tänka, men svårt att göra. Här, i den faktiska verkligheten, och inte i gullefjunlandet där livet är sött och lätt, kan det faktiskt vara svårt att vara frisk, stark och sexig.

Förväntas ha kunskapen som krävs för att prioritera rätt
Vi förväntas kunna ta rätt livsstilsval och ha kunskap om vad som är hälsosamt, kunna prioritera, leva disciplinerat och ha tid för att träna, arbeta och vara med familjen. Samtidigt strävar vi framåt till något ännu bättre och inte sällan har vi drömmar om en viss kropp eller en optimal hälsa. Vi vill också kunna unna oss vad som kan anses vara ohälsosam mat eller bara slappa i soffan eller ta ett par glas vin.
Jag skrev min bok ”Hälsobalans” för att besvara den återkommande tanken om ”att vi söker balans i vår livsstil”. Men vad innebär detta egentligen? Utgångspunkten är att vi vill leva fullt ut och inte bara leva lite grann. Vad är då balans, i ett hälsofrämjande liv i den verklighet som vi lever i?

► Läs också: 10 ”regler” att leva efter om du vill bli mer hälsosam

Balans inte samma sak som lagom
Balans är inte lagom och behöver heller inte vara i mitten. Att uppnå hälsobalans innebär att vi inser att våra vanor är i ständig rörelse mellan exempelvis hälsosamt och ohälsosamt. Ett hälsofrämjande livsbejakande liv är alltid i rörelse i takt med livet, vilket är det enda sätt som ett liv kan vara. Vi måste lämna konflikten mellan ohälsosamt och hälsosamt för att känna att vi är vårt hela jag. Vi är sjuka och vi är friska, vi äter sunt och osunt, vi stressar och vi är mindful, vi löptränar och sitter även och slöar i soffan. Dessutom har vi arbeten och vi är arbetslösa, vi har en dålig hårdag och en och annan bra. Det är naturligt. Om vi tror att vi kan upprätthålla en stabil balans genom att kämpa att placera våra vanor och själva i mitten för att skapa det som vanligtvis anses vara ”balans i livet” så riskerar snart ett tillfredsställande och schyst liv att upphöra.

►  Läs också: 10 vägar till mer medveten närvaro

Vad som upplevs som hälsosamt varierar
Detsamma gäller om vi försöker vara extrema åt det ena eller andra hållet. Ett exempel kan vara om vi lever ett extremt ohälsosamt liv. Då brukar kroppen naturligt skrika efter vår uppmärksamhet för att vi ska förflytta oss till det hälsosamma hållet. Med nya, mer hälsosamma vanor. Vi vill ju faktiskt må bra eller bättre.
Vad som upplevs som en betydande insats och vad som är hälsosamt varierar mellan olika människor.
Krav-Olles, Mindfulness-Lisas, Hurt-Fias tankar och vanor kring vad som är friskt, starkt och kanske även sexigt kommer skilja dem åt. Krav-Olle kan tvingas inse att KRAV-produkter inte alltid finns i affären, och Mindfulness-Lisa inser att det till och med är svårt att vara mindful på en retreat. Hurt-Fia däremot springer tre mil i veckan med lätthet, trots att hon nyss blivit småbarnsmor.

► Läs också: Expertens övning för effektiv stressreducering!

Balans omfamnar ytterligheter och inser begränsningar
När vi hittar till vår hälsobalans som omfamnar ytterligheterna, men samtidigt inser deras begränsningar, har vi hittat ett fungerande förhållningssätt till god hälsa. Först då kan vi ta del av träningstrender, nygamla dieter, förföriska självhjälpstips eller njuta av en helg med förbaskat god mat utan att gå vilse och tappa vår hälsa på vägen.
Ibland är det förlösande att dyka in i ytterligheternas gränd och prova exempelvis högintervallträning eller åka på meditionsretreat i en vecka. Framförallt önskar jag att vi avnjuter insiktens efterrätt efter ytterlighetsdyket. För när vi kommer hem från meditationsretreaten eller intervallöpningen har vi garanterat lärt oss något om oss själva.

Prova på medan kroppen orkar
Låt oss, framförallt i ung ålder, prova på ytterligheterna i våra levnadsvanor och exempelvis festa, äta skräpmat, stressa runt, prova på burpees, utforska vår sexualitet, fixera på kroppens utseende och njuta av att kroppen faktiskt orkar. Senare i livet, kan vi avnjuta livserfarenhetens frukt.

► Läs också: En enkel regel – som kan få stora konsekvenser

Så vad är då hälsobalans?
Det handlar om att hitta sin hälsobalans mellan det ständigt föränderliga i vad vi själva anser och vill med sin kropp och hälsa. Allt i relation till vår verklighet med allt från kroppsideal, hälsohets, lättja, löpsedlar och myndighetsrekommendationer – så väl som samhällets värderingar och krav.
En sak är säker, vi är för smarta för att ens vilja begränsa oss till att leva i ”lagomträsket” – och vi kan faktiskt förhålla oss till flera ytterligheter samtidigt i livet.
Vi vill, och bör, leva livsbejakande för att främja vår hälsa. Det är hälsobalans.

