tjej hoppar på bergshäll i solsken

Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Gravid/barn 16 april, 2015

Studier på K2

13 större långtidsstudier visar att tillskott av K2-vitamin till äldre kvinnor och män minskar risken för osteoporosrelaterade benbrott. Studierna visar att:

  • Risken för lårbensfrakturer minskade med 77 procent.

  • Risken för frakturer i ryggen minskade med 60 procent.

  • Risken för alla andra frakturer minskade med 81 procent.


K2-vitamin

  • K-vitamin aktiverar särskilda proteiner som
    produceras i olika organ i kroppen.

  • K1 behövs för bildningen av vissa koagulations-
    faktorer i levern som är nödvändiga för att blodet
    ska kunna koagulera.

  • K2 behövs i andra organ än levern, framförallt för att
    bilda och upprätthålla ett starkt skelett och för att
    undvika kalcium-inlagringar i mjukdelar i kroppen,
    särskilt i blodkärlen.



Läs mer om de olika K-vitaminerna här

En av Sveriges vanligaste folksjukdomar ökar. Benskörhet drabbar idag ung som gammal och har länge kopplats till brist på kalcium. Men senare studier visar att K-vitamin kan ge bättre benhälsa och minska risken för skört skelett. Läkaren Bertil Dahlgren reder ut.

Läs också: B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

I många år har benskörhet kopplats till en brist på kalcium, D3-vitamin och fysisk träning. Men flera studier visar nu på att även K2-vitamin har stark koppling till sjukdomen.
– Flera studier har visat att god tillgång på vitamin K2 ger högre bentäthet och sänkt risk för benbrott, förklarar Bertil Dahlgren, läkare och specialist inom allmänmedicin.
Han berättar om en studie som kom år 2008. Man följde drygt 70 000 sjuksköterskor USA under 10 år. De med högt intag av K2-vitamin, över 109 ug per dag, löpte en 30 procent lägre risk att bryta lårbenshalsen än övriga.

Bertil Dahlgren

Bertil Dahlgren, specialist i medicinsk rehabilitering och företagshälsovård.

Ingen bevisad effekt av kalcium
Kost rik på kalcium är en särskilt populär lösning för att motverka benskörhet.
– Teorin bygger på att skelettet innehåller mycket kalcium och att man vid benskörhet ser att skelettet blivit urkalkat. Enbart tillskott av kalcium har emellertid inte visat sig ha någon bevisad effekt vid benskörhet. Det finns flera samverkande faktorer. Här i Skandinavien är vi världsmästare på att dricka komjölk, ändå är vi ett av de länder som har mest skelett-problem. Den gamla tesen måste alltså ifrågasättas, förklarar Dahlgren.

 
Facebook kurera

Läs också – Hälsoprofilen Bertil Wosk: ”Dagens mjölk är inte nyttig”

Kalciumparadoxen
De flesta personer har inte brist på kalcium i kroppen. Däremot hamnar det på fel ställen vid brist på andra näringsämnen, särskilt vid brist på vitamin K2 samt D3, då kalcium vandrar ut från skelettet och lagras på olika ställen i bindväven och särskilt i artärväggarna. Detta kallas för ”kalciumparadoxen”; det är brist på kalcium i skelettet samtidigt som det är överskott av kalcium i andra vävnader, bland annat blodkärlen. När kalcium lagras i kärlväggarna, blir de både trängre och stelare. Den felande länken är brist på K2-vitamin.
– Vårt skelett innehåller proteiner som är en viktig del i bindväven. Ett av proteinerna i benets bindväv är osteokalcin som har till uppgift att binda kalk i skelettet. Brist på vitamin K2 har visat sig leda till färre bindningsställen vilket kan leda till sänkt kalkinnehåll i benet, säger Dahlgren.

Läs också – Överläkaren: ”Livsmedelsverkets rekommendationer för A-vitamin ökar risken för benskörhet”

Benskörhet ökar
På senare år har antalet drabbade av benskörhet har ökat lavinartat.
– En trolig förklaring är att vi rör oss för lite och att maten är industribehandlad och låg på mineraler och magnesium. Det är viktigt att vi tänker på att bygga upp ett starkt skelett från grunden. Det handlar om att investera i det som jag kallar ”benbanken”, att äta och träna rätt för att förebygga ett svagt skelett.

Komplettera vitaminer och mineraler med essentiella fettsyror och motion
Den nya produkten BenStark, vilken finns att köpa på bland annat hälsokostaffärer, innehåller precis de ämnen som särskilt behövs för att bygga ett starkt skelett: vitaminerna K2 och D3 samt mineralerna magnesium, koppar, bor, mangan och zink – och i rätt proportioner. För bästa resultat bör man komplettera med essentiella fettsyror, till exempel linfröolja samt benbyggande motion.

Läs också: Frukt och grönt minskar risk för frakturer

Av Emma V Larsson

Utskriftsvänlig sida
Kategori: Gravid/barn, Hälsa, Naturlig hälsa | Etiketter: , , , , , , ,

Läs mer  

Sanna Ehdin utomhus i vit klänning

Därför ska du äta gurkmeja

Gurkmeja har länge använts inom folkmedicinen för att bota inflammatoriska åkommor. En av örtens främsta förespråkare är hälsoprofilen Sanna Ehdin Anandala. ”Gurkmejans effekt är lika stark som, eller till och med starkare än, antiinflammatorisk medicin”, säger hon till Kurera.

Läs mer

Barnhand håller ett glas mjölk

Hälsoprofilen Bertil Wosk: ”Dagens mjölk är inte nyttig”

Kurera, Uppsala Nya Tidning, Dagens Nyheter, Svt, TV4 – med många fler. I förra veckan debatterades ämnet mjölk flitigt apropå en ny studie om att mjölk inte ger starka ben utan tvärtom ökar risken för frakturer – och tidig död.
Nu ger sig även hälsoprofilen Bertil Wosk in i debatten. ”Dagens mjölk är inte nyttig. Den har definitivt spelat ut sin roll. Folk kommer att leva friskare och längre om de undviker mjölk”, skriver han.

Läs mer

Två tallrikar med potatis och grönsaker uppdukade på bord på segelbåt bredvid två glas rött vin

Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

Allt fler svenskar blir bensköra och får frakturer på grund av ökande mängder kadmium i maten. Det visar en studie som Kemikalieinspektionen har gjort.

Läs mer

fraktur

B12-vitamin viktigt för att minska frakturer

Äldre män som har låga nivåer av vitamin B12 har högre risk att drabbas av frakturer. Det har forskare vid Sahlgrenska akademin kommit fram till genom att studera 1 000 äldre svenska män.

Läs mer

Kvinna med brutet ben

Ger mjölk starka ben? Varför är då benskörhet så vanligt?

Benskörhet (osteoporos) är vanligt i Sverige. Det är en sjukdom som drabbar varannan kvinna och var fjärde man över 50 år och den orsakar nästan 200 benbrott varje dag. Men varför är då benskörhet så vanlig bland oss svenskar – som dricker så mycket mjölk? Så här förebygger du sjukdomen.

Läs mer

Gilla Kurera på Facebook

Få Kureras nyhetsbrev

Inspireras med Kurera!

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Sjukdomar

Slipp förkylningen!

Här är 8 sätt att boosta försvaret mot influensa och förkylning.

Stress

Så stressar du mindre!

Här är 6 smarta knep som minskar stress.

Papperstidningen Kurera digitalt

Intresserad av Kurera som papperstidning?

Här hittar du äldre nummer av papperstidningen Kurera i digital form.

Värk

5 naturliga smärtlindrare

Värk och smärta gäckar många svenskar. Naturliga alternativ finns, här är listan.

Kost

15 livsmedel du inte bör förvara i kylskåpet!

Livsmedlen folk förvarar i kylskåp men som inte hör hemma där.

Hälsotips

"Kokosfett - 7 feta tips"

Så använder du det nyttiga kokosfettet.

Mage

Allt om din mage

IBS, sura uppstötningar och magkatarr? Så här kommer du tillrätta med besvären.

Få ny inspiration varje vecka

Inspireras med Kurera

Recept, nyheter & tävlingar i veckobrevet!

Intervjuer

Mat, böcker & hälsotips

Kurera fångar hälsobloggarna i farten.

Kvinnligt

11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelproblem

Vad du bör göra, och inte göra, för att må bättre - och hur du förebygger sjukdomen.

Recept

Raw halloncheesecake

Nyttig, rawfood och himmelskt god.

Allt om kost och inflammation

Allt du behöver veta om kost och inflammation

Stora delar av västvärlden äter sig till sjukdomar och ohälsa.

Sex och relationer

Här är 10 saker lyckliga par gör varje dag!

Ett lyckligt förhållande är egentligen bara en kombination av en serie små saker.

Recept

Bästa träningsmaten!

Underbara proteinpannkakor med chia.

Följ Kurera på Instagram

Följ Kurera på Instagram

I appen – sök bara efter: Kurera.se

Intervju

"En gränslös godisråtta"

Kostrådgivaren skapade smarta sötsaker.

Eko/Miljö

Dricker du din plast?

Vilken plast bör undvikas? Skaffa plastkoll!

Hälsa

"Ett superlivsmedel"

Därför ska du frossa i chiafrön.

Kurera på Spotify

Beats, pepp & svett!

Motiverande tränings-playlists från Kurera

Allt om smoothies

"SMOOTHIE-MANIA"

Tipsen som gör dig till smoothie-expert

 
Litomove Orkla Health
L-Argiplex Medica Nord
Express Magnesium Diasporal
Great Earth astaxanthin
Hair & Bone Supply Elexir Pharma
Holistic Holisticdagen
New Nordic Blueberry
Echinaforce A Vogel
Bringwell maxosol
Pharma Pro
Better You
CoolDown Acrilex

Adobe Flash not available

Alpha Plus
Pharma nord
Baltex Hårkontroll