10 appar för ett mer hälsosamt liv | Kurera.se
smartphone äpple block penna springskor

10 appar för ett mer hälsosamt liv

Antalet appar inom kategorin hälsa och fitness är många och utbudet har exploderat de senaste åren. Det är lätt att börja ladda ner mängder av appar och så sitter där man plötsligt där med 20 stycken som man inte använder.
Så – vilka ska man egentligen prioritera?

Ja, smaken är ju som baken men här är i alla fall listan som sidan Appfokus menar är 10 grymma appar för den som vill leva ett hälsosamt liv.

Här en enkel översikt över tio typer av appar som kan förbättra din hälsa och samtidigt göra det lite roligare på vägen. Mer specifik och ingående information av varje app finns på Appfokus.se.
Och skulle du inte tycka att dessa appar är något att ha är det bara att leta vidare i App Store eller Play Butik efter något som passar dig bättre direkt.

1. Hälsocoach
Sofistikerade appar som håller koll på din aktivitet, sömn och där du kan fylla i hur mycket du äter och dricker samt mycket, mycket mer.

För Android: S Health (finns förinstallerad på en del Samsung-modeller, andra kan klicka här för att ladda ner den)
iPhone: Apple Health (inbyggt)

 

2. Blåljusfilter 
Blåttljus som utsöndras från våra skärmar är kopplat till sömnsvårigheter och diverse hälsoproblem. Här kan du ladda ner appen som skyddar dig mot detta.

Android: Bljåljusfilter
iPhone: Night shift (inbyggd funktion)

3. Stegräknare 
10 000 steg per dag är rekommenderat minimum. Kommer du upp i det - eller kanske mer? Testa själv!
Android: Pedometer
iPhone: Accupedo

4. Kaloriräknare 
Håll koll på hur många kalorier du stoppar i dig och inte minst vad du stoppar i dig. Här är en app där du loggar din mat och dryck.

Android: Lifesum
iPhone: Lifesum

5. Meditations-app 
Finn din inre lycka och ditt inre lugn med hjälp av en meditations-app. Följ guidade eller tysta meditationer i olika längd.

Android: Mindfulness Appen
iPhone: Mindfulness Appen

 

6. Styrkejournal 
Logga dina sets och reps. Håll dig motiverad genom att följa din framgång via grafer och diagram. Följ ditt styrkeschema direkt i mobilen.

Android: FitNotes
iPhone: RepCount

7. Springcoach 
Logga din löpning med hjälp av GPS:en i din mobil och låt appen hålla reda på personliga rekord och annan statistik.

Android: Runkeeper
iPhone: Runkeeper

8. Sömnmätare 
Mät din sömn med hjälp av mobilens accelerometer. Få ett svart på vitt resultat på hur bra din sömn varit under natten.

Android: Sleep Cycle
iPhone: Sleep Cycle

 

9. Yoga App
Ta din yoga till en ny nivå med hjälp av en yoga-app och få ett mer balanserat och harmoniskt liv.

Android: Down Dog
iPhone: Down Dog

10. Sluta röka-app
Bli kvitt din rökning med hjälp av en app som coachar dig i rätt riktning. Följ dina framsteg i form av hälsa och ekonomi.

Anroid: Rökfri
iPhone: Rökfri

Mer läsning?
• Enkel övning mot smartphone-nacke
• Så motverkar du skärmljusets påverkan på nattsömnen
• Larmet: Smartphones kan göra små barn skelögda
• Så enkelt förvandlar du din smartphone till en livräddare
• Hälsobiten? Här är apparna du bör ha koll på

Av Redaktionen 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

 

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.