Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett bra immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Att äta bra, motionera och se till att få tillräckligt med sömn är grunden för god hälsa. Men det är inte alltid livet fungerar som det ska. Stress och tidsbrist kan rucka på vilka goda vanor som helst och göra dig mer mottaglig för infektioner och förkylningar. Att komplettera med ett tillskottet av C-vitamin kan ge motståndskraft mot infektioner, men vitamin C är också bra för mycket annat.

Här kommer tio bra anledningar att ta ett C-vitamintillskott:

1. Förkylning 
C-vitamin gör mycket nytta i våra kroppar. Vitaminet kan förebygga, förkorta och mildra förkylningar – C-vitamin är immunstärkande. Vid C- men också vid D-vitaminbrist är nedsatt immunförsvar ett vanligt symtom. I förkylningstider kan du gärna ta up till 1000 milligram per dag.

 

2. För brosket
Brosk är ett skydd mellan ben, leder och ligament. Brosket kan skadas eller nötas ned. C-vitamin krävs för proteinsyntesen – uppbyggnad eller läkning av skelett, brosk, bindväv, muskler, hud och hår. Kroppen använder C-vitamin för att producera kollagen, ett är som är en viktig byggstenen i brosket och bindväv.

LÄS OCKSÅ: Algen som kan mota förkylning

3. Bättre hy
Elastin och kollagen i huden gör att den ser ungdomlig ut, och de behöver antioxidanter för att inte brytas ner. Antioxidanter avaktiverar de fria radikalerna innan de gör skada. Även åderbråck och celluliter gör C-vitamin nytta. Vitaminet bidrar till ökad cirkulation.

4. Motverkar cellskador
C-vitamin neutraliserar fria radikaler som uppstått i samband med föroreningar, cigarettrök, solljus och strålning. Ett ökat intag av C-vitamin har en skyddande effekt.

 

5. Minskar trötthet
C-vitamin minskar trötthet och utmattning samt hjälper dig att hantera stress. Lindrig C-vitaminbrist kan göra att vi känner oss svaga, trötta och irriterade. Vitaminet är viktig del av immunförsvaret och C-är även med i syresättningen av blodkärlen samt ökar kroppens möjligheter att handskas med fysisk och psykisk stress.

6. Hjälp för ögonen
Låga koncentrationer av C-vitamin i blodet kan öka risken för  gula fläcken-sjukan (makuladegeneration) och grå starr (katarakt).

7. Bättre tandkött
Har du sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött påskyndar C-vitamin läkningen. Och en brist på C-vitamin kan ge blödande och känsligt tandkött samt tandlossning eller inflammation i tandköttet.

 

LÄS OCKSÅ: Debatt: “Echinacea kan hämma flera olika coronavirus”

8. Mindre träningsvärk
C-vitamin kan minska träningsvärk, förbättrar muskelfunktionen och återhämtning vid hård träning.

9. Bättre järnupptag
Järn behövs för syretransporten i blodet och i musklerna. Upptaget av järn från maten ökar om du tar det tillsammans med C-vitamin.

10. Bra för hjärta och kärl
C-vitamin är viktigt för blodkärlen. Kollagen stärker blodkärlen och ger spänst och elasticitet. C-vitamin motverkar oxidering av det onda LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

 

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.