Livet, träningen och sjukdomen

Del 5. Loaded Carries. Bär grejer!

Jag brukar försöka delge namn på olika övningar, rörelser eller vad det nu är jag skriver om på både svenska och engelska för att få med så många som möjligt på tåget. Idag skiter det sig en aning då jag inte kan komma på något vettig svensk översättning för Loaded Carries som gör att man förstår utan alltför många följdfrågor. Men dagens post kommer kort (eh, ja, nåja..) och gott handla om att bära grejer.

Funktionell träning?! 

Funktionell träning har blivit ett ”nytt” modeord som många slänger sig med när de berättar att de tränar på gym. ”Jag tränar funktionellt” eller ”funktionell styrketräning”. Jag skulle kunna hålla på och sitta och bygga på en standup-monolog om det här men jag ska försöka hålla mig (någorlundaseriös.

När någon säger att de tränar något enligt ovan leder det i vart fall i mitt huvud till en massa följdfrågor om vad det är människan gör rent praktiskt när denne tränar ”funktionellt”.

Men min upplevelse av detta är att man när man tränar ”funktionellt” så vill man träna för sådant man gör i vardagliga livet och inte bara saker man gör på gymmet (bänkpress, benpress etc).

Denna träning innefattar ofta övningar eller rörelser som att t.ex: Ståendes på ett ben, gärna på ostabilt underlag, och göra sidorotationer långt ut från kroppen med ett gummiband som vibrerar medan du håller en silverhantel mellan tårna.

Jag vet inte hur det är med er, men jag har då aldrig någonsin gjort något liknande i mitt liv, förutom då eventuellt just på ett gym, så på så vis undrar jag hur en sådan övning är mer funktionell än exempelvis en bicepcurl som oftast inte räknas som en så kallad funktionell övning. 

Med det sagt har jag inte sagt att jag på något sätt förespråkar bicepscurls eller att jag inte kan se att det finns tillfällen då sådana här ”Mulle Meck”-övningar kan ha sin plats , men det jag vill komma till är att jag tror att många som tränar ”funktionellt” lägger för mycket tid på onödigt komplicerade övningar som inte alltid kanske ger den effekten de söker…. typ som när jag lägger närmare 350 ord bara på att försöka komma till:

The f*c*ing point!

Träning är inte så jäkla svårt egentligen. Lär dig andas korrekt, lär rörelser korrekt och bli sedan starkare och bättre i dessa rörelser. Genom detta kommer du bli starkare, friskare, kunna genomföra fler saker i livet utan att skada dig, förmodligen leva längre och förhoppningsvis kunna leva ett lyckligare liv. Mer funktionellt än så blir det inte.

Loaded carries är definitivt något som har stått utanför den funktionella sfären alldeles för länge. Finns det något som jag tror de flesta människor gör dagligen så är det att bära grejer.

När gnällde du senast över att matkassarna var tunga att bära hem från affären? Eller att du fick tennisarmbåge av att bära runt på ditt barn? Eller att du blev skittrött av att bära packningen uppför backen på campingsemestern?

Inom kraftidrotter har man sedan länge insett värdet i att lägga in moment där man bär runt på tunga grejer i alla möjliga positioner men hos vanliga Svenssons missas detta påtagligt ofta. Och det är inte ens svårt att lära sig.

Vad är en Loaded carry då?!

Enklaste formen: Farmers walk.

Utförande. Greppa en vikt i vardera hand. Bär dessa valfri distans med blicken mot horisonten. Klart.

Ok, det finns kanske lite fler hållpunkter som man bör ta fasta på men faktum är att mycket brukar lösa sig av bara farten.

Välj en ganska (för dig) tung vikt. Vikten i sig är inte så intressant, det viktigaste är att du har en vikt som är utmanande att träna med. Och i begreppet träna med inbegriper orden: med kontroll och korrekt utförande. Kom ihåg, vi ska träna, inte visa hur starka vi är.

Blicken mot horisonten, dra ihop och ned skulderbladen, spänn magen och rumpan, tryck höften framåt så mycket det går och gå med korta, frekventa steg.

Hur långt ska jag gå då?

Lite längre än förra gången…

-Men…

Ok, antingen väljer du distans eller tid. Börja med t.ex 60 sek och repetera 3 ggr med vila emellan. När du sedan kan gå 90 sek för 3 rundor, öka vikten och börja om från 60 sek.

Eller så har du en distans som du försöker öka, när du nått till en viss distans, öka vikten och börja om. Gör det inte svårare än vad det är, KISS-principen (Keep It Simple, Stupid.. ;)) är direkt användbar här.

Andra former av ”Carrys”.

Ärligt talat så tror jag att de flesta klarar sig utmärkt med att bara köra Farmers walks. I alla fall rent fysiskt. Sen kanske man behöver lite omväxling för huvudets skull, för att man lätt blir uttråkad (undertecknad vet allt om det.. )

En personlig favorit är sk. rackwalks där du helt enkelt bär vikten diktan mot bröstet. För detta passar två kettlebells perfekt men annars fungerar en cement/sandsäck precis lika bra. Tighta till allting och bär iväg. Testa att bära uppför en backe eller ett gäng trappor och du har en överraskning som väntar…

Och det är bara fantasin som sätter gränser. Testa att bära bara en vikt i en hand precis som du bär en resväskaSe till att hålla näsa, bröstben och höft i samma linje så du inte börjar se ut som en serpentinväg upp till Dolomiterna.

Bär en vikt ovanför huvudet på rak arm med en annan vikt hängande utmed sidan, dra en släde, putta en bil, bär din partner eller dina 3 barn (jag har testat att bära 5 st..)ja vad du har att tillgå i form av utrustning och miljö.

Men, vad tränar det för muskelgrupp egentligen?

Hur många armhävningar kan Chuck Norris göra…?

Svar: ALLA!

Den här typen av träning sätter ihop allt till ett stycke och lär kroppen arbeta som en enhet. Oavsett om du försöker bygga muskler eller minska i fettvikt så kommer den här typen av träning vara gynnsam. Den kommer bygga kraft och arbetskapacitet, du får helt enkelt en större motor vilket kommer leda till både mer muskler och en ökad förbränning.

Gör något av ovanstående 2-3 ggr i veckan under en månads tid till ditt ordinarie träningsprogram och jag kan nästan garantera att du kommer kunna känna skillnaden på så kort tid. Ge det 3 mån så kommer folk fråga efter hemligheten..

Må väl så länge!