Annons
Annons

Vilken beteendetyp är du på jobbet? Skaffa koll här

Händelesehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare? Vilken typ är du? I boken "Sluta stressa på jobbet" beskriver de två planeringsexperterna Helén Vedlé och Rune Nilsson sju olika typer på arbetsplatsen. Här får du både koll och guidning.

Redaktionen

14 september, 2020
Vilken beteendetyp är du på jobbet? Skaffa koll här
Dela inlägget

Händelsehoppare, mejlnarkoman eller skjutauppare?
Vilken typ är du?
I boken ”Sluta stressa på jobbet” beskriver de två planeringsexperterna Helén Vedlé och Rune Nilsson sju olika typer på arbetsplatsen.
Här får du både koll och guidning.

De sju olika beteendetyperna – vem är du?

  1. Händelsehopparen
    Händelsehopparen är styrd av yttre signaler som får dig att ändra arbetsuppgift. Det kan vara telefonsamtal, e-post, en kollega eller en besökare. Händelsehopparen får problem att slutföra uppgifter som kräver koncentration.
    LÄS OCKSÅ: Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”
  2. Snuttaren
    Snuttaren styrs av både yttre och inre signaler. Du hoppar från olika uppgifter utan att avsluta och känner dig mycket splittrad. Du mår inte så bra och orkar inte ta tag i arbetet. Du är frustrerad och jobbar lite här och lite där, gärna med enkla och roliga uppgifter.
    Tips på vägen!
    Bestäm hur händelsestyrd du vill/bör vara. Avsluta om möjligt en arbetsuppgift innan du påbörjar en ny. Besluta hur många gånger om dagen du ska läsa och arbeta med mejlen, eller kolla mobilen exempelvis.
  1. Mejlnarkomanen
    Mejlnarkomanen är stressad och öppnar ett nytt mejl så fort det plingar till. Du läser alltid mejlen, är uppkopplad mot arbetsmejlen i mobilen och läser det första du gör på morgonen och det sista du gör på kvällen. Du får ingen egentlig avkoppling från jobbet men får ändå svårt att slutföra uppgifter som kräver lite tid och koncentration.
    Tips på vägen!
    Stäng av aviseringar att ett mejl har kommit. Vänta med att läsa e-posten när det börja ramla in mejl på morgonen. Gör istället dagens viktigaste uppgift först. Prenumerera bara på nyhetsbrev du har tid att läsa.
    LÄS OCKSÅ: Så återhämtar du dig – på arbetstid
  1. Skjutaupparen
    Skjutaupparen förhalar en viktig uppgift till sista stund. Du säger ofta att du jobbar bättre med kniven mot strupen, men kvaliteten blir oftast inte så bra som den kunde bli och uppgifterna ger negativ energi när de blir liggande på hög. Om du får en brådskande uppgift, eller blir sjuk, precis till deadline så blir det väldigt negativa konsekvenser.
    Tips på vägen!
    Besluta om du ska göra uppgiften och i så fall när. Boka ny tid om du inte hinner klart. Förhala inte nya uppgifter som kommer in.
  1. Tidsoptimisten
    Tidsoptimisten vill att det ska gå fort och smidigt. Du behöver oftast jäkta och stressa. Du kommer försent till mötet och räknar inte med avbrott eller problem.
    Tips på vägen!
    Tidsstudera dig själv under några veckor – hur lång tid tar olika uppgifter? Reservera tid i kalendern för uppgifter som tar mer än två timmar. Ta till lite bufferttider mellan möten. Undvik händelsestörningar.
    LÄS OCKSÅ: Vanligt med psykisk ohälsa på grund av jobbet
  1. Behagaren
    Behagaren vill vara omtyckt och du låter gärna andras behov gå före dina egna. Du har svårt att säga nej. Du tycker att man ska hjälpa varandra, sprida glädje och vara till lags. Du tar på dig andras uppgifter även om du har fullt upp med dina egna.
  2. Arbetsälskaren
    Arbetsälskaren tycker att jobbet är otroligt roligt. Du får positiv feedback och fina resultat. Du låter dig bli uppslukad av jobbet och det är en stor del av ditt liv. Risken är att du brinner så för ditt jobb att du blir utbränd.
    Tips på vägen!
    Har du för mycket att göra måste uppgifter tas bort. Tala med någon som hjälper dig att se lösningar. Ha tydliga, nedskrivna mål – de gör det lättare att prioritera och sätta en rimlig nivå på ambitionen. Säg nej – ett nej till en sak är oftast ett ja till något du prioriterar.

Av redaktionen

Annons
Annons