Av Henrik Beyer, hälsovetare och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor@kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Henrik Beyer är en 41-årig vindsurfingtokig hälsovetare som arbetat med hälsa under hela sitt vuxna liv.
Han har en bakgrund från bland andra Folkhälsoinstitutet, Healthy Cities Project, Världshälsoorganisationen WHO och som personlig tränare. Idag är han en flitig egenföretagare som författar och föreläser och som precis släppte sin sjunde bok inom området hälsa: "Hälsobalans: Konsten att hitta sin balans och leva i tider av hälsoråd, dieter och självförbättring".
Du kan läsa mer om Henrik Beyer på: www.henrikbeyer.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sallad odlat i längor

Forskare till EU: Prioritera ekologiskt!

Eko/miljö

Ekologisk livsmedelsproduktion är bättre för hälsan och bör prioriteras. Det konstaterar en europeisk forskargrupp som på uppdrag av ett EU-parlamentsutskott har sammanställt den forskning som finns kring ekologisk livsmedelsproduktion.

Honungsburkar på rad

Utbrett fusk med honung!

Kost

Precis som det förekommer fusk med andra livsmedel fuskas det även med honung. Bland annat har flera fall av fejkhonung avslöjats, både i Sverige och utomlands. Det handlar bland annat om importerad honung som märks om som svensk, om honung som blandas ut med socker eller majssirap och om KRAV-märkt honung som misstänks innehålla GMO. Dessutom så klart om det märkliga faktum att det säljs 10 000 ton manukahonung årligen trots att det produceras endast 1 700 ton. Här följer fler exempel på hur det fuskas.

Kvinnoarm sträcks ut från täcke - handen håller dildo

Sexleksaker mindre giftiga än barnleksaker

Eko/miljö

Det är mer säkert att leka med sig själv än att leka med barnleksaker. Ja, hur fel det än låter är det den krassa sanningen, visar ett nytt tillsynsprojekt av Kemikalieinspektionen. Myndigheten uppger sig vara överraskade av resultatet – som tyder på att fler sexleksaker klarar kemikaliekraven än många andra produkter och varor, till exempel leksaker för barn. "Andra branscher kan dra lärdomar av sexleksaksföretagens arbete med kemikaliefrågor", säger Frida Ramström, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Händer utför zonterapi på fot

Zonterapi – ett sätt att hjälpa kroppen läka sig själv

Naturlig hälsa

Nytt år och nya löften om att bli en bättre människa eller i alla fall göra saker lite annorlunda? Har du kanske lovat dig själv att ta det lugnare, ändra på något och satsa mer på hälsan och sådant som får dig att må bra? Så – vad finns det då för knep att ta till för att uppnå god hälsa och ett ökat välbefinnande? En person som försöker ge svar på den frågan är Karin Lycke som arbetar med zonterapi.

man i vit skjorta håller sig om magen som om smärta

Vanligt med magproblem

Mage

Många svenskar har problem med magen så är du en av dem är du i gott sällskap. Sex av tio personer i Sverige har magproblem och sex av tio som söker hjälp för mag- och tarmbesvär visar sig ha så kallad IBS, känslig tarm. En lösning på problemet kan vara kisel.

Hall

En hälsosam arbetsplats ger ett hälsosamt resultat

Allmänt

För 15:e året i rad ska Årets Chef utses av tidningen Chef. I år är hälsoprofilen och näringsterapeuten Bertil Wosk, tillika grundare av hälsoföretaget Holistic, en av finalisterna till Årets Hälsofrämjande chef. Kurera har tidigare rapporterat om Holistic – hälsoföretaget som lever som det lär. Läs artikeln så förstår du själv varför just denna man nominerats.

Anders Hansen

3 tips för att bli mer stresstålig

Hälsa

Träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. Här tipsar Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare till "Hjärnstark", om hur man blir mer stresstålig.

Här är kandidaterna till antipriset Årets matbluff 2016

Kost

40 nomineringar har trillat in. Av dessa har de mest vilseledande valts ut till en final där det är det upp till svenska folket att avgöra vilken produkt som till slut ska tilldelas den oädla utmärkelsen som Årets matbluff 2016. Låt oss presentera de fem slutgiltiga kandidaterna i antipriset som är instiftat av föreningen Äkta vara.

Person hoppar utomhus i siluett mot solen

11 tillfällen då Q10 hjälper

Allmänt

Q10 är en kraftfull antioxidant som behövs för att du ska orka – både fysiskt och psykiskt. Det skyddar mot en rad sjukdomar och minskar både dödligheten i hjärtsjukdom och förbättrar läget för hjärtsviktspatienter. Dessutom hjälper det huden att hålla sig ung längre. Bland annat. Här är elva vetenskapligt bevisade tillfällen då Q10 gör stor nytta.

14 sätt att bli mer lycklig

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar. Det är mycket som kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte - här är 14 tips som hjälper dig att bli mer lycklig.

Kvinna smörjer in sin kind med kräm

Ny forskning! Så påverkas huden av olika lösningsmedel

Hud

Svenska forskare har utvecklat metod som kan avgöra hur vår hud påverkas av olika substanser, som till exempel vätskor och krämer i form av kosmetika och läkemedel. Något liknande har aldrig gjorts tidigare. Upptäckten kan leda till att man i framtiden mer effektivt kommer att kunna reglera hudens egenskaper. "Ökad förståelse för molekylära mekanismer gör att vi på ett mer effektivt sätt kan påverka och reglera hudens egenskaper", säger Emma Sparr, professor vid kemiska institutionen i Lund.

Flera bilder på samma kvinna där hon gör olika miner

Så bryter du negativa tankemönster

Krönikan

Utan att du riktigt vet hur det gick till så är de där igen, tankarna som maler och ältar och upprepar sig i det oändliga med samma trötta budskap om hur dåligt allt är, hur hårt livet suger, hur värdelös du är och hur hopplösa alla framtidsutsikter är. Du har lyssnat på de där tankarna tusen gånger tidigare och du fasar för att du kommer att behöva lyssna på dem tusen gånger till. Det är tid att bryta dem nu, tycker du inte? Här får du några tips på hur du gör.

två personer spelar tennis

6 fakta om fysisk aktivitet

Mental hälsa

Är du stressad? Kanske för stressad för att hinna röra på dig som du borde? Du är inte ensam om att hantera stress HELT fel. Det finns nämligen inget snabbare sätt att reducera stress än att röra på sig eftersom rörelsen hjälper till med regleringen av stresshormonet kortisol. Här är fler fakta om fysisk aktivitet.

Leende kvinna håller sina händer om ansiktet

Fem vitaminer som gör underverk för huden

Hud

Känner du till hur näring hör ihop med skönhet och hudens åldrande? Är svaret nej är det dags att ändra på den saken. Vitaminer i hudkrämer är trend på uppåtgående och det av en anledning, menar skönhetsjournalisten Agneta Elmegård. Här får du veta mer om fem vitaminer som ger effekt på huden – och på vilket sätt.

Kvinna utomhus vid havet med händerna upp i luften

Träning gör dig stresstålig

Allmänt

Modern hjärnforskning visar att fysisk aktivitet har nästan ofattbara effekter på vår hjärna och tankemässiga funktioner. I nya boken Hjärnstark visar Anders Hansen att träning inte bara förbättrar din inlärningsförmåga, ditt IQ och minskar risken för demens, det reducerar även ångest och stress. – Vi är gjorda för ett liv på savannen, därför är det livsviktigt för hjärnhälsan att träna regel- bundet. Träning lär kroppen att inte reagera så starkt på den vardagliga stressen.

kvinnas ansikte närbild spruckna läppar vinterbakgrund

Bästa tipsen för en mjuk och vacker vinterhy!

Hud

Kyla och lägre luftfuktighet påverkar vår hud och gör den torrare och känsligare. Den kan till och med börja klia. Men det finns knep för dig som vill komma lindrigt undan. Här är knepen du bör känna till – och sju riktigt bra produkttips för vinterhud.

Kladdkaka

Kladdkakebrownie i nyttigare tappning

Glutenfritt

Älskar du chokladiga efterrätter som kladdkaka – men vill vill samtidigt äta nyttigt och undvika ingredienser som vetemjöl, tvivelaktiga tillsatser och raffinerat bordssocker? Vad bra! Då har du nämligen landat på helt rätt recept. Receptet är helt veganskt.

smittskyddsläkaren Åke Örtqvist

Dålig effekt av årets influensavaccin

Allmänt

Årets influensavaccin fungerar dåligt, visar färska siffror från Stockholm. Bland dem som sökt sjukvård på grund av influensasymtom är skyddseffekten inte ens 30 procent. "I år är vaccinet något sämre än det brukar vara", säger smittskyddsläkaren Åke Örtqvist till TV4 Nyhetsmorgon.

mjölk i glas

Därför är det mindre näring i ekologisk mjölk och alternativ till mjölk

Kost

"Ekomjölk och alternativa mjölkprodukter saknar viktiga näringsämnen som kalcium och D-vitamin", basunerar olika media ut efter att olika sorters mjölkalternativ jämförts av företaget Testfakta. Risken är att människor som bara läser rubriken väljer bort ekologiskt i tron att detta är sämre. Så är fallet inte. Kortfattat är det så enkelt att det i ekoprodukter än är förbjudet att tillsätta ämnena och att växt- och nötalternativ sällan berikas på samma sätt som "vanlig" mjölk. Men förändring är på gång, rapporterar mjölkföretagen.