Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett bra immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Att äta bra, motionera och se till att få tillräckligt med sömn är grunden för god hälsa. Men det är inte alltid livet fungerar som det ska. Stress och tidsbrist kan rucka på vilka goda vanor som helst och göra dig mer mottaglig för infektioner och förkylningar. Att komplettera med ett tillskottet av C-vitamin kan ge motståndskraft mot infektioner, men vitamin C är också bra för mycket annat.

Här kommer tio bra anledningar att ta ett C-vitamintillskott:

1. Förkylning 
C-vitamin gör mycket nytta i våra kroppar. Vitaminet kan förebygga, förkorta och mildra förkylningar – C-vitamin är immunstärkande. Vid C- men också vid D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett vanligt symtom. I förkylningstider kan du gärna ta up till 1000 milligram per dag.

 

2. För brosket
Brosk är ett skydd mellan ben, leder och ligament. Brosket kan skadas eller nötas ned. C-vitamin krävs för proteinsyntesen – uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår. Kroppen använder C-vitamin för att producera kollagen, ett är som är en viktig byggstenen i brosket och bindväv.

LÄS OCKSÅ: Algen som kan mota förkylning

3. Bättre hy
Elastin och kollagen i huden gör att den ser ungdomlig ut, och de behöver antioxidanter för att inte brytas ner. Antioxidanter avaktiverar de fria radikalerna innan de gör skada. Även åderbråck och celluliter gör C-vitamin nytta. Vitaminet bidrar till ökad cirkulation.

4. Motverkar cellskador
C-vitamin neutraliserar fria radikaler som uppstått i samband med föroreningar, cigarettrök, solljus och strålning. Ett ökat intag av C-vitamin har en skyddande effekt.

 

5. Minskar trötthet
C-vitamin minskar trötthet och utmattning samt hjälper dig att hantera stress. Lindrig C-vitaminbrist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade. Vitaminet är viktig del av immunförsvaret och C-är även med i syresättningen av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk stress.

6. Hjälp för ögonen
Låga koncentrationer av C-vitamin i blodet kan öka risken för  gula fläcken-sjukan (makuladegeneration) och grå starr (katarakt).

7. Bättre tandkött
Har du sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött påskyndar C-vitamin läkningen. Och en brist på C-vitamin kan ge blödande och känsligt tandkött samt tandlossning eller inflammation i tandköttet.

 

LÄS OCKSÅ: Debatt: “Echinacea kan hämma flera olika coronavirus”

8. Mindre träningsvärk
C-vitamin kan minska träningsvärk, förbättrar muskelfunktionen och återhämtning vid hård träning.

9. Bättre järnupptag
Järn behövs för syretransporten i blodet och i musklerna. Upptaget av järn från maten ökar om du tar det tillsammans med C-vitamin.

10. Bra för hjärta och kärl
C-vitamin är viktigt för blodkärlen. Kollagen stärker blodkärlen och ger spänst och elasticitet. C-vitamin motverkar oxidering av det onda LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